Hlavní obsah

Nostalgie na druhou: K mání je obytná Škoda 1203 v dokonalém stavu

Foto: Kleinanzeigen.de

Škoda 1203 byla po dlouhá léta nejobvyklejším lehkým užitkovým vozem na českých silnicích. Potkat ji dnes už je ale vzácnost. I proto nás zaujal jeden zvláštní exemplář, který je aktuálně na prodej.

Článek

Škoda 1203 představuje sama o sobě pozoruhodné auto, jehož příběh ilustruje neschopnost centrálně řízené ekonomiky socialistického Československa. O potřebě nabídnout lehký užitkový vůz se vědělo už od padesátých let, a přestože se na něm usilovně pracovalo, nakonec se začal vyrábět až v roce 1968. A už tehdy šlo o zastaralý projekt. Přesto 1203 v produkci zůstala po desetiletí.

Výrobu Škody 1203 zpočátku zajistil závod ve Vrchlabí. Novinka přitom převzala řadu prvků z dalších modelů české automobilky. Například čtyřválcový zážehový motor o objemu 1 221 cm³ a výkonu 49 koní (39 kW), spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou, pocházel ze Škody 1202. Přístrojovou desku i zadní svítilny zase vůz sdílel s novou osobní Škodou 1000 MB.

Nejprve se k zákazníkům v roce 1969 dostala kompaktní dodávková „dvanáctsettrojka“, která při délce 4 520 milimetrů, šířce 1 800 mm a výšce 1 900 mm vážila 1 170 kilogramů. Nosnost činila 750 kilogramů a dovnitř se vešlo až 5,2 m³ nákladu.

Škoda 1203 dosahovala nejvyšší rychlosti 90 km/h, při ustálené šedesátce jí naměřili spotřebu 11 litrů benzinu na 100 km.

Pak následoval mikrobus a po něm řada dalších variant, od valníku přes různá montážní provedení po sanitní i pohřební vozy. V několika kusech vzniklo i prodloužené provedení valníku, které tovární tým používal k přepravě závodních speciálů.

Mezi roky 1968 a 1981 vzniklo ve Vrchlabí celkem 69 727 vozů Škoda 1203, poté byla produkce přeložena na Slovensko, konkrétně do Trnavských automobilových závodů (TAZ), kde už léta vznikala řada komponentů.

Vůz také procházel průběžnými modernizacemi a nakonec ve výrobě vydržel do roku 1999, v Trnavě vzniklo přibližně 89 tisíc vozů všech provedení. Štafetu pak ještě na několik dalších let převzala soukromá firma z českého Žacléře.

Už v 70. letech - tedy ještě ve Vrchlabí - si výrobce pohrával s myšlenkou na produkci obytné či kempingové verze. Vznikly dokonce dva prototypy, ale na sériovou výrobu nedošlo. Zatím.

V Trnavě se totiž k projektu vrátili a v roce 1983 představili Škodu 1203 Camp, první sériový československý obytňák. Velký úspěch to ale nebyl, celkem vzniklo jen 87 kusů.

Na obytný vůz si ale Škodu 1203 upravovali také sami majitelé - ať už sami nebo s pomocí různých specialistů. A zřejmě právě jednu z takových neoficiálních přestaveb jsme našli na prodej v německé inzerci. Dost zajímavou.

Prodejce bohužel k původu vozu a historii úpravy neuvádí žádné informace, víme jen, že tato konkrétní „dvanáctsettrojka“ byla vyrobena v roce 1977. Na fotkách vypadá, že je ve velice slušném a zachovalém stavu, zajímavá je pak zmínka o novém motoru. V roce 2024 vůz dostal jednotku o objemu 1,5 litru a repasovanou pětistupňovou převodovku. Výkon dosahuje 57 koní.

Snímky interiéru odhalují uspořádání se dvěma lavicemi, které slouží také jako lůžka, všimnout si můžeme také dodatečných skříněk a kuchyňského koutu s vařičem a dřezem.

Kempingové provedení Škody 1203 je k mání za 11 900 eur, což je v přepočtu asi 290 tisíc korun.

Načítám