Článek
Jízdu po kruhovém objezdu i víceúrovňovém kruhovém objezdu jsme si už představili, nicméně stále je mezi námi řada řidičů, která má z okružních křižovatek prostě strach, případně jim nerozumí.
Je pravdou, že spousta „kulaťáků“ vychází ještě ze staré koncepce, kdy bylo nenajvýš jedno auto v rodině a provoz podstatně řidší. Dnes je dynamika jízdy úplně jiná, máme na cestách daleko více vozidel, více řidičů a inovace v oblasti křižovatek přichází pomalu, respektive nestíhají turbulentní dobu.

A teď co? Odbočí řidič, nebo pojede rovně? Nezapomněl na blinkr? Moc otázek a málo času na odpovědi.
Jedno chytré řešení nazvané Hasselcirkeln (Hasselův okruh) navrhl už v roce 2021 švédský dopravní analytik a inženýr Sebastian Hasselblom, který jej po diskuzi se švédskými odborníky na dopravu v roce 2022 ještě vylepšil.
Loni v říjnu se ve Švédsku rozhodlo o stavbě pilotních kruháčů Hasselcirkeln (oficiálně jde o průtočně oddělený kruhový objezd), začátkem roku 2025 si projektu všimla některá evropská média, letos v dubnu jej sdílel také ministr dopravy Martin Kupka na síti X.
Nový kruhový objezd, který sníží počet nehod o 72 %! 🚗👍🏼
— Martin Kupka (@makupka) April 20, 2025
Kruhové objezdy patří k nejbezpečnějším typům křižovatek. Ty vícepruhové ale často způsobují nejistotu řidičů a zbytečné nehody. A právě na nové řešení “kruháčů” se zaměřil švédský inženýr Sebastian Hasselblom.… pic.twitter.com/JFXrxdFV75
Hasselcirkeln staví hlavně na tom, že v rámci průjezdu nebude nutné přejíždět z pruhu do pruhu, byť s touto možností kruháč počítá, nikdo totiž není neomylný.
Musíte si jen správné najet (ano, to je teoreticky slabé místo), tedy do pravého pruhu primárně pro jízdu doprava či rovně a do levého pro jízdu rovně, doleva nebo návrat zpět. Ostatně koukněte na Hasselcirkeln na snímku níže nebo ZDE v plném rozlišení.

Prohlédněte si Hasselcirkeln detailně, hlavně vodicí šipky.
Na základě toho, že při průjezdu zůstanete stále ve stejném pruhu, by se měl počet nehod snížit až o 72 % (je zde méně potenciálních míst ke střetnutí) při zvýšení kapacity okružní křižovatky o 22 % ve srovnání s konvenčními víceúrovňovými „kulaťáky“.
Orientaci na kruháči rozhodně dopomáhají čáry, šrafování i ostrůvky, jež řidiče navedou a ukážou jim, kde mohou přejet, kde odbočit a kdy už je pozdě a musí si dát ještě jedno kolečko.
Jde vlastně o hodně přepracovanou verzi turbo kruhových objezdů používaných například v Nizozemsku, ale také u nás. Sluší se tedy upřesnit, že turbo kruháč má dva a více jízdních pruhů, které jsou na okružním pásu uspořádány do spirály. Níže hezké video ukazující, jak po nich jezdit.
Má Hasselův kruháč šanci se rozšířit i za hranice skandinávské země? Ano, má, ale podle nás ne dříve jak za několik let. Musí se totiž v praxi nejdřív osvědčit, vyhodnotit jeho přínos, porovnat jej s jinými typy inovovaných okružních křižovatek. A to se nejspíš bude dít prvně ve Švédsku, odkud pak ostatní státy načerpají data a poznatky.
A pak se nabízí otázka, jestli by v Česku nebylo přínosnější spíše vzdělávat řidiče na současné okružní křižovatky a Hasselcirkelny nechat být. Co myslíte vy?