Hlavní obsah

Volkswagen Golf A59: Wolfsburgské kladivo na Evo a STI!

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen se rozloučil se světovým šampionátem v rally. Začátkem devadesátých let však chtěl do vrcholné rallyové disciplíny vstoupit, a tak vyvíjel zbraň, která by deklasovala konkurenci. Proto vzniknul Golf A59 - turbo čtyřkolka z Wolfsburgu!

Článek

Nedávno jsme si zde ukazovali funky kompaktní SUV na základě trojkového Golfu, které vzniklo na Slovensku a jmenovalo se Háčik. Zajímavých konceptů však na základě třetí generace evropského bestselleru vzniklo více a protože máme rádi motorsport, tak nás nejvíce zaujal Golf A59. Název sice zní jako označení zapadlé německé dálnice, ale vězte, že tohle auto dokázalo rozpumpovat krev v žilách. Mělo totiž jít o homologační speciál pro rallyový vůz tehdy vrcholné kategorie A, případně N, ve světovém šampionátu. To znamená, že pokud by se Volkswagen vrhnul na rychlostní zkoušky, musel by vyrobit 2500 těchto automobilů v silniční specifikaci a prodat je zákazníkům.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nyní můžeme jen a pouze litovat, že se tak nestalo, protože tenhle Golf měl na to být těžkým soustem i pro vrcholné japonské čtyřkolky. Auta jako je Lancer Evolution, Impreza WRX či Nissan Sunny GTi-R se v roce 1993, kdy prototyp Golfu A59 vzniknul, začínala drát na vrchol, technickými údaji je však wolfsburgský stroj mohl snadno překonat. Pod kapotou se nacházel dvoulitrový čtvercový motor vycházející z běžného šestnáctiventilu, který ale dostal turbo Garrett T3 shodné s tím, které používá Ford Sierra Cosworth. Výsledek? 280 koní v 6000 ot./min a 370 N.m v 3500 otáčkách! Tahle porce výkonu samozřejmě putovala na všechna čtyři kola, přičemž čtyřkolka je elektricky řízená a v základním nastavení dává 75% výkonu na zadní kola, nicméně může to být až 100% dle aktuální situace. Převodovka je šestistupňová manuální, ovšem prvních pět převodů je krátkých a šestka delší na rychlé průlety. To vše zní skvěle, zejména když hmotnost vozu není nikterak přehnaná - 1373 kg. Zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině se tak mělo odehrát za zhruba 5 sekund.

Foto: Archiv Garáž.cz

Úchvatný je rovněž styling auta - rozšířené karbon-kevlarové blatníky, nasávání vzduchu na kapotě, velké křídlo a uvnitř fantastická skořepinová sedadla. Ne nadarmo se mu v době vzniku říkalo stříbrný šíp od Volkswagenu. Duchovní předchůdce Golfu R nakonec vzniknul pouze ve dvou exemplářích, což je velká škoda. Mohl totiž uštědřit zásadní ránu dnešním velmi populárním japonským sportovním čtyřkolkám hned v jejich počátku.

Reklama

Načítám