Hlavní obsah

Budoucnost Dakaru: Pořadatelé sní o zelené rally, stále se neví, jestli a kam se celá soutěž přesune

Foto: Audi Sport

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kamion na vodíkový pohon byl vloni spíš k smíchu, ale hybridní Audi si vysloužilo respekt. Jisté je, že Dakar má být v budoucnosti zelenější. Závodníci se však zajímají spíš o to, jestli se bude zase někam stěhovat.

Článek

Je to téma už poslední dva roky. Zelený Dakar. V jídelně pro závodníky se třídí plast, papíry a organický odpad. Co se s tím děje pak, to je otázka. Vloni představený vodíkový kamion sice ujel vždy jen pár kilometrů ze startu či před cílem, ale byl tady. Hybridní Audi je středem zájmu a pořadatelé při sebemenší příležitosti neopomenou zmínit, že by na Dakaru měla v budoucnu závodit auta, která nebudou znečišťovat životní prostředí. V zemi, kde téměř všichni jezdí v autech s osmiválcovými motory (aby ne, benzin stojí dvanáct korun) a kde místní vyhazují odpadky zásadně do pouště, to působí trochu alibisticky, ale budiž.

Foto: Audi Sport

Technické pojetí Audi ukazuje možnou budoucnost pro Dakar

Motorkáři už vloni říkali, že jediným možným řešením pro ně bude, když se místo tankování budou měnit baterky. Ale že si nemyslí, že to bude v nejbližších pěti letech reálné. Audi ukazuje, že hybridní pohon, tedy benzinový motor, který funguje jako generátor a pohání elektromotory, by mohlo být řešení. A v dílnách u Macíků už se staví plně elektrický kamion.

Pořadatelé často zmiňují datum 2030, ale dávno víme, že tohle se může změnit. Záleží na spoustě věcí a pořádat dálkovou rally, když nemáte vymyšlené kde a jak elektrická auta dobíjet, je nesmysl. A závodník Martin Prokop jako jeden z mnoha opakovaně zmiňuje, že jestli FIA nepřijde s nějakým jednotným a finančně dostupným řešením v podobě elektrifikace, tak to bude znamenat konec Dakaru pro soukromé týmy.

Aktuálnější otázkou tedy spíš je, kde se Rally Dakar pojede v roce 2025. Když se před čtyřmi lety přesunul z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie, mělo to dva důvody: nové terény a petrodolary. Pořadatelská organizace A.S.O., která mimo jiné pořádá i Tour de France, která už se dávno nejezdí jen ve Francii, podepsala se Saúdy smlouvu na pět let a inkasuje za to tučné peníze. Chvíli bylo ve hře, že by se Dakar vrátil do Afriky, v té souvislosti se mluvilo hlavně o Jihoafrické republice, ale nakonec dostal přednost Arabský poloostrov.

Úmyslně píšu Arabský poloostrov, protože plán byl, že by se mohlo závodit nejen v Saúdské Arábii, ale i v okolních zemích, tedy Jordánsku, Ománu a hlavně ve Spojených arabských emirátech. Tyto plány však zhatila pandemie coronaviru, kdy bylo vlastně malým zázrakem, že se pořadatelům povedlo soutěž vůbec uspořádat. Teď jsou však tyhle spekulace zpět na pořadu dne, bivakem se dokonce nese, že by se Dakar mohl jet i v Kataru, nebo by se po přesunu přes Rudé moře mohlo odjet pár etap i v Africe, konkrétně v Egyptě.

Foto: A.S.O. / DPPI / Florent Gooden

Saúdská Arábie poskytuje závodu takřka ideální podmínky

„Dakar 2024 se určitě pojede v Saúdské Arábii, a jestli i v dalších zemích, to je zatím předčasné hodnotit,“ zní oficiální odpověď pořadatelů. „Kde se bude závodit v dalších letech, je opět předčasné řešit, možností je víc, ale chceme, aby byla Rally Dakar stále nejtěžším vytrvalostním závodem na světě.“

Zatímco první ročník Dakaru v Saúdské Arábii byl přijatý s jistými rozpaky a závodníci mu vyčítali, že je příliš rychlý, tak letošní soutěž se zdá být přesně takovou, jakou pořadatelé slibovali, tedy víc než těžkou. Má být nejdelší od roku 2014, a i když se nevrací do dob, kdy Dakar trval tři týdny a vedl přes hranice několika zemí, tak závodníky vede do obávané pouště jménem Pustá končina a je naplánovaný napříč celou zemí.

Foto: MM Photo

To nejtěžší na závodníky teprve čeká…

Podle dobře informovaných zdrojů podepsalo A.S.O. smlouvu se Saúdy na pět let s opcí na dalších pět let. A jisté je, že i když je Saúdská Arábie třináctou největší zemí světa, co se rozlohy týče, tak ani její možnosti nejsou omezené. A Dakar, to přece bylo o tom, že závodníci střídali nejen země (Egypt, Mali, Mauretánie, Nigérie až Senegal), ale hlavně je čekaly různé podmínky. O tom zase vědí hlavně účastníci Dakaru v Jižní Americe. Na druhou stranu, když píšu v Hailu tyto řádky, tak je venku asi pět stupňů a prší, na začátku soutěže bylo sluníčko a osmadvacet stupňů… A možnost, že by soutěž navštívila i ostatní země, je přece od začátku na stole.

Trojnásobný vítěz soutěže Carlos Sainz už před začátkem řekl, že je mu jedno, jestli se bude závodit jen v Saúdské Arábii, za předpokladu, že budou dobré etapy. Jeho bývalý týmový kolega z Citroënu ve WRC a jeden z hlavních dakarských rivalů Sébastien Loeb zastává jiný názor a tvrdí, že soutěži by prospěly rozmanitější povrchy. „Za mě by bylo lepší se přesouvat,“ řekl Loeb. „Bylo by hezké začít v Saúdské Arábii a pak projet Jordánsko a dojet třeba do Abú Zabí. Tedy různé druhy etap, protože v Saúdské Arábii je pro mě všechno trochu podobné. Jsou tady sice nějaké duny a kameny, ale další zajímavé terény jsou třeba v Jordánsku, kde jsme jezdili WRC. Etapy by byly rozmanitější a vyžadovaly by různé jízdní styly.“

Foto: Audi Sport

Kdo ví, co Dakar čeká. Pojďme si raději užít další týden ostrého závodění

Podle všeho ani sami pořadatelé zatím nevědí, jestli Dakar v Saúdské Arábii zůstane a jen se třeba rozšíří do okolních zemí, nebo jestli je zase na čase zase úplně změnit destinaci. Jednou z variant, o které se údajně jedná, je i přesun celé soutěže do Mexika.

Jisté však je, že se nebude závodit v takových zemích, jako je třeba Mali či Nigérie, tam prostě pořadatelé nejsou schopni zajistit bezpečnost posádek i dalších účastníků závodu. A Dakar je jako jeden z nejsledovanějších motoristických podniků světa příliš lákavým cílem…

Kde byste rádi Rally Dakar viděli v budoucnu vy?

Reklama

Související témata:
Načítám