Hlavní obsah

I takto se u nás kdysi prodávala auta: Náchodský dealer dával k luxusnímu Chairmanu dárek, který nešlo odmítnout. Podivnému Daewoo to nepomohlo

Foto: Daewoo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Příchod roku 2000 byl velkolepý z hlediska oslav, předsevzetí, nových ideálů a nadějí. Toho roku začala také platit emisní norma EURO 3 pro osobní auta, narodila se Fabia Combi, v kinech se objevil film Samotáři a jistý dealer Daewoo z Náchoda vymyslel způsob, jak výhodně prodat korejský mercedes za 1,7 milionu korun!

Článek

Před 23 lety bylo Česko docela jinou zemí, než je dnes. Posunuli jsme se kupředu, v lecčem rozhodně správně, v jistých ohledech nikoli. Polemiku však nechme stranou a pojďme se podívat na automobilový trh, který v roce 2000 zaznamenal třeba příchod Fabie Combi nebo emisní normy EURO 3, která do toho času platila jen pro náklaďáky.

Foto: Škoda Auto

První generace Fabie Combi debutovala v roce 2000.

Naše země byla plná auto-moto dealerů včetně těch, kteří nabízeli jihokorejské vozy. Tehdy šlo o automobilky, co se teprve učily, jak dělat auta nebo co svět či Evropa vlastně chce. Dnes už víme, kdo byl úspěšný a kdo nikoli, ovšem velmi zajímavou prodejní strategii tenkrát zvolil náchodský prodejce Autosalon – Bazar – Servis Dědek.

Tento autorizovaný dealer Daewoo se věnoval jak osobním, tak užitkovým modelům. V jeho nabídkovém sloupečku otištěném v inzertních novinách ORIN jsme našli rovněž ceník. A po přečtení se nestačili divit.

V roce 2000, kdy průměrná mzda dosahovala cirka 13 000 Kč, se základní Daewoo Matiz prodávalo za 219 900 Kč. Lanos pak stál 279 900 Kč, Nubira 409 900 Kč, Leganza 559 900 Kč, užitkový Lublin 329 900 Kč a akční Matiz Active s metalízou, spoilerem a dělenými zadními sedadly 228 900 Kč.

Foto: Daewoo

Daewoo Matiz platilo za levné městské auto.

K tomu prodejce lákal na splátky s nulovým navýšením a akontací 30 % nebo s havarijním pojištěním zdarma. Garance byla dokonce tříletá, omezená na 100 000 km. A pokud jste na protiúčet dovezli svůj starý vůz, přidal prodejce ještě 30 000 Kč navrch formou slevy.

To by nebylo nic tak zajímavého, dokud jsme neobjevili položku Daewoo Chairman, známou také jako SsangYong Chairman. Protože byla automobilka Daewoo tehdy vlastníkem SsangYongu, troufala si pohybovat se i v segmentu luxusních vozidel, kde se vystavovaly sedmičkové bavoráky nebo eskové mercedesy.

Foto: Daewoo

Daewoo/SsangYong Chairman má základy v mercedesu.

Chairman sám o sobě byl postaven na základech třídy E, nicméně dosahoval proporcí třídy S. Krom luxusních materiálů se prostorný model pyšnil třemi motory s objemy 2,3, 2,8 a 3,2 litru (později 3,6 litru).

Prodejce měl tenkrát těžký úkol, a to udat jihokorejský supermodel s cenovkou 1 689 900 Kč majetným lidem, kteří za ty samé peníze mohli mít luxusně vybavenou řadu 5 od BMW anebo si zhruba 170 000 Kč připlatit a skočit do nové mnichovské sedmičky vybavené manuálem!

Foto: Orlické inzertní noviny

Tak to je onen předmětný inzerát, který vyšel v novinách ORIN.

Jak to náchodský dealer vyřešil? Jednoduše vám k novému Chairmanu nadělil Matiz zdarma. A to se vyplatí! Malý Matiz tak mohl posloužit jako ideální dárek pro manželku nebo ratolest pod stromeček.

Netušíme, do jaké míry byl tento marketingový tah úspěšný, nicméně na svou dobu byl rozhodně odvážný, dnes bychom řekli až bizarní. Ale taková doba tehdy byla, každý se snažil prorazit a zaujmout, mnohdy i netradičními způsoby.

Reklama

Související témata:
Načítám