Článek
Jistě si to pamatujete sami - tajemný závodní jezdec v bílé kombinéze v takřka každé epizodě Top Gearu usedl za volant nějakého sportovního auta a zajel ostré kolo na okruhu Dunsfold, kde měla oblíbená motoristická show svůj domov, jeho čas byl pak zaznamenán na tabuli.
Osobností, které oblékaly Stigův „kostým“, bylo v historii pořadu víc, ale tou zřejmě nejznámější je Ben Collins. A právě úspěšný britský závodník se nedávno na testovací okruh Dunsfold vrátil, tentokrát už za sebe, tedy jako Ben Collins a už jen bývalý Stig, aby po trati prohnal jedno zajímavé auto. Auto, na jehož vývoji se jako testovací jezdec podílel. A také auto původem z České republiky!
Ben na okruh dorazil v supersportu Praga Bohema. Platí to mimochodem doslova, závodník v něm skutečně přijel, Bohema má být totiž vozem vhodným i do běžného provozu, přestože tak na první pohled možná nevypadá. Jasně navazuje na okruhové speciály Praga a díky konstrukci, agresivnímu vzhledu a aerodynamickým prvkům vypadá jako čistokrevný závodní vůz.

Praga Bohema na okruhu Top Gearu.
Česká automobilka se při vývoji zaměřila na několik důležitých vlastností. Bohema má být výkonná, rychlá, lehká a současně nabídnout dvě tváře - jednu ostrou, okruhovou, druhou pak civilnější, vhodnou ke každodennímu soužití.
Bohema nakonec váží rovnou tunu, což je úctyhodné. Povedlo se to hlavně díky bohatému využití lehkých materiálů, karoserie je například z uhlíkových vláken, stejně jako monokok. Uplatnily se také titan a slitiny hořčíku.
A protože se o pohon stará dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru, který poskytuje výkon téměř 710 koní, činí poměr výkonu a hmotnosti kolem 700 koní na tunu. Motor má svůj původ v Nissanu GT-R, byl však ještě upraven firmou Litchfield Motors. Maximum výkonu je k dispozici v 6 000 otáčkách za minutu, nejvyšší točivý moment 725 Nm V6 dává od 3 000 do 6 000 otáček.
Pohonnou jednotku doplňuje sekvenční převodovka, poháněna jsou zadní kola. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere podle výrobce neskutečných 2,3 sekundy, maximální rychlost činí 317 km/h!
Bohema má být ale současně dostatečně komfortní a praktická na každodenní používání na běžných silnicích. Dokonce nabízí i solidní prostor pro zavazadla.
Že Praga těmto slibům dostojí, Collins během svého pokusu prokázal jasně. Po několika zahřívacích kolech přišla řada na ostré pokusy. A nejlepší z nich dopadl skvělým časem 1 minuta, 9 sekund a 84 setin. Ben se tak těsně zařadil za Aston Martin Valkyrie (čas 1:09:6), aktuálně nejrychlejší automobil okruhu Top Gear.
Jenže Aston Martin Valkyrie na tento výkon potřeboval mnohem více výkonu, jde totiž o hybrid s dvanáctiválcovým motorem a výkonem přes 1 100 koní. Výrazně slabší Praga se přesto Valkyrii v podstatě vyrovnala…
I když se útok na absolutní vrchol nakonec nepovedl, jeden rekord si Bohema na okruhu Dunsfold přece jen připsala. Stala se jeho nejrychlejším silničním vozem vybaveným čistě spalovacím motorem.
Úctyhodné také je, že Ben všechny pokusy objel na jedné sadě pneumatik, na které pak dokonce odjel. Povedlo se to samozřejmě hlavně díky nízké hmotnosti vozu, jež přispívá k menšímu namáhání gum.
Praga plánuje vyrobit jen 89 kusů modelu Bohema, každý z nich bude postaven ručně v České republice. Zákazníkům firma nabízí různé možnosti individualizace vzhledu, cena startuje na zhruba 34 milionech korun.