Hlavní obsah

Oživili jsme značku Wikov a vůbec nebyli skromní. Otevřený šestimístný kabriolet má mocný motor V14

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Firma Wikov byla vzkříšena v roce 2004 a dnes vyrábí třeba převodovky. Auta jsou však pro tento podnik už pasé

22. 8. 2022

Když se pánové Wichterle a Kovářík dali v roce 1918 dohromady, tehdy asi ještě netušili, že se o šest let později pustí do výroby vlastních automobilů, nakonec koncipovaných jako individuální stavby pro velmi bohaté. My se rozhodli tuto tradici nyní oživit a ukázat vám přehlídkový šestimístný kabriolet Wikov 50 s mocným čtrnáctiválcovým motorem!

Článek

Jestliže máme vzpomenout na nějakou československou automobilku, která byla opravdu luxusní, honosná a nabízela vesměs jen individuálně konfigurované vozy, pak musíme jednoznačně vyzdvihnout prostějovský strojírenský podnik Wikov pánů Wichterleho a Kováříka.

Foto: Michal Jirák

Wikov 40 byl nejluxusnější model značky. Tu nyní oživujeme honosným kabrioletem 50

Jistě víte, že tato společnost má na svědomí první tuzemský automobil s aerodynamickou karoserií nazvaný příznačně Kapka, nicméně své místo dějinách zaujal taktéž Wikov 40 jakožto nejdražší model značky pro ty nejbohatší klienty.

Nejde ovšem o šťastný příběh, kvůli krizi a nedostatečnému zájmu zákazníků šla koncem 30. let podniková automobilová divize do kytek. Dnes už víme, že je to též proto, že tehdy byly wikovy nejen drahé (3× více než Škoda Popular), ale pro mnohé potenciální kupce rovněž příliš futuristické.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Pod kapotu Wikovu 50 jsme umístili vidlicový čtrnáctiválec

Spolu s naším designérem Rosťou Prokopem jsme se pustili do oživování této značky a stvořili digitální koncept dlouhého šestimístného kabrioletu Wikov 50 s unikátním čtrnáctiválcovým motorem do V.

Připraven na útěk

Této zástavbě odpovídá především masivní příď, navazující na původní designovou tradici ze 30. let. Dalším prvkem je široká čelní maska, za níž pracují hned dva chladiče pro pohon, zatímco spodní mřížka kryje dva intercoolery.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Předek není masivní jen tak, vůz totiž potřebuje hodně vzduchu

Futuristické světlomety nabídnou dokonce projekční funkci, takže svému řidiči umí na silnici promítnout různá varování, nasvítit linie značící šířku vozu, a díky GPS spojení, mapovým podkladům i komunikaci přední a zadní nápravy (obě aktivní) také napovědět, jak si do ostrých či takřka 90stupňových zatáček správně nadjet.

Boční linie svými aerodynamickými prolisy vzpomínají na původní Wikov 40, nicméně jejich primární funkcí je usměrňování obtékajícího vzduchu. Za zmínku stojí i kola s moderními plnými aero kryty, nainstalované opět v zájmu funkčnosti a vzhledu.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Boční aerodynamické prolisy odkazují na původní Wikov 40

Hledáte boční okna či střechu? Nehledejte, jde o honosné přehlídkové kabrio, žádné takové prvky prostějovský automobil nemá. Tato silná vzpomínka na Československo jezdí jen při zvláštních slunných příležitostech, vozí honosnou smetánku a obvykle jen pomalým vyhlídkovým tempem.

Kdyby bylo přece jen třeba výkonu, má řidič vozu k dispozici zážehový vidlicový čtrnáctiválec 6 793 cm3 přeplňovaný dvěma dvoustupňovými turbodmychadly. Mocná motorizace o výkonu 720 koní se navíc chlubí točivým momentem 1 114 Nm, který posílá desetirychlostní automat na všechna čtyři kola. Nejvyšší rychlost? Nikdo neví, ale něco přes 300 km/h určitě.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Zapomenuté dokumenty nebo pokus o atentát? Z průšvihu vás dostane motor 6,8l V14

Nutno dodat, že tyto vrcholové hodnoty jedinečné jednotky Wikov V14 jsou k dispozici pouze v takzvaném nouzově-dynamickém módu, určeném například kvůli rychlému ujetí z místa. Běžně se šofér musí spokojit „jen“ s 550 koníky, 700 Nm síly a maximálkou 250 km/h.

Český fachman

Pokud se podíváte dozadu, najdete zde dělené úložné prostory, podobně jako na Boat Tailu od Rolls-Royce. Čekáte místo pro kufry? Kdepak. Zatímco levá strana funguje jako vestavěná lednice pro prvotřídní šampaňské, pravá část ukrývá luxusní křišťálové skleničky z Jablonce nad Nisou.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Žádné kufry vzadu, ale šampaňské a pomůcky pro jeho pití

K tomu si přidejte dvojici podlouhlých koncových světel, skromný difuzor a čtyři plně funkční laufy. Jaká to krása tuzemské modelářské činnosti…

Dvoudveřový ukázkový kabriolet je uvnitř pochopitelně zasypán jakostní českou kůží z Trutnova. Plastů zde najdete minimum, zato pravého dřeva záplavu. Jde o tradiční eleganci a uměleckou čistotu snoubenou s aktuální modernou.

Kdyby takové auto existovalo, asi by v něm jezdili pouze VIP hosté či vysocí státníci. A třeba by si jej fabrika Wikov nechala pro sebe a většinu roku ho ukazovala ve svém muzeu – kdyby nějaké měla. Celý tento projekt, jak asi tušíte, je pochopitelně jen individuálním grafickým návrhem, stejně jako třeba Tatra T800, Škoda Popular Monte Carlo a další naše prototypy.

Dost možná takový automobil nedává absolutně smysl, avšak slouží jako atraktivní připomínka toho, že i naše země měla české rolls-roycy, že se rodily v Prostějově a že se honosily emblémem pracujícího fachmana. Tedy žádná montovací manufaktura, ale ryzí domácí ruční řemeslná práce…

Reklama