Hlavní obsah

Na prodej bude zánovní Škoda 105 S z roku 1985! Vypadá, jako by právě vyjela z Mototechny, najela jen 840 km. Cena bude závratná

Foto: Retro Garáž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čas od času se v českých prodejních luzích a hájích objeví automobil, u kterého jako by se zastavil čas. Jedním takovým kouskem je i Škoda 105 S s nájezdem necelých 840 km, jež vypadá, jako by právě opustila prodejnu Mototechny. Tento sběratelský kus míří do podzimní aukce na Retro Garáži, přičemž její potenciál může být kolem půl milionu korun.

Článek

Kdo by si nepamatoval na legendární řadu Škodovek typu 742, které dorazily jako náhrada za na Západě prodejně upadající Škody 100/110. A protože zejména tyto trhy byly pro Škodu velmi důležité a rentabilní, snažila se, aby nástupnická řada byla co nejvíc modernizovaná, ale aby tato operace nestála moc peněz.

Foto: Retro Garáž

U škodovek typu 742 také vzrostla bezpečnost, mimo jiné i díky přesunu palivové nádrže dozadu.

Vynecháme-li fakt, že Škodovka finance na vývoj nové koncepce neměla, stejně se naši inženýři s výzvou poprali po svém. Motivovaní tím, že původní „hundrtky“ neprojdou novými požadavky na bezpečnost, přesunuly šikovné české ruce palivovou nádrž dozadu, čímž se zvýšila bezpečnost i objem předního kufru.

Dalším pokusem o inovaci byl chladič s větrákem přemístěný dopředu, což sice odlehčilo motoru, ale uškodilo chlazení. Ani se soustavou čítající 13 litrů chladicí kapaliny nebylo možné motor efektivně uchladit. To se ukázalo už během zkušebních testů, nicméně nebylo cesty zpět.

Foto: Retro Garáž

Model na snímcích už je po modernizaci, což bezpečně poznáte podle familiárního vzhledu.

Jinak začátek výroby typů 742 započal v roce 1976, zkraje 80. let modely prošly významnou modernizací a v roce 1990 byla produkce ukončena. V rámci řady 742 vznikly i kupé verze pojmenované GardeRapid.

Foto: Retro Garáž

Označení 105 S platí za základní provedení se základním motorem.

Mimochodem, tušíte, co znamenala označení 105/120/130? Čísla odpovídala objemu motoru od 1,0 do 1,3 litru. Písmena zase ukazovala úroveň výbavy, přičemž S (Standard) platil za výchozí základ.

Doloženo soudním znalcem

Dražený kousek Škoda 105 S byl vyroben v roce 1985 a se svými méně než 840 kilometry na tachometru platí za zánovní model takřka bez opotřebení, navíc s částečnou (podomácku dělanou) antikorozní ochranou vybraných šroubů i matek. Originální je též karoserie s pouze dvěma oděrkami a měněným zadním nárazníkem, jelikož do toho původního byl vyvrtán otvor kvůli protáčení motoru klikou.

Foto: Retro Garáž

Interiér ještě voní novotou.

Před dražbou se vůz dočkal oživovacího servisu a repase brzd, takže je plně připraven vyrazit do provozu. Nový vlastník bude muset vyřešit jen lehce zvýšenou kouřivost ve vyšších otáčkách při zahřátém motoru a přihlášení na veteránská čísla, jelikož k autu nejsou značky ani jiné doklady. Zachoval se však záruční list i servisní knížka.

Extrémně nízký nájezd a originální stav je doložen posudkem soudního znalce a je též součástí prodeje. V takovém případě tedy lze vozidlo označit za jedinečný sběratelský kus.

Automobil se bude dražit už 11. listopadu 2023 při příležitosti auto-moto burzy Retro Garáž a jeho vyvolávací cena bude nastavena na 250 000 Kč. Je ovšem možné, že finální částka doběhne, nebo dokonce přešvihne sumu 500 000 Kč. To uvidíme už v listopadu.

Související témata:
Škoda 105
Škoda 742
Načítám