Hlavní obsah

Volvo 850 kombi – Jedno z nejzajímavějších závodních aut

Foto: TWR

Kombík měl lepší aerodynamické vlastnosti, ale zbytečně vysoké těžiště. Váhu se i tak povedlo srazit na 950 kg

Kdo by neznal fotku Volva 850 s karoserií kombi v závodním provedení na dvou kolech… Ale jen málo lidí zná příběh tohoto zajímavého vozu a téměř se už zapomnělo na to, že jeden ze závodníků později přiznal, že kdyby věděl, že bude jezdit s kombíkem, nikdy by s týmem nepodepsal smlouvu.

Článek

Volvo se rádo prezentuje jako výrobce nejbezpečnějších automobilů nejen na světě, ale v celém vesmíru, a i když má sportovní divizi Polestar a za sebou pár pokusů o sportovnější modely, nikdo si ho se závoděním už dávno nespojuje.

Když v roce 1993 Volvo oznámilo, že se vrací do světa závodění a že na příští sezonu připravuje závodní Volvo 850 s karoserií kombi, tak si všichni mysleli, že je to jen vtip a snaha o zviditelnění se. Ale když se pak na prvním závodě opravdu objevil závodní kombík, byla z toho senzace. Volvu se totiž povedlo všechno udržet v tajnosti až do prvního závodu! Ale jak za chvíli zjistíte, nebyl to pro ně zas až tak velký problém…

Foto: TWR

Závodníci i lidé z Volva viděli svoje auta až týden před prvním závodem

Volvo totiž chtělo závodit, ale nemělo zkušenosti ani odborníky. A tak zvolilo ten nejlepší způsob a celý projekt se rozhodlo zadat někomu, kdo to umí. Tím profesionálem nebyl nikdo jiný než britská TWR, tedy Tom Walkinshaw Racing. Námluvy se trochu protáhly, také proto, že TWR v té době stavělo Jaguary a Rovery s nálepkami: „Skuteční muži nejezdí Volvem.“ A když píšu, že protáhly, tak tím myslím, že se první test závodního auta odehrál až týden před prvním závodem v Thruxtonu.

Smlouva na stavbu závodního Volva 850 pro prestižní britský okruhový šampionát BTCC byla opravdu podepsána až v září roku 1993, a tak neměl tým okolo Toma Walkinshawa moc času. Část lidí se vrhla na karoserii z poctivého železa, aby se ji pokusila co nejvíc odlehčit, a dostat se tak co nejblíže minimální povolené hmotnosti 950 kg.

Další tým pracoval na podvozku a bezpečnostním rámu. Ale snad nejvíc práce měli motoráři, kteří museli kompletně přestavět sériový pětiválec 2,4 l, protože předpisy povolovaly maximální objem motoru dva litry. Pětiválec měl totiž všechny předpoklady k tomu, aby vydržel až povolený limit 8 500 otáček, a tak mu museli snížit objem. Výsledkem byl výkon 290 koní. Byl spojen s šestistupňovou sekvenční převodovkou a auto mělo pohon předních kol.

Foto: TWR

Točivý dvoulitrový pětiválec byl v autě doslova utopený

To, že si lidé z PR oddělení prosadili kombík, nebyla žádná náhoda, ale pečlivě vymyšlený marketingový tah. Automobilka si sice připravila prohlášení, že kombík má lepší aerodynamické schopnosti než sedan (což byla pravda), ale lidé z TWR taky od začátku upozorňovali, že mají problémy s vyšším těžištěm a spoustou zbytečné váhy navíc.

Pro závody BTCC automobilka angažovala Jana Lammerse, holandského veterána, vítěze LeMans s Jaguarem v roce 1988 a vycházející švédskou hvězdu Rickarda Rydella. Ten později prohlásil, že kdyby věděl, že bude závodit s kombíkem, že by do toho nikdy nešel. A taky přiznal, že společně s Lammersem viděl svoje auto až týden před závodem na příjezdové cestě u domu Toma Walkinshawa.

Foto: TWR

TWR vyrobilo tři závodní vozy Volvo 850 s karoserií kombi a všechny tři se dochovaly do současnosti

Pokud čekáte velkolepý happyend, tedy že kombík od Volva vyhrál celý šampionát nebo alespoň jeden závod, tak vás zklamu. Maximem obou jezdců bylo páté místo. Přesto fotky plnily časopisy a automobilka se tvářila spokojeně. Ještě v průběhu roku už ale začali v TWR pracovat na sedanu, který Volvo nasadilo na sezonu v roce 1995. A ten už sklidil tolik očekávaný úspěch – vyhráli s ním šest závodů v první sezoně a pět závodů v té následující.

Všechny tři závodní kombíky se dochovaly až do současnosti a Volvo 850 kombi se i díky nim už dávno zařadilo mezi kultovní automobily.

Reklama

Související témata:
Načítám