Článek
První umělecké BMW vzniklo v 70. letech na popud závodního jezdce a dražitele Hervé Poulaina, který se rozhodl, že by rád použil auto jako malířské plátno. V roce 1975 tak Poulain pověřil amerického umělce a kamaráda Alexandera Caldera, aby vytvořil vůbec první BMW Art Car. Šlo o BMW 3.0 CSL přezdívané „Batmobil“, se kterým také sám Poulain téhož roku odjel vytrvalostní závod Le Mans.
Vůbec prvním „Uměleckým BMW“ se stal závodní model 3.0 CSL. Závodník Hervé Poulain s ním pak šel samozřejmě i závodit – a tuto tradici následovala také spousta dalších „Art Cars“
Od té doby vzniklo několik dalších kusů a stojí za nimi jména jako David Hockney, Jenny Holzer, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, Frank Stella... A pravděpodobně nejznámější z nich, Andy Warhol. K dnešnímu dni vzniklo celkem 19 uměleckých BMW – některé kusy byly opravdovým pojízdným uměním, zatímco u jiných si člověk řekne, že by to předškolák zvládl lépe a zajímavěji. Pro vytvoření uměleckého BMW jsou umělci vždy vybíráni mezinárodní porotou dle daných kritérií.
Vítěz soutěže Stephan Butler se rozhodl pro závodní BMW M1 ze série Procar z roku 1979. Své oblíbené BMW M1 Art Car se rozhodl nafotit ve staré opuštěné továrně kdesi v Kolíně nad Rýnem. Staré a omšelé průmyslové kulisy krásně kontrastují s autem, a tak mu dovolují skvěle vyniknout.
BMW M1 Art Car v opuštěné továrně v Kolíně nad Rýnem „namalované“ Andym Warholem, focené vítězem soutěže pořádanou BMW, Stephanem Butlerem
BMW M1 Art Car v opuštěné továrně v Kolíně nad Rýnem „namalované“ Andym Warholem, focené vítězem soutěže pořádanou BMW, Stephanem Butlerem
BMW M1 Art Car v opuštěné továrně v Kolíně nad Rýnem „namalované“ Andym Warholem, focené vítězem soutěže pořádanou BMW, Stephanem Butlerem
BMW M1 Art Car v opuštěné továrně v Kolíně nad Rýnem „namalované“ Andym Warholem, focené vítězem soutěže pořádanou BMW, Stephanem Butlerem
BMW M1 Art Car v opuštěné továrně v Kolíně nad Rýnem „namalované“ Andym Warholem, focené vítězem soutěže pořádanou BMW, Stephanem Butlerem
Závodní „emjedničky“ měly svůj vlastní seriál M1 Procar, což byl doprovodný seriál formule 1. Škoda jen, že probíhal pouze v sezónách 1979 a 1980 – vidět jedny z nejlepších řidičů světa rozdávat si to ve stejných autech musela být skvělá podívaná. Poprvé se stal šampionem Niki Lauda, o rok později se zadařilo Nelsonu Piquetovi.
Každá závodní M1 byla speciálně upravená pro závody – spojlery, nárazníky, křídla, vytažené blatníky, nová kola, lehká okna z plastu a interiér zbavený všech myslitelných zbytečností. Naproti tomu v něm ale přibyla ochranná klec. Pokud hádáte, že úpravami prošly i motory, hádáte správně. 3,5l řadový šestiválec produkoval místo 277 koní běžné M1 krásných 470 koníků. Mmmm, 1…
Co se týká auta jako pojízdného umění, jeden by řekl, že Warholovi muselo trvat spoustu času něco takového vytvořit. Jenže chyba lávky – podle dostupných informací byl americký umělec se slovenskými kořeny s M1 hotov za méně než půl hodiny(!). „Snažil jsem se dát rychlosti vizuální podobu,“ řekl kdysi Warhol. „Když se totiž auto pohybuje vysokou rychlostí, všechny linky a barvy se najednou začnou rozmazávat.“
A pak už jen zbývalo tuto uměleckou M1 Procar vypustit na legendární okruh de la Sarthe. Manfred Winkelhock, Hervé Poulain a Marcel Mignot se tehdy v Le Mans v roce 1979 umístili šestí celkově a druzí ve své třídě. Což není vůbec špatné na auto, které se zrodilo hlavně od toho, aby bylo pastvou pro oči. A Warholův názor na auto? „Miluju tohle auto… a kupodivu bylo samo o sobě dokonce úspěšnější, než umění, které na sobě nese.“
Tak nás napadá – proč po závodních okruzích nejezdí více uměleckých aut? Pro oko diváka by to bylo zajímavé zpestření a reklamy by se tam jistě také daly nějak šikovně umístit, no ne?
BMW 3.0 CSL. Autor: Alexander Calder, 1975
BMW 3.0 CSL. Autor: Frank Stella, 1976
BMW 3.0 CSL. Autor: Frank Stella, 1976
BMW 320i Turbo. Roy Lichtenstein, 1977
BMW 320i Turbo. Roy Lichtenstein, 1977
BMW M1 Procar. Autor: Andy Warhol, 1979
BMW M1 Procar. Autor: Andy Warhol, 1979
BMW 635 CSi. Autor: Ernst Fuchs, 1982
BMW 635 CSi. Autor: Ernst Fuchs, 1982
BMW 635 CSi. Autor: Robert Rauschenberg, 1986
BMW 635 CSi. Autor: Robert Rauschenberg, 1986
BMW M3. Autor: Michael Nelson Jagamarra, 1989
BMW M3. Autor: Michael Nelson Jagamarra, 1989
BMW M3 Group A. Autor: Ken Done, 1989
BMW M3 Group A. Autor: Ken Done, 1989
BMW 535i. Autor: Matazo Kayama, 1990
BMW 535i. Autor: Matazo Kayama, 1990
BMW 730i. Autor: Cesar Manrique, 1990
BMW 730i. Autor: Cesar Manrique, 1990
BMW Z1. Autor: A. R. Penck, 1991
BMW Z1. Autor: A. R. Penck, 1991
BMW 525i. Autor: Esther Malangu, 1991
BMW 525i. Autor: Esther Malangu, 1991
BMW M3 GTR. Autor: Sandro Chia, 1992
BMW M3 GTR. Autor: Sandro Chia, 1992
BMW 850 CSi. Autor: David Hockney, 1995
BMW 850 CSi. Autor: David Hockney, 1995
BMW V12 LMR. Autor: Jenny Holzer, 1999
BMW V12 LMR. Autor: Jenny Holzer, 1999
BMW M3 GT2. Autor: Jeff Koons, 2010
BMW M3 GT2. Autor: Jeff Koons, 2010
BMW M3 GT2. Autor: Jeff Koons, 2010
BMW M6 GTLM. Autor: John Baldessari, 2016
BMW M6 GTLM. Autor: John Baldessari, 2016
BMW M6 GTLM. Autor: John Baldessari, 2016
BMW M6 GT3. Autor: Cao Fei, 2017
BMW M6 GT3. Autor: Cao Fei, 2017
BMW M6 GT3. Autor: Cao Fei, 2017
Které umělecké BMW byste si vybrali vy, mít tu možnost? Za nás vede asi M1, v těsném závěsu by pak byly oba Batmobily. I když, ta moderní M3 GT2 od Jeffa Koonse, jedoucí jakoby světelnou rychlostí, taky nevypadá vůbec zle. Něco nám říká, že s uměleckými auty od BMW to bude jako s Pokémony – člověk by je nejraději měl všechny…