Hlavní obsah

Věděli jste, že váš turbodiesel může spáchat sebevraždu?

Foto: YouTube - Hotrods & Harleys

Diesel, který se vymkl kontrole

Viděli jste někdy kultovní film Christine, kde oživlé auto zabíjelo lidi? Samozřejmě, jedná se o pouhou fikci z pera Stephena Kinga, ale i přesto existuje jedna eventualita, která tento horor s obživlým autem lehce připomíná. Tedy až na to, že auto zabije spíš samo sebe.

Článek

Pro termín „diesel runaway“ neexistuje žádný český ekvivalent, nicméně nemusíte být právě angličtináři, abyste rozklíčovali, že runaway znamená „útěk“ či „únik“. A přesně to se při onom jevu děje. Dieselový motor prostě přestane poslouchat řidiče a začne si žít svým životem, jenž velmi pravděpodobně skončí katastrofou.

O co jde? 

Představte si situaci, kdy motoru z ničeho nic nelze ubrat plyn a agregát prostě pořád zrychluje, jako kdyby se zasekl pedál. Většina řidičů jedná v danou chvíli přesně stejně a logicky se snaží vypnout zapalování. Jenže světe div se, ono to ničemu nepomůže. I s vypnutým zapalováním se motor dál a dál rozebíhá, k řevu roztočeného dieselu se přidává kouř z výfuku a začíná být velmi rychle jasné, že tohle nemůže skončit dobře.

Stejně jako nepomůže vypnutí zapalování, nepomohlo by ani odpojení baterie, o které se spousta lidí snaží hned vzápětí. Na rozdíl od benzínového motoru totiž diesel nemá zapalování, ale směs nafty a vzduchu se ve spalovacích komorách vznítí díky vysoké kompresi (odsud vznětový motor). Právě proto je diesel schopen běžet zcela bez elektřiny a je i známým faktem, že běží na nejrůznější alternativní paliva. Zejména starší diesely si rády pochutnají třeba na oleji z friťáku, nebo právě na motorovém oleji. A tady se dostáváme k důvodu, proč motor vlastně „utekl“.

Vlivem rozličných poruch a opotřebením různých součástí může nastat stav, kdy se do spalovacích prostor motoru dostane olej z motoru. S největší pravděpodobností se sem dostane přes turbodmychadlo, přes odvětrání klikové skříně, přes odlučovač oleje, nebo přímo přes netěsné pístní kroužky. Jakmile si motor začne spotřebovávat svůj vlastní olej (v mnoha případech přikrmený naftou, která se z nějakého důvodu pronikala delší dobu), nastává pozitivní zpětná vazba. Kliková hřídel honí olejové čerpadlo, které čerpá olej do spalovacích prostor – čím víc otáček, tím víc oleje, čím víc oleje, tím víc otáček.

Co dělat?

Vyděšená posádka na palubě auta sleduje, jak se motor sám od sebe zuřivě roztáčí a nezbude jí, než urychleně jednat. Jak bylo řečeno, vytažení klíče ze spínací skříňky nepomůže, naopak může dost významně uškodit. Přestane totiž fungovat větrák chlazení, a pokud dojde na vytažení klíčku ještě za jízdy, je taky docela dobře možné, že se při pokusu o zastavení auta zablokuje zámek řízení.

Vyvstává každopádně otázka, jak zastavit samotný motor. Pokud je auto vybaveno manuální převodovkou, je nejlepší zařadit nejvyšší možnou rychlost, zadupnout vší silou brzdu a pustit spojku, aby motor běžnou cestou chcípl. Pokud ovšem nelze kvůli vysokým otáčkám zařadit, je potřeba přejít k ručnímu „zadušení“ motoru a připravit agregát o přísun vzduchu. Do sacího potrubí, potažmo do airboxu, lze nacpat hadr, případně (máte-li jej k dispozici) vystříkat sněhový hasičák s CO2. Čím dřív motor zastavíte, tím menší škody na něm zůstanou.

V případě, že motor nezastavíte, nebo se vám nechce strkat hlavu pod kapotu ke řvoucímu agregátu (což je pochopitelné), zastaví se maximálně po pár minutách sám. V zásadě jsou při diesel runaway možné dva konce, oba ústící v totální zníčení agregátu a občas i celého auta. Motor si buď spotřebuje kompletní olejovou náplň a následně se zadře, nebo vysoké otáčky způsobí rozpad některé z klíčových součástí a „havárii“ motoru. Může třeba spadnout ventil, čímž se motor „potká“, nebo praskne ojnice a volný píst rozmlátí vnitřek bloku. V každém případě je dobrý nápad držet se od auta dál. Z motoru mohou v takto extrémním případě létat kovové úlomky, hrozí úniky vařicích provozních kapalin a žár z motorového prostoru může dokonce zapálit celé auto.

Stane se mi to?

Jakkoliv zní diesel runaway děsivě a katastroficky, mám tu zároveň i jedno velké uklidnění. Pravděpodobnost, že u modernějšího dieselu tento jev nastane, je velmi, velmi malá. Prakticky všechny moderní vznětové motory mají v sání vřazenou i škrticí klapku (ačkoliv ji fakticky nepotřebují), která umí v případě rozpoznání závažné poruchy odstřihnout motor od přívodu vzduchu. Dnes je tedy „útěk“ dieselového motoru u běžného auta velmi raritní záležitostí, ačkoliv pořád se jedná jen o mechaniku a všechny „pojistky“ mohou při špatné konstelaci okolností selhat naráz.

Existuje nějaký způsob, jak možnost diesel runaway zcela eliminovat? V první řadě – a stejně jako ve všech ostatních případech – lze sázet především na správnou a zodpovědnou údržbu. Motoru se musí dopřávat správné a kvalitní oleje, všechny netěsnosti je třeba řešit zavčasu, nic nenechávat náhodě. Jinak můžete skončit jako některý z mnoha a mnoha chudáků, jejichž videa kolují po internetu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama