Hlavní obsah

Hlavně aby to nebyl taxík! Jak poznat ojetinu, která má za sebou těžkou službu?

Foto: Škoda Auto
4:42
4:42

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Nákupem ojetiny můžete proti novému vozu dost ušetřit, jenže v případě neočekávaných problémů rovněž dost finančně vykrvácet. Některé cenově atraktivní ojetiny totiž mohou být bývalé taxíky nebo vozy z půjčoven a u nich jsou jistá rizika o dost vyšší.

Článek

Taxíky nebo vozy z půjčoven jsou obvykle opotřebovanější, a tudíž mají na trhu nižší hodnotu. Prodejce ojetého vozu se takovou historií ne vždy pochlubí, proto je dobré vědět, na co se zaměřit.

Soubor rad, jak poznat bývalé taxi, přinesla společnost carVertical, která se zabývá analýzou a zpracováním dat automobilového trhu.

Totiž taxíky či auta využívaná ke spolujízdě (potažmo auta z půjčovny) jsou podle odborníků z carVertical vystavena unikátnímu souboru podmínek, které u běžných osobních aut obvykle (pravidelně) nenastanou.

Foto: Škoda Auto

Auta taxislužby jsou častěji v provozu a najedou daleko více kilometrů než běžné auto.

Takové vozy jsou v provozu klidně osm či dvanáct hodin denně, motory jejich řidiči jen tak nezhasínají, častokrát tak pracují na volnoběh klidně hodiny. Na základě toho motor nemůže vychladnout a je v průběhu času více opotřebováván.

„Taxíky hodně rychle najedou velký počet kilometrů, často třikrát až čtyřikrát více než běžná vozidla za stejné časové období. Když motor delší dobu běží na volnoběh, nemůže dosáhnout optimální teploty a to způsobuje hromadění uhlíku ve spalovacích komorách,“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový trh.

Častá jízda ve stylu brzda-plyn v městských oblastech navíc zatěžuje systém odpružení nebo spojku, což má za následek také předčasné opotřebení. Pravdou nicméně zůstává, že taxíky bývají dobře udržované, nicméně podle carVertical běžná údržba nemůže vyřešit všechny potenciální problémy plynoucí z intenzivního používání.

Foto: Mercedes-Benz

Typickým modelem taxi je éčkový mercedes.

Mezi taxikáři jsou oblíbené určité modely. Jde třeba o Mercedes-Benz třídy E, Toyotu Prius, Hyundai Ioniq, Toyotu Corolla, Škodu Octavia nebo Škodu Superb. Poslední dobou se mezi taxikáři rozšiřují také elektromobily.

Pokud tedy zkoumáte vaši vysněnou ojetinu, která má doložitelný servis, tak se podívejte na jeho četnost. Taxíky obvykle dodržují intervaly, nicméně častější záznamy (nadměrná údržba) napoví, že auto hodně jezdilo.

Dalším faktorem je nezvykle vysoký počet najetých kilometrů vůči stáří auta. Takový roční Superb s nájezdem 80 tisíc km tak důchodce do kostela nebo mamku pro rohlíky nejspíš nevozil.

Foto: Jan Majurník

Nadměrný servis? Pozor, může značit auto taxislužby.

Nezapomínejte, že taxi najedou až čtyřikrát více kilometrů než bežné auto. A jakmile uvidíte nějaký nesoulad v kilometrech vůči věku auta (mladé auto a vysoký nájezd či staré auto a nízký nájezd), může být ve hře manipulace s tachometrem. V Česku leckdy národní sport.

S nájezdem a častějším užíváním souvisí i výrazné opotřebení interiéru, proto před koupí vozu důkladně zkontrolujte kabinu.

Klíčová místa jsou obvykle ta hodně používaná, tedy volant, řadicí páka a pedály. V soukromých vozidlech jsou zadní sedadla typicky opotřebována jen minimálně, ale bývalé taxi může nést znatelné známky používání i zde.

Foto: Škoda Auto

Taxikářské interiéry mohou být vlivem nadměrného užívání více opotřebené.

Další indicie bývalého taxíku zahrnují otvory po vrtání nebo známky lepení na palubní desce, kde mohly být nainstalovány taxametry či jiná zařízení. Zkontrolujte i panely zadních dveří a zadní stranu předních sedadel, jestli nejeví známky poškození vlivem častého převážení cestujících.

Bývalé taxi může prozradit barva, výrazná, dost často žlutá nebo pro Německo pak typická slonovinová kost. Odborníci z carVertical radí zkontrolovat jednotnost laku, zejména kolem rámů dveří, nerovnoměrné zbarvení a textura mohou naznačovat dřívější opravy.

Dále se mrkněte na stav laku kolem rukojetí dveří a nástupních bodů, protože tato místa mohou být poškrábaná vlivem častého používání. Nevynechejte ani střechu, zda na ní nejsou tmavší skvrny nebo známky, které by naznačovaly dříve namontované označení taxi. Za kontrolu rovněž stojí dveře, kde bývají polepy a obtisky.

Foto: Mercedes-Benz

Slonovinová kost je typickou barvou pro taxi vozy.

Pozor si máte dát i na interiéry celkově, jelikož taxislužby před prodejem auta vnitřek důkladně vyčistí. Známky vlhkosti, vody nebo silný zápach čisticího prostředku mohou signalizovat bývalé taxi.

Tímto vším ovšem nikdo neříká, že bývalé taxi je automaticky špatná koupě, pouze nese jistá specifická rizika, zejména co se týče potenciálních oprav nebo stočených kilometrů. Specialisté z carVertical ovšem bývalé taxíky nedoporučují.

Související témata:
Načítám