Hlavní obsah

Auto-moto muzea: Veteran Bazar & Muzeum Chotusice – Ráj sběratelů

Foto: Jan Majurník

Veteran Bazar & Muzeum v Chotusicích je trochu jiné muzeum, ovšem plné zajímavých příběhů

28. 5. 2021

Motoristická muzea se obvykle pyšní výstavkou naleštěných strojů ve zrenovovaném stavu, které jejich majitelé jen tak neprodají. Trochu jinak to funguje v Chotusicích u Čáslavi v muzeu Veteran Bazar & Muzeum, kde je řada kousků v různých stavech určena nejen k dívání, ale také k prodeji. A těch příběhů, které se za jednotlivými vozy skrývají…

Článek

V Chotusicích nedaleko Čáslavi žije nadšenec Pavel Jeřábek, který se už ve 14 letech rozhodl začít sbírat motocykly, díly a posléze i automobily, a to navzdory zákazu jeho vlastní matky. K prvnímu na tajno koupenému Pionýru se později nabalovaly další stroje i komponenty, tudíž rodilý Pražák musel chtě nechtě své mašiny začít skladovat jinde, konkrétně v Poděbradech.

Foto: Jan Majurník

Pavel Jeřábek je sice původem z Prahy, ale nakonec zakořenil v Chotusicích

V roce 1987 se i se svými poklady přestěhoval právě do Chotusic, kde postupně rozšiřuje veteránské prodejní muzeum. Jestliže hledáte nějaké díly na předválečné stroje, pak je nejspíše najdete u pana Jeřábka. Mimo rozličných vozidel zde leží pár skladů plných všemožných budíků, světel, rámů, ukazatelů a dalších komponent.

Kočár pro císařpána

Vejdete-li do velké stodoly, kterou dle slov pana Jeřábka snad jednou nahradí nová bezprašná hala, uvidíte několik vzácných pokladů. Zcela jasně vás ihned zaujmou dva starobylé pohřební vozy, přičemž u jednoho z nich existuje „podezření“, že jde o originál zkonstruovaný pro císaře Františka Josefa I., nicméně druhá teorie mluví „jen“ o pohřebáku s dávným znakem města Brna.

Foto: Jan Majurník

Tento kočár byl nejspíše určen pro císaře Františka Josefa I.

Pokud máte rádi tatry v původním stavu, přijdete si zde na své, jelikož tu bydlí Tatra 57a, Tatra 12 nebo třeba Tatra 52. Zajímavá historka se váže k nákladnímu (původně osobnímu) automobilu Laurin & Klement 110A s nástavbou Normandie.

První majitel, statkář, si osobní laurinky užíval asi týden, než ji omotal okolo švestky. Druhý majitel, řezník, si na ni nechal udělat užitkovo-obytnou nástavbu, aby mohl buď vozit maso, nebo bivakovat.

Foto: Jan Majurník

V hlavní stodole se to auty od Tatry jen hemží

V čele stodoly stojí Packard Super Eight Convertible z roku 1948, v jehož technickém průkazu najdete v kolonce první majitel Ministerstvo války. Dále se můžete pokochat Fordem Mustang z roku 1967 – jedním z mála kusů oficiálně určených pro Československo. Tím z hlediska zajímavostí nekončíme, bystrému oku by neměla uniknout Praga Piccolo 306 nebo Terraplane Big Six (Hudson) z roku 1934.

Svoje místo uvnitř mají rovněž motocykly Harley-Davidson, především k těm se sajdkárou se váží zajímavé příběhy.

Foto: Jan Majurník

Tento motocykl dostal sajdkáru kvůli rodinným výletům

Například dvoumístný model 500 C si první majitel pořídil kvůli výletování se svou ženou, ovšem když se jim narodil potomek, bylo nutné motorku dovybavit ještě postranním vozíkem, aby bylo možné jezdit ve třech. S příchodem druhého potomka už motorka nestačila, a tak ji (ne)šťastný vlastník dal na protiúčet za malý lidový automobil. Jak že to víme? K „harlejce“ se totiž dochovala veškerá detailní dokumentace, včetně lodního lístku a potvrzení o platbě daní.

Druhé „hádéčko“ 1200 VLD vybavené sajdkárou vlastnila starší majitelka mlýna, která jej zakoupila pro svého mladého „oprašovače“ (čti milence). Aby jí mládenec neutekl, nechala motorku napsanou na sebe a nejspíše až před svou smrtí svolila k přepisu.

Foto: Jan Majurník

Tímhle strojem si starší mlynářka údajně vydržovala mladého milence

Vzácné individuály

Přesunem do dalších krytých prostor se ocitnete ve sportovním koutku, kde stojí Tatra 17 – originální tovární závodní stroj s šestiválcovým motorem OHC, jehož otěže kočíroval známý jezdec Josef Veřmiřovský.

Neméně zajímavým sporťákem je model Aero Minor Sport, přezdívaný Le Mans. Tento konkrétní kus sice předmětný slavný závod nejel, nicméně náleží k němu závodní tříválcový motor se šesti svíčkami, dvojitým zapalováním a třemi karburátory. A rovněž kousek historie – s autem jezdil talentovaný pilot Oldřich Pasch.

Foto: Jan Majurník

V muzeu bydlí i vzácné závoďáky – Aero Minor Sport (vlevo) a Tatra 17 (vpravo)

V útrobách domu pana Jeřábka bydlí ještě zajímavější kousky. Jde například o 1938 Bentley 4 1/4 Litre se zakázkovou karoserií od společnosti Thrupp & Maberly. V této upravené modelové řadě vznikly pouze tři kusy (každý jiný), z toho dva byly určeny pro bohatou brněnskou židovskou rodinu. Jak asi tipujete správně, jde o extrémně raritní vůz s mnoha továrními příplatky.

Hned vedle zaujme podomácku vyrobený závoďák s logem BMW/Opel. Bavíme se o stavbě z 50. let, jež nese název RULO 1950 po svém stvořiteli Rudolfu Lodésovi, který automobil seskládal z komponentů od BMW, Opelu, KDF a Fiatu. Zajímavostí je, že auťák umí frčet rychlostí až 200 km/h. Poslední expoziční místo zase poskytuje přístřeší vzácným motocyklům, zejména značky Jawa.

Foto: Jan Majurník

RULO 1950 frčí až 200 km/h

Pokud vás místo zaujalo, stavte se zde v neděli mezi 9:00 a 17:00 hodinou, anebo panu Jeřábkovi prostě zavolejte a domluvte si jiný termín. Prý to není problém, stačí jen komunikovat. Vstupné se zde rovněž neřeší (tedy 0 Kč).

Velká vetešárna se blíží

Chotusice ovšem nejsou pouze muzeum, Pavel Jeřábek v obci už od roku 1991 pořádá pravidelné burzy dílů na veterány, starožitností a nářadí, přičemž návštěvnost (včetně cizinců) zde bývá až pět tisíc lidí (prodejci + návštěvníci).

Foto: Jan Majurník

Už 5. 6. 2021 se v Chotusicích uskuteční pravidelná veterán burza

Nejbližší taková událost se uskuteční už 5. 6. 2021 od 7:00, takže pokud máte zájem, vezměte si s sebou stokorunu na vstupenku (děti do výšky 140 cm a ZTP nemusí) a dorazte na obří prodejní plochu, kde se bude už za pár dní vetešit o sto šest. Více informací pak najdete na webových stránkách muzea.

Veteran Bazar & Muzeum je zase trochu jiné pojetí fandovství do starých strojů. Vyplatí se sem zajet nejen pro potěchu oka, ale také kvůli příběhům, které se motají kolem každého zajímavějšího vozidla.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Čáslav