Článek
Škodovka moc dobře věděla, proč vstoupila do segmentu SUV. A mohlo to být ještě lepší, kdyby to zvládla dříve a už nyní by měla v nabídce i teprve chystaný crossover. Třída kompaktních SUV a crossoverů totiž zažívá nevídaný boom a nové vozy jako Volkswagen T-Roc, Citroën C3 Aircross nebo Seat Arona se v celé Evropě těší mimořádné oblibě. A třeba takový Renault Captur nebo Nissan Qashqai, které vládnou příslušným třídám, musí dělat svým výrobcům mimořádnou radost.
Na druhé straně jsou pak segmenty, kde je pokles i více než poloviční. Řeč je o třídě minivanů, kde je propad prodejů celých 53 procent! Ostatně tato auta už většina výrobců odepsala a místo nich nabízí právě SUV, nebo dodávky upravené jako osobní vozy. Zákazníci opouští i segment luxusních SUV, kde je propad bezmála třiadvacet procent, a k našemu smutku se snižuje i prodej sportovních aut - po zrušení modelu Scirocco se tak lídrem třídy stal Ford Mustang. Tohle všechno vyplývá z průzkumů společnosti Jato Dynamics, která se dlouhodobě věnuje sledování automobilového trhu nejen v Evropě, ale po celém světě.
Kromě kompaktních SUV a crossoverů ovšem rostou i elektromobily. Třeba takový Nissan Leaf, který se dočkal modernizace, vystřelil o závratných 61 procent. Celkem se pak prodej elektromobilů zvýšil o 37,7 procent na 105 736 kusů za první půl rok.
Nejprodávanější auta v Evropě po jednotlivých segmentech pak najdete v naší galerii.

Kategorii městských aut opanoval Fiat 500, prodalo se jich 138 991 kusů

Renault Clio je dlouhodobě jedno z nejprodávanějších aut v Evropě a číslovka 330 942 kusů z něj dělá nejprodávanější vůz ve třidě malých aut

Střední třída a Volkswagen Passat - žádné překvapení se nekoná, prodalo se jich 123 774. A na druhém místě je Audi A4…

Ani nové BMW 5 neohrozilo Mercedes E ve vyšší střední třídě, 81 505 prodaných éček je moc pěkný výsledek!

Další vítězství Mercedesu je jasným důkazem, jak se automobilce s hvězdou ve znaku daří. Za první pololetí se prodalo 10 476 luxusních vozů třídy S

Jak už zaznělo, třída malých SUV je nejrychleji rostoucím segmentem. Vede ji Renault Captur s 159 387 prodanými vozy

Ještě o kus úspěšnější jsou středně velká SUV, kde tradičně kraluje Nissan Qashqai - prodalo se jich 180 765

Ve třídě velkých SUV stojí za zmínku druhé místo Škody Kodiaq, ale leaderem je s 56 893 vozy Peugeot 5008

JATO Dynamics vede i třídu prémiových malých SUV; snad proto, že i tady jdou čísla strmě nahoru. Vede BMX 1, kterých se prodalo 75 548 kusů, ale na záda mu dýchají novinky v podobě BMW X2, Audi Q3, Volva X40 i Mercedesu GLA

Kategorie prémiových SUV je ve znamení souboje mezi Mercedesem GLC, Audi Q5 a Volvem XC60. Mercedes vede, "géelcéček" se prodalo velmi slušných 86 786 kusů

BMW X5 je sice na sklonku kariéry, vždyť v Paříži byl k vidění jeho nástupce, ale i tak se stal s 23 021 prodanými vozy králem příslušné třídy

Malé MPV a Fiat 500 L, prodalo se jich 42 914 kusů. Dotyčný segment se postupně propadá na úkor malých SUV

Renault Scénic vede třidu středně velkých MPV - číslovka 74 884 znamená, že předstihl i stálici VW Touran

A další vítězství Mercedesu, tentokrát ve třídě, kde byste to možná nečekali. Ale nové véčko je opravdu dobré, za první půl rok to tak vidělo i 20 041 zákazníků

Třída malých sportovních aut se každý rok lehce propadne, tentokrát je to nějakých deset procent. Na špičce je samozřejmě Mazda MX-5 - prodalo se jich 10 589 kusů

Jestli jste si mysleli, že nejprodávanějším sportovním autem Evropy bude Mustang, pak budete překvapení - s 10 052 patří tento provizorní titul Audi TT

Plnotučná sportovní auta tradičně vede Porsche 911, šlo jen o to, kolik jich za první půl rok bude. Počítadlo se nakonec zastavilo na číslovce 16 361