Článek
Deset je takřka magické číslo, souměrné, krásně dělitelné a dobře sčitatelné. A těsně po začátku tisíciletí si desítku oblíbily i automobilky, které představily řadu aut s motory V10 od supersportů po velká SUV. Jenže přežili tihle mohykáni nástup downsizingu a hybridizace?

Lamborghini Gallardo

V roce 2003 se Lambo rozhodlo pokořit věčného rivala Ferrari a trumfnout jeho motor V8 vlastním vidlicovým desetiválcem. A povedlo se, jejich pětilitrový motor FSI měl o sto koní více. Naposledy jsme se s tímto motorem setkali v modelu Huracan Performante s výkonem 640 koní. Na to již hledá Ferrari odpověď přeplňováním svého osmiválce.
BMW M5 E60

Starší verze BMW M5 jsou hodně ceněné a generace E39 má právě teď ten správná sex-appeal, kvůli kterému po ní fanoušci prahnou. Její nástupce v generaci E60 ale v roce 2004 vyhodil V8 a nahradil ho plnotučným vidlicovým desetiválcem. BMW se snažilo uhrát propagaci na svůj vstup do Formule 1, kde tehdy také používalo motor V10, ale konstrukčně neměly tyhle jednotky nic společného. A zatímco působení v F1 nebylo tak úspěšné, řev V10 v sedanu M5 a kupé M6 má grády dodnes.
Porsche Carrera GT

Porsche se ve Formuli 1 tou dobou neangažovalo, přesto svůj motor V10 mělo také. Na počátku devadesátých let jej vyvinulo pro tým Footwork GP. A když už tak motor o objemu 5,7 litru mělo, uvědomilo si, že se hodí i do jiných aut, například do závodních placek LMP1. A pak také do supersportu Carrera GT, který nabízel 612 koní a manuální převodovku. Hlavice byla mimochodem dřevěná jako v legendární závodní 917. Bohužel, nejvíc se tohle auto proslavilo smrtelnou nehodou, při níž na sedadle spolujezdce umřel herec a petrolhead Paul Walker.
Audi RS6

Když tu je BMW, nesmí chybět jeho věčný rival z Ingolstadtu. I Audi mělo vidlicový desetiválec, který se vystřídal v typech S6, RS6, S8 a R8. Pětilitr TFSI v RS6 byl naladěn na 580 koní a 650 Nm. Právě v tomhle supersedanu či superkombi byl nejvýkonnější, předčil i supersport R8. RS6 totiž jako jediná z výčtu používala turbodmychadlo. Díky tomu se tenhle RS6 dostala na stovku za 4,6 sekundy.
Volkswagen Touareg V10 TDI

Ano, zakončíme to tedy nějakým trapným SUV, konkrétně koncernovým modelem Volkswagen Touareg první generace. Pod jeho kapotou se nacházel také vidlicový desetiválec, ovšem turbodiesel s výkonem 312 koní a masivním krouťákem 750 Nm, který na stovku sprintoval za 6,7 sekundy. Tohle utáhlo cokoliv, třeba i Boeing 747. Pětilitr jste si dokonce mohli koupit ve sportovní verzi R50 (350 koní a 850 Nm) dávno před tím, než kdo slyšel o Audi SQ7.