Hlavní obsah

Vyrábí vysavače, teď chce začít dělat elektromobily

Foto: youtube UPROXX

James Dyson se na vývoji elektromobilů aktivně podílí

3. 9. 2018

Do tří let se máme dočkat nové automobilové značky - britský výrobce vysavačů Dyson chce uvést na trh hned tři nové elektromobily. Bude nabízet SUV i auto do města a hlavně má přijít s novou technologií akumulátorů.

Článek

Jakkoliv vám ten nápad může znít směšně, tak pro to, abyste začali vyrábět elektromobily, nepotřebujete ani slavnou historii, ani znalosti z vývoje a výroby automobilů. Elektromobily jsou konstrukčně úplně odlišné od konvenčních aut se spalovacími motory, proto mohla vzniknout automobilka Tesla, proto se očekávají v blízkém horizontu auta od Apple a Google, a proto svou vlastní elektrickou dodávku připravuje německá pošta. A teď se chystá do automobilové produkce i výrobce vysavačů. Je paradoxem, že firma Dyson, která má extrémně velké zkušenosti s akumulátorovými spotřebiči a s elektromotory, má vlastně technologický náskok před takovými automobilkami jako třeba Ford či Citroën. A protože James Dyson, zakladatel společnosti a její výkonný ředitel zároveň už přišel se spoustou nápadů, lze brát zcela vážně i jeho ujištění, že „nové elektromobily Dyson budou navržené a vyrobené pro skutečné uživatele a ne tak, jak se auta běžně navrhují a vyrábějí“.

Foto: Dyson

Bezsáčkový vysavač byl revolučním vynálezem. Dyson na něm pracoval pět let, udělal víc než tisíc prototypů a celou tu dobu ho živila manželka

Jestli jste teď trochu znejistili a nevíte, co si o tom máte myslet, vězte, že 71letý James Dyson vymyslel dnes tak samozřejmé věci jako bezsáčkový či akumulátorový vysavač, stavební kolečko, co má vepředu místo kola kouli, nebo rychlosušič rukou. U svého domu má dál malou dílnu a dělá jeden prototyp za druhým. Na přípravu projektu elektromobilů si ale najal lidi (vývojový tým čítá přes 400 zaměstnanců) a pronajal si prostory v areálu letecké základny RAF v Hullavingtonu v hrabství Wiltshire, kde se budou auta i testovat. A na to všechno vyčlenil z rozpočtu firmy nezanedbatelných osm miliard korun.

Podle všeho se připravované elektromobily mají od běžných aut lišit hlavně jednoduchostí ovládání a novými akumulátory. Každopádně klasická koncepce, tedy kola, kabina a řidič dál zůstávají - Dyson nehodlá znovu objevit kolo nebo tak něco. Podle informací, které zatím pronikly na veřejnost, by se Dysonova auta měla na rozdíl od mnohých vozů současné produkce vyznačovat jasným ovládáním, kdy důležité věci (rádio, klimatizace, osvětlení) mají nejen svoje jasně dané místo, ale jsou třeba i jinak barevně odlišeny. Na rozdíl od složitých menu a submenu na dotykových obrazovkách bychom se mohli dočkat (opět) jednoduchých tlačítek a otočných ovladačů.

Druhou, z hlediska automobilového vývoje snad ještě důležitější informací je použití nových akumulátorů s tuhým elektrolytem, kdy by firma Dyson mohla být v této oblasti průkopníkem. A s tím souvisí i to, že se James Dyson zaobírá myšlenkou, že by mohly být akumulátory jednoduše vyměnitelné, takže byste místo zdlouhavého dobíjení prostě jen vybité baterie vysunuli, naložili místo nich nabité a okamžitě byste pokračovali v jízdě.

Značka Dyson by ráda uvedla na trh hned tři elektromobily, kdy jeden z nich by patřil do třídy SUV a druhým by mělo být městské auto. A podle kusých informací by minimálně jedno z těch tří aut mělo jezdit rychleji než 160 km/h. James Dyson však popřel, že by firma měla ambice vyrábět vozy se sportovním charakterem. Nicméně stejně jako v případě vysavačů, tak ani v elektromobilech by to nemělo být o nějakém cenovém podbízení, Dyson mluví o tom, že chce dál vyrábět prémiové produkty.

Podle vyjádření společnosti by se první elektromobily Dyson měly objevit již brzo, konkrétně v roce 2020. A firma je prý připravena na další investice související se zahájením sériové výroby. Tak uvidíme, jak tenhle projekt dopadne…

HLASUJTE: Koupili byste si elektromobil Dyson?
Když to bude špičkový a funkční výrobek, tak proč ne
84.8 %
Ne. Nechci, aby mělo moje auto něco společného s vysavačem
4.7 %
Bude to zajímavé dobrodružství s finančním krachem na konci
10.5 %
Celkem hlasovalo 343 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama