Hlavní obsah

Ariel Atom 4 je nejnovější evolucí britské okruhové hračky

Foto: Ariel

Ariel Atom 4

Ariel Atom je poněkud zvláštní stroj, jejž lze považovat za jakýsi „Caterham nového tisíciletí“. Vůz s familiární přezdívkou „splašené trubky“ sice trochu divně vypadá, ale jezdí parádně. Právě proto představuje britská malosériová automobilka jeho celkově čtvrtou evoluci.

Článek

Pod všeříkajícím názvem Atom 4 se ukrývá opět dvoumístný roadster, jehož základním stavebním a designovým prvkem je příhradové šasi, obalené jen naprosto minimálním množstvím dalších prvků. Na střechu, komfort nebo snad nedejbože nákladový prostor se tu absolutně nehraje, ale přestože vypadá Atom 4 dost podobně jako starší Atom 3.5, změny jsou přímo drastické.

V první řadě byl inovován už samotný rám. Hlavní i diagonální trubky jsou o něco delší a s jinou geometrií, takže se podařilo navýšit už tak výbornou tuhost o dalších 15 %. Zároveň celý vůz o něco málo poporostl, což umožnilo více místa pro dvoučlennou posádku.

S karoserií je to u Atomu v zásadě dost jednoduché – žádná tady není. Každopádně těch pár dílů, jmenovitě aerodynamický přední čumák, blatníky nebo dekl motoru, je vyrobeno z karbonu. Karbonová je i kaplička s přístupem nasávaného vzduchu, v jejíchž útrobách se skryl centrální bezpečnostní rám pro případ převrácení. Všechny díly byly delikátně optimalizovány, aby měly aerodynamickou funkci a přiváděly vzduch k chlazení brzd a motoru. Zároveň v Arielu navýšili kapacitu nádrže, takže Atom teď najede bezmála 500 kilometrů na natankování.

Mezi novinky spadají i větší hliníková kola o průměru 16 palců vpředu a 17 vzadu nebo přenastavené zavěšení Bilstein. Jenže to není všechno. Pokud si při objednávání svého Atomu trochu vyhodíte z kopýtka, můžete přikoupit třeba kola z karbonu, nastavitelné tlumiče Öhlins nebo kontrolu trakce spolu se systémem launch control pro extrémně rychlé rozjezdy.

A rozjezdy, ty Atom zvládá vskutku brilantně. Tak, jak se aktualizovalo vše okolo, přišel na přetřes pochopitelně i motor. Opět je to čtyřválec od Hondy, konkrétně převzatý z nejnovějšího provedení Civicu Type-R. To znamená dva litry objemu, turbodmychadlo, 320 koní a 420 Nm točivého momentu. Motor zůstal veskrze standardní, Ariel si do něj dodává jen svojí řídící jednotku. Síla vzadu uloženého motoru se přenáší na zadní kola skrze šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál. Z nuly na sto peláší Atom do tří sekund a sto mil za hodinu (161 km/h) zvládne za 6,8. Maximálka činí 261 km/h, což je vzhledem k absenci pořádného čelního okna víc než dost.

Vzato kolem a kolem, cena Atomu 4 je vlastně docela příjemná. V domovské Británii si nejnovější lešení na kolech pořídíte od 39 975 liber, tedy v přepočtu za 1,2 milionu korun. Vzhledem ke schopnostem se jedná o slušný poměr výkonu a kvality, jenže pouze za předpokladu, že nemáte absolutně žádné požadavky na praktičnost. V tomhle ohledu je Atom coby jednoúčelová hračka na trať a okresky silně pozadu. Roční výroba je možnostmi automobilky limitována na 100 kusů a první představení potenciálním zákazníkům proběhne na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Tak co myslíte vy? Líbil by se vám do role okruhové hračky Ariel, nebo radši Caterham? Nebo snad něco úplně jiného?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama