Hlavní obsah

Ferrari za 100 milionů majitel zničil, ale stále s ním jezdí a najel už přes 144 tisíc kilometrů

Foto: Ferrari

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Američan Richard Losee je srdcař. Jako jeden z mála zájemců si na začátku nového tisíciletí koupil exkluzivní Ferrari Enzo s cílem, že s ním bude hlavně jezdit. Zatímco většina ostatních majitelů svá Enza „suší“ v klimatizovaných garážích a moc s nimi nejezdí, on oslavuje, že s tím svým najel již přes 144 tisíc kilometrů. A to jej už jednou zničil.

Článek

Když Enzo Ferrari zahájil vývoj legendárního Ferrari F40, přemýšlel o něm jako o „definitivním Ferrari“. Mluvil o něm jako o autě, které bude ztělesněním jeho celoživotního úsilí. Jako o silničním supersportu s náturou závodního speciálu, kterým se rozloučí s automobilovým světem. Na přelomu tisíciletí se pak v Maranellu rozhodli vzdát zakladateli nejslavnější továrny na sportovní auta hold a postavit mu pomník na čtyřech kolech, jenž by jej učinil hrdým. Výsledkem byl nový model, duchovní pokračovatel F40, nesoucí celé jméno zakladatele.

Ferrari Enzo letos oslavuje 20. výročí od slavnostního debutu a za tu dobu se pro spoustu automobilových nadšenců i sběratelů stalo jednorožcem, jehož jedni obdivují a ti druzí navíc i hýčkají ve svých klimatizovaných garážích. V Maranellu jich vyrobili jen čtyři sta, poslední věnovali papeži Janu Pavlovi II. a většina majitelů s nimi v dnešních dnech vyráží na silnice jen výjimečně. Na světě ale žije jeden nadšenec, pro kterého aktuální reálná hodnota ultimativního Ferrari nehraje roli.

Představujeme vám „Most Miles Enzo“, neboli nejojetější Ferrari Enzo na světě, jehož majitelem je Američan Richard Losee. Ten si jej koupil v roce 2002 jako zbrusu nové, ale oproti jiným novopečeným majitelům neměl v úmyslu jej schovat před světem v klimatizované garáži, zatímco by jeho hodnota rostla. Vzniklo, aby jezdilo, a tak od prvního dne jezdí.

Prvních 2 400 kilometrů s ním najeli redaktoři z amerického magazínu Road & Track a později se Losee rozhodl, že zkusí s Enzem najezdit co nejvíce kilometrů, a znovu jej zapůjčil novinářům k dlouhodobému testování. Netrvalo dlouho a tachometr ukazoval téměř 50 tisíc kilometrů. Jenže v roce 2006 nastal zvrat, při němž exkluzivní Ferrari Enzo i jeho majitel málem zaplatili nejvyšší cenu.

Richard Losee se zúčastnil charitativní akce Fast Pass v Utahu, kde milovníci rychlosti pod dohledem dálniční policie jezdili naplno na uzavřeném 22kilometrovém úseku silnice. Losee při rychlosti okolo 330 km/h přejel nerovnost, ztratil kontrolu nad Enzem a vyletěl s ním ze silnice, přičemž své Ferrari kompletně zničil a sám se více než rok léčil z těžkých zranění. To by mohlo znít jako konec příběhu nejvíce ojetého Enza na světě, ale jeho majitel se projevil jako srdcař a nadšenec, který se jej nikdy nevzdá.

Foto: Utah Highway Patrol

Enzo po něhodě. Z auta příliš nezbylo, ale s ohledem na cenu a unikátnost neexistuje škoda, která by se nedala napravit

Je až neuvěřitelné, jak rychle se Richard Losee vyléčil a rozhodl se Enzo opravit, přičemž se mělo vrátit silnější než kdy dřív. S náročným projektem pomohla spousta specialistů včetně oficiálního severoamerického zastoupení Ferrari, a když Enzo po dlouhých třiceti měsících tvrdé práce znovu ožilo, z jeho originálního atmosférického šestilitrového vidlicového dvanáctiválce o 660 koních (485 kW) bylo monstrum s dvojicí turbodmychadel a 800 koňmi (596 kW).

V roce 2010 se s novou silou na slavných solných pláních v Bonneville rozjelo až na 380 km/h (tovární maximální rychlost je 350 km/h) a nyní zažívá slávu na Instagramu. Stále je v rukou svého prvního majitele, který se nedávno pochlubil, že auto již ujelo přes 90 tisíc mil, tedy více než 144 tisíc kilometrů. Richard Losee nepřestává a jezdí s ním dál, protože milník sta tisíc mil se blíží. Tohle Enzo rozhodně není „garážová královna“, jakkoliv se aktuální hodnota modelu v současnosti pohybuje okolo 100 milionů korun.

Reklama

Související témata:
Načítám