Hlavní obsah

Ve čtvrtek startuje závod předválečných aut 1000 mil československých. Kde můžete soutěžící potkat?

Foto: 1000 mil československých

Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých bude připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Do soutěže odstartuje rekordních 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939.

Článek

V roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident. Ten na startu sice neuvidíte, ale: „Do soutěže nastoupí i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Bude to Aero 750 Sport, které bylo postaveno speciálně pro tento závod, Praga Alfa, která v roce 1933 zvítězila, a taky Tatra 77 V, která je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zveme zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.

Foto: 1000 mil československých

Vůz NW Präsident je k vidění v prostorách Národního technického muzea, kde byla i tisková konference k závodu

Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který pořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1 600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku.

Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých bude připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Do soutěže odstartuje rekordních 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. Soutěž začíná ve středu 15. června den před startem technickou přejímkou v Opletalově, vozy jedou do Bratislavy a poslední etapa zavede posádky v sobotu 18. června do cíle před Národní technické muzeum na Letné.

Foto: 1000 mil československých

Letošní trať ročníku 1000 mil československých má co nejvíc připomínat jízdu po původní trati závodu

Kurátor automobilové sbírky Národního technického muzea Petr Kožíšek připomíná: „O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h. To vše v plném provozu a na tehdejších silnicích.“

Slávu závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha, v letech 1970 až 1977 se akce konala každoročně, později již jen příležitostně. Až od roku 2015 jezdí historické automobily závod 1000 mil československých opět každoročně, letošní rok není výjimkou, počet účastníků se neustále zvyšuje. Spolupořadatelem soutěže je také Národní technické muzeum.

„Velmi si cením toho, že se Národní technické muzeum na této skvělé akci podílí již tradičně jako spoluorganizátor. Letošní ročník soutěže připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Právě Národní technické muzeum je instituce, které uchovává naše kulturní dědictví a spravuje a prezentuje automobilovou sbírku obsahující nejvýznamnější vozy naší automobilové historie včetně nejstaršího u nás před 125 lety vyrobeného NW Präsident. Soutěže se každoročně zúčastní dva naše historické vozy a na sobotní dojezd do cíle připravujeme celodenní program pro veřejnost. Přijďte podpořit posádky historických vozů do cíle, zažijte atmosféru prvorepublikového závodu a fandit můžete i malým závodníkům na šlapacích autíčkách,“ říká generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Ale nepředbíhejme. Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi šestou a osmou hodinou ráno, ale celá akce začíná již den předtím, ve středu 15. června od 13:30 hodin příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce před budovu Autoklubu. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, nebude chybět živá dobová hudba a komentované rozhovory s účastníky.

Foto: 1000 mil československých

Plakát závodu 1000 mil československých, na startu bude i tato závodní Tatra 77 V

„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

Soutěž je opět součástí národního šampionátu GRAND PRIX historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště. Jde o unikátní příležitost vidět spoustu zajímavých předválečných aut v akci přímo na silnici, nejen staticky někde na výstavě.

Reklama

Související témata:
Načítám