Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Ariel Atom 4 je nejnovější evolucí britské okruhové hračky

Foto: Ariel

Ariel Atom 4

Ariel Atom je poněkud zvláštní stroj, jejž lze považovat za jakýsi „Caterham nového tisíciletí“. Vůz s familiární přezdívkou „splašené trubky“ sice trochu divně vypadá, ale jezdí parádně. Právě proto představuje britská malosériová automobilka jeho celkově čtvrtou evoluci.

Článek

Pod všeříkajícím názvem Atom 4 se ukrývá opět dvoumístný roadster, jehož základním stavebním a designovým prvkem je příhradové šasi, obalené jen naprosto minimálním množstvím dalších prvků. Na střechu, komfort nebo snad nedejbože nákladový prostor se tu absolutně nehraje, ale přestože vypadá Atom 4 dost podobně jako starší Atom 3.5, změny jsou přímo drastické.

V první řadě byl inovován už samotný rám. Hlavní i diagonální trubky jsou o něco delší a s jinou geometrií, takže se podařilo navýšit už tak výbornou tuhost o dalších 15 %. Zároveň celý vůz o něco málo poporostl, což umožnilo více místa pro dvoučlennou posádku.

S karoserií je to u Atomu v zásadě dost jednoduché – žádná tady není. Každopádně těch pár dílů, jmenovitě aerodynamický přední čumák, blatníky nebo dekl motoru, je vyrobeno z karbonu. Karbonová je i kaplička s přístupem nasávaného vzduchu, v jejíchž útrobách se skryl centrální bezpečnostní rám pro případ převrácení. Všechny díly byly delikátně optimalizovány, aby měly aerodynamickou funkci a přiváděly vzduch k chlazení brzd a motoru. Zároveň v Arielu navýšili kapacitu nádrže, takže Atom teď najede bezmála 500 kilometrů na natankování.

Mezi novinky spadají i větší hliníková kola o průměru 16 palců vpředu a 17 vzadu nebo přenastavené zavěšení Bilstein. Jenže to není všechno. Pokud si při objednávání svého Atomu trochu vyhodíte z kopýtka, můžete přikoupit třeba kola z karbonu, nastavitelné tlumiče Öhlins nebo kontrolu trakce spolu se systémem launch control pro extrémně rychlé rozjezdy.

A rozjezdy, ty Atom zvládá vskutku brilantně. Tak, jak se aktualizovalo vše okolo, přišel na přetřes pochopitelně i motor. Opět je to čtyřválec od Hondy, konkrétně převzatý z nejnovějšího provedení Civicu Type-R. To znamená dva litry objemu, turbodmychadlo, 320 koní a 420 Nm točivého momentu. Motor zůstal veskrze standardní, Ariel si do něj dodává jen svojí řídící jednotku. Síla vzadu uloženého motoru se přenáší na zadní kola skrze šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál. Z nuly na sto peláší Atom do tří sekund a sto mil za hodinu (161 km/h) zvládne za 6,8. Maximálka činí 261 km/h, což je vzhledem k absenci pořádného čelního okna víc než dost.

Vzato kolem a kolem, cena Atomu 4 je vlastně docela příjemná. V domovské Británii si nejnovější lešení na kolech pořídíte od 39 975 liber, tedy v přepočtu za 1,2 milionu korun. Vzhledem ke schopnostem se jedná o slušný poměr výkonu a kvality, jenže pouze za předpokladu, že nemáte absolutně žádné požadavky na praktičnost. V tomhle ohledu je Atom coby jednoúčelová hračka na trať a okresky silně pozadu. Roční výroba je možnostmi automobilky limitována na 100 kusů a první představení potenciálním zákazníkům proběhne na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Tak co myslíte vy? Líbil by se vám do role okruhové hračky Ariel, nebo radši Caterham? Nebo snad něco úplně jiného?

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.