Hlavní obsah

Tohle Porsche 993 Turbo je nejspíš jediný dochovaný prototyp

Foto: RM Sotheby's

Toto Porsche má velmi zajímavý příběh – zprvu sloužilo jako testovací prototyp, pak bylo nepojízdné, a to až do představení produkční verze. Od té doby mělo jen jednoho majitele. A navíc možná už druhé takové po světě nejezdí

29. 3. 2019

Nedávno jste na našich stránkách možná četli o Porsche 911 Turbo z roku 1997, které bylo v naprosto skvělém stavu, vlastně jako by bylo nové. Teď tu máme sourozence z roku 1994, který měl ale trochu jiný osud než drtivá většina všech modelů Porsche a vlastně všech produkčních aut. Tohle auto totiž původně nikdy nemělo jít do rukou zákazníků…

Článek

Byť to na první pohled možná nevypadá, tohle konkrétní 993 Turbo je vlastně pouhý prototyp; ze znalostí získaných při jeho vývoji pak těžily hlavně kusy během 2. poloviny 90. let. Tento konkrétní kus sloužil jako testovací „mula“ pro funkčnost různých dílů, například rozšířených blatníků, předních a zadních nárazníků... Zajímavé je, že jakmile Porsche skončilo s testováním, vyjmulo z auta motor i převodovku, torzo prodalo do dealerství v Hofheimu a tam si jej poměrně krátce poté vyhlédnul i jeho první a vlastně jediný majitel.

Jelikož došlo k prodeji ještě před oficiálním představením 911 Turbo generace 993, auto tehdy nebylo pojízdné. Po celosvětové premiéře v roce 1995 pak bylo pohonné ústrojí znovu uloženo do útrob vozu a mohl se tak opět probudit k životu.

Ačkoliv šlo o kus, který prošel řadou testování, i navzdory tomu je auto ve výborném stavu. Dokonce i černý lak a kontrastní rudé prošívání jsou hodnoceny jako zánovní. A na prototyp tento kousek disponuje i poměrně bohatou výbavou, která zahrnuje sedadla nastavitelná ve 12 směrech, audio Blaupunkt Symphony, klimatizaci a elektrická okna.

Má se za to, že drtivá většina prototypů byla zničena. Ba co víc, je dost možné, že tohle je jediný dochovaný prototyp vůbec. Má jen jednu vadu na kráse – neví se přesně, kolik mají najeto motor a převodovka. I tak se ale cena odhaduje na 295 až 395 tisíc eur, tedy 7,6 až 10 milionů korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb