Hlavní obsah

Nejrychlejší, nejlevnější, nejžádanější… Škodovka se vytasila se zajímavostmi o svých modelech, které možná neznáte

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dlouhé historii české automobilky Škoda najdeme řadu pozoruhodných příběhů, zajímavostí nebo třeba i statistik. A některé jsou méně známé. Víte například, které škodovce patří titul nejrychlejšího vozu s okřídleným šípem ve znaku?

Článek

Než vám nabídneme odpověď, pojďme se podívat na jiné příběhy a zajímavosti. Začít můžeme u prodejů a produkce.

Kterého modelu značky Škoda se vyrobilo nejvíc?

Největšího úspěchu co do vyrobených a prodaných vozů dosáhl model Octavia, který se postupně stal nejprodávanějším zástupcem značky. Ve čtyřech generacích se do konce roku 2023 vyrobilo 7,2 milionu kusů a produkce pokračuje dál. Na začátku roku 2024 přijde modernizovaná Octavia čtvrté generace. Do té doby vedla řada 105/120 s více než dvěma miliony exemplářů.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia čtvrté generace ještě ve verzi před faceliftem

Která nová Škoda je úplně nejlevnější?

Pokud chcete mít doma novou Škodu za pár korun, sáhnout můžete po nějakém malém modelu. Na e-shopu automobilky je nejlevnější Citigo za 259 Kč, čtvrtá generace Fabie začíná na 539 Kč. V nabídce jsou ale také veterány, například 860 z roku 1932, klasické „em-béčko“ či „stodvacítka“. Co se skutečných vozidel týče, nejlevnější je Fabia začínající aktuálně na částce 369 900 Kč.

Foto: Škoda Auto

Škodu Fabia můžete pořídit za pár stovek.

A která je nejdražší?

Nejdražší je soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, který přijde přibližně na desetinásobek ceny běžné Fabie. Jedná se o stroj s pohonem všech kol a čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 litru, který dosahuje výkonu 291 koní a točivého momentu 430 newtonmetrů. Motor vychází ze známého motoru 2.0 TSI koncernu VW a výkon na obě nápravy přenáší prostřednictvím pětistupňové sekvenční převodovky. Fabia RS Rally2 je k dispozici závodním týmům z celého světa.

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia RS Rally2 se na rychlostních zkouškách etablovala hodně rychle!

Která škodovka je/byla nejrychlejší ze všech?

Nejrychlejší škodovkou všech dob byla Octavia. Ale speciální. V roce 2011 na solných pláních Bonneville v Utahu představil britský dovozce speciálně upravenou verzi Octavie s výkonem přibližně 550 koní. Toto vozidlo dosáhlo rychlosti 325 km/h, čímž se stalo nejrychlejším automobilem s logem okřídleného šípu v dějinách automobilky z Mladé Boleslavi. Později se jim podařilo tento rekord překonat o dalších 40 km/h.

Tato výjimečná Octavia, odvozená z modelu RS, je vybavena mimo jiné brzdicím padákem. Její motor pochází z Octavie RS (2.0 TFSI), ale dostal nové turbodmychadlo Garett, mezichladič a další komponenty. Díky těmto úpravám dosahuje výkonu mezi 550 a 600 koňmi a disponuje točivým momentem 450 Nm. Jako palivo se používá 120oktanový benzin. Původním cílem bylo dosáhnout rychlosti 200 mil za hodinu, což je 322 km/h. Avšak při šestém pokusu dosáhla Octavia rychlosti 325 km/h (202 mph).

To ale týmu nestačilo. Při následujícím pokusu dosáhli rychlosti 365 km/h, čímž se Octavia stala nejrychlejším sériově vyráběným automobilem s dvoulitrovým turbomotorem a zároveň nejrychlejším vozem automobilky z Mladé Boleslavi. Za volantem během obou pokusů seděl Richard Meaden z časopisu Evo.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia na solných pláních Bonneville v Utahu.

Komu patří hlas Laury?

Nakonec bonbonek z moderní, digitální doby. Zaposlouchali jste se do medového hlasu virtuální asistentky Laury? Pokud si myslíte na schůzku, zklameme vás. Hlas Laury je uměle generovaný a je společný pro všechny jazyky, kterými asistentka mluví.

Foto: Škoda Auto

Infotainment ve voze Škoda.

Reklama

Načítám