Článek
Skoro každý vám dnes řekne, že už se těší, až tenhle rok skončí. Lidé, kterých se vývoj trhu s auty přímo dotýká, samozřejmě nejsou výjimkou, zůstává však otázkou, zda si se začátkem nového roku nějak razantně polepšíme. Už teď je totiž v zásadě jasné, že koronakrize nezůstane záležitostí pouze roku 2020.
Pojďme však být trochu pozitivní. S ohledem na situaci to alespoň na českém automobilovém trhu zase tak hrozné není. Za listopad se registrovalo 17 484 nových osobních aut. To je o nějakých 600 vozů více než minulý měsíc, ale pořád o bezmála 3 000 vozů méně než za minulý listopad.
Z téměř 81 % se jednalo o registrace firemními zákazníky. Podíl nových aut registrovaných „do rodin“ tak v listopadu klesl pod jednu pětinu a zdá se tedy, že firmy začaly ke konci roku obnovovat stávající vozové parky.
S počtem 5 614 prodaných vozů a podílem 32,11 % zůstává i v listopadu na vrchní příčce mezi značkami tuzemská Škoda. Za ní se umístil druhý Volkswagen (12,74 % a 2 227 vozů), třetí Hyundai (7,89 % a 1 379 vozů), čtvrtý Ford (5,15 % a 901 vozů) a pátá Toyota (5,15 % a 900 vozů).
Je zajímavé, že v žebříčku za všechny dosavadní měsíce roku figuruje na čtvrtém místě Dacia, ale ta je za uplynulý měsíc až devátá. Je to dáno právě tím, že více vozů registrují firmy a méně soukromníci, kteří tvoří u Dacie významný podíl klientely.
Souhrnná čísla za celý rok se dozvíme na začátku ledna, ale už teď je jasné, že propad v trhu roku 2020 bude oproti loňsku něco přes 20 %.
Naopak nadmíru dobře se v letošním pozoruhodném roce daří motocyklům. Když napíšu 715 registrací za tento měsíc, zní to jako velice málo, ale je třeba brát v potaz, že motocykly jsou i po stránce trhu sezonní záležitost a sezona už skončila. 715 nových motorek za listopad je tedy nejlepší číslo od roku 2008.
Rok 2008 byl zároveň posledním rokem, kdy se v Česku registrovalo přes 20 000 motocyklů celkově a právě tuhle metu zřejmě překročí motocykly i letos (zbývá jen 212 registrací). Samozřejmě se nejedná pouze o motocykly, neboť ty sdílí kategorii ještě se čtyřkolkami, skútry a taky populárními elektrickými skútry, i tak je ovšem zvýšení zájmu v téhle kategorii pozitivním trendem.
Docela zajímavé je také pořadí značek v listopadu. Zatímco jindy vcelku přesvědčivě vede Honda hlavně kvůli skútrům, listopadovému žebříčku vévodí s 82 motocykly rakouská KTM. Na druhém místě se pak umístilo CF Moto, teprve třetí je Honda, čtvrtá Yamaha a na pátém místě je výrobce čtyřkolek Linhai.