Hlavní obsah

Ultimátní elektromobil na okruhy nese název Apex AP-0!

Foto: Apex Motors

Může seriózní okruhové náčiní pohánět elektřina? Podle Apex Motors ano

23. 3. 2020

Sníte o okruhovém autě, ale jste zároveň zarytí environmentalisté? Nebo zkrátka chcete jít s dobou? V tom případě vám může přání splnit z části britská, z části hongkongská společnost Apex Motors. Že jste o ní nikdy neslyšeli? To je možné, neboť stejně jako řada podobných, z Číny financovaných značek, je Apex úplnou novinkou. Ale má odhodlání, know-how a evidentně i prostředky…

Článek

Apex AP-0 je plně elektrické sportovní auto určené na okruhy, a zároveň taky úplně první model společnosti Apex Motors. Ani v nejmenším však nepůjde o první projekt jejich dvorního konstruktéra Johna Begleyho, který má bohaté zkušenosti se závodními auty díky působení v Britském seriálu cestovních vozů. Pracoval také u McLarenu a to jak v týmu F1, tak i v oddělení jejich silničních vozidel.

Foto: Apex Motors

Inspirace ze světa závodů je poměrně patrná – ovšem obejde se bez obřího křídla, přítlak tu obstarává mocný difuzor

Nepůjde ani o Begleyho první samostatný projekt – před pár lety navrhnul vůz Elemental RP1, tedy lehkou okruhovou pilu, kterou bychom mohli srovnávat třeba s Caterhamem CSR nebo Arielem Atom. Begley si dal na Elementalu záležet, a tak jeho dítko dostalo šasi a karoserii z karbonového kompozitu nebo zavěšení push-rod ve stylu F1. Tady půjde o seriózní řidičské náčiní, vážení!

Nový Apex už ale Begley nenavrhoval  sám – kreativním duchem projektu je bývalý kolega a designér Guy Colborne. Celou tuto karbonovou placku pohání sestava 90kWh baterií a 650 elektrických koní jde výhradně na zadní kola. Baterie jsou samozřejmě pro zachování nízkého těžiště uloženy v podlaze, pro správné rozložení hmoty se však nacházejí jak u přední, tak u zadní nápravy.

Co se týká proporcí, bude AP-0 rozměrově někde na úrovni Fordu Focus – takže relativně kompaktní, ovšem výrazně placatější. Zajímavé pak je, že filozofií Apex Motors není jen bezhlavá rychlost a výkon – udávaný dojezd činí 360 mil, tedy pro nás pevninské Evropany 512 km na jedno plné nabití. A pokud k němu budete mít rychlonabíječku, můžete jej z nuly nabít na 80 procent za 15 minut – což je úplně akorát na kafe a cigáro… Nebo kafe a sušenku, pokud nekouříte.

Foto: Apex Motors

Apex AP-0 bude pravděpodobně první seriózní řidičské auto na elektřinu

Apex AP-0 by se dost možná mohl také líbit technofilům. Proč? Protože poměrně ve velkém používá lasery. Jednak ve formě světlometů, jednak i v podobě LiDar senzorů, které po snímání vozovky vytvářejí 3D obraz aby „bylo možné přesně identifikovat potenciální hrozby, chodce, cyklisty a další vozidla.“ Takže tato neslyšná okruhová raketa by mohla být i poměrně vyspělé cestovní auto. Tedy teoreticky…

Tím technologie nekončí – AP-0 používá holografický displej, který umí promítat ideální stopu trati do zorného pole řidiče (jo, úplně jako ve videohře) a disponuje 3. stupněm autonomního řízení.

Design je samozřejmě subjektivní záležitost, je tu ale dost patrný vliv F1 a zejména Le Mans – na čemž v zásadě není nic špatného. Všimněte si nepřehlédnutelných „detailů“ jako třeba obří aerodynamické „ploutve“, kterou jsme v předešlých letech mohli vídat právě v F1 a dodnes ji můžeme občas vidět na prototypech z Le Mans. Vpředu je pak nárazník připomínající sněžný pluh a vzadu potom zaujmou mohutné tunely difuzoru – Apex asi v zatáčkách bude docela slušně sedět…

Zajímavé je, že i přes elektrický pohon se hmotnost podařilo udržet na velmi přijatelných 1 200 kilogramech. To jste nečekali, co? Popravdě, ani my ne. Zrychlení na stovku má trvat těžko uvěřitelné 2,3 vteřiny a zrychlování má ustat až ve 304 km/h. Plánovaná cena je 180 tisíc liber, tedy 4,8 milionu, za což už se ve sféře spalovacích motorů dá koupit velmi, velmi slušné náčiní. Ovšem pokud jste ochotni oželet zvuk motoru, s Apexem AP-0 pravděpodobně strádat nebudete.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama