Článek
Z devadesátek si toho moje generace pamatuje dost, nekonečnou žvýkačku, co stejně došla za odpoledne, euforii z Nagana a hity skupiny Chaozz. A já si toho pamatuju i dost o autech, například pravý důvod toho, proč platonicky miluju off-roady a čtyřkolky. Jen platonicky proto, že je mi v krajské metropoli takové auto k ničemu. Ale zpět k těm devadesátkám, z těch mám totiž dvě silné vzpomínky na dnes již legendární off-roady – Jeep Wrangler a Land Rover Defender, jejichž souboji jsem věnoval i jeden díl našeho miniseriálu.
Jeep si v mém srdci vysloužil o fous větší místo proto, že v krásném designu zachránil Jeffa Goldbluma před T-Rexem, co byl blíž, než se jevil ve zpětném zrcátku. A zachránit Goldbluma, který nás díky tomu ochránil i před mimozemšťany ve Dni nezávislosti je zkrátka cool (no jo, popkulturních odkazů je úvod článku opravdu plný).
Hned za Jeepem byl Defender. To díky soutěži Camel Trophy, jejíž první ročník se paradoxně odehrál za volanty Jeepu, až od následujícího ročníku převzala záštitu britská automobilka. V ní se drsňácky upravené Land Rovery s rámem, šnorchlem a hromadou krabic a kanystrů na střeše brodily bahnem, zatímco vezly posádku v kloboucích a khaki kalhotách, která většinou vypadala stejně frajersky jako Indiana Jones. No copak šlo tyhle novodobé dobrodruhy nemilovat? A ač jsem nekuřák, camelky jsem měl kvůli téhle akci (a kvůli nádherným žlutomodrým závodním autům) vždycky nejraději a dodnes mám model Defenderu doma na poličce.

Interiér Defenderu nikdy nebyl víc než účelný
Navíc v roce 1995 vyhrála celou soutěž česká posádka. Těmi nejlepšími se v daném roce stali Zdeněk Němec a Marek Ročejdl. Ano, sice nejeli s Defíkem, ale s novějším modelem Discovery 300 Tdi, přesto jsem je obdivoval. Ten rok měla trasa délku 1 911 kilometrů přes Belize, Mexiko, Guatemalu, El Salvador a Honduras. Zdeněk Němec byl dobrodruh i ve svém životě a bohužel o tři roky později zemřel při slaňování vodopádu ve Venezuele.
A co historie konkrétního kousku
Soutěžní Land Rovery si odkroutily většinou jen jeden ročník. Většina posádek si ten svůj odkoupila, jiné nechali pořadatelé v hostujících zemích, například tamním charitativním organizacím. A proč vám to všechno tak sáhodlouze, i když doufám zábavně, povídám? Protože si to teď budete moci vyzkoušet, pokud obětujete peníze a koupíte si autentický Defender 110 z ročníku 1992, který se konal v Guyaně. Nejde tedy o soutěžní auto, ale o jedno z doprovodných, která jela soutěž opakovaně. Konkrétní Defender navíc ještě poté absolvoval tři náročné cesty do Indie a byl upravován mnoha díly včetně některých vhodných i pro vytrvalostní soutěže.

Hasicí přístroj jako originální příslušenství, to má snad jen Land Rover
Defender v typické barvě byl postaven přímo pro tuto soutěž a pohání jej naftový motor o objemu 2,5 litru. Ve výbavě jsou dvě palivové nádrže, dvě baterie, odpojovač elektřiny, šnorchl, ochranný rám, přídavná světla, vyjížděcí plechy a velký střešní nosič. A i když za svého života dost vytrpěl, nízkou cenu nečekejte, přeživší automobily náročné soutěže jsou už dnes sběratelským artiklem. Tento byl navíc zrenovován, takže už nevypadá, jako by se z džungle vrátil včera. Aukční síň Bonhams předpokládá, že se tento pracant vydraží v přepočtu za 500 až 650 tisíc korun.
Dnes už je Camel Trophy minulost. V roce 2003 se na ni pokusil navázat podnik G4 Challenge pořádaný britskou automobilkou, ale tehdejšího věhlasu nedosáhl. V roce 2003 jej vyhrál Rudi Thoelen, ale výhru v podobě nejluxusnějšího Range Roveru odmítl a raději si vzal od automobilky dva Defendery. Vidíte, další důvod, proč si koupit tohoto. Poslední G4 ročník se konal v roce 2009, od té doby mají dobrodruzi zatím utrum. Nebo musejí se svými Defíky vyrazit na vlastní pěst.