Hlavní obsah

Znáte Porsche 912? Méně známý sourozenec slavné 911 je úžasně jednoduché auto, které vám nabídne ryzí zážitky

Foto: Ondřej Kroutil

Porsche 912 je podle nás důkazem toho, jak se dá jednoduše zaujmout širší publikum v době, kdy nabízíte jen jeden produkt. Možná na něj zarytí fanoušci kdysi koukali přes prsty, ale dnes? Hravé, rychlé a krásné auto. Jedno jsme vyzkoušeli.

Článek

Klasická porsche jsou nevyčerpatelným tématem. Už jen proto, jak pevně se zakořenila v automobilové kultuře, kolik různých typů a verzí vzniklo, jak se proslavila v řadě různých sportovních disciplín, ale i během každodenního používání, jak během let svým majitelům, ale i nadšencům kolem přinášela nekonečno různých speciálních zážitků. A tak dále…

Ostatně i já jsem zažil už mnoho nezapomenutelných momentů, a to s různými auty, od úplně sériových až po výrazně upravené kousky. Samozřejmě, že v tomto ohledu se bavíme hlavně o legendárním modelu 911, který zná snad každý, i když kolem klasických aut jen prochází – Porsche 911 je designovou ikonou a technickou zajímavostí, objektem touhy, společenským statusem, čímkoliv, co si kdo bude přát… A to už od roku 1964, kdy ve výrobním programu nahrazovalo původní model 356.

Starší auta mají prostě něco navíc

Už jsem o tom párkrát psal, ale stejně to musím připomenout znovu - když člověk trochu dozraje, ať už věkem, nebo mentálně, mnohem snadněji si najde cestu ke starším autům, která možná nejsou tak rychlá nebo hlučná jako modernější stroje, nad nimiž jsme slintali v pubertě, ale něčím těžko specifikovatelným nabízejí mnohem ryzejší zážitky.

U mě konkrétně je to přesně případ Porsche 356 – v rámci sbírky Portu Gallery jsem měl tu čest řídit nejdříve vzácný originální 356 Speedster, který byl naprosto speciální, ale svou hodnotou patřil do říše snů. V roce 2022 jsme ho prodali sběrateli do Německa a získali 356 S z roku 1961, které je od té doby součástí sbírky. A víte co, jezdím s ním čím dál raději… Dobře postavené auto, v super stavu, co drží pohromadě – a člověk jede ve finále maximálně stovkou a baví ho každý pohyb volantem či polechtání pedálu plynu.

Foto: Ondřej Kroutil

Kola na konkrétním kousku jsou možná trochu nevkusná, ale silueta nezaměnitelná.

Dnes představené Porsche 912 dovezli tradičně Veteráni na Truc přímo pro nového majitele, ale my jsme dostali příležitost tento kousek vyzkoušet a připomenout, aby v záplavě zmíněných 911 nezmizel, protože má co nabídnout.

Co znamená 912?

Zásadní rozdíl mezi 911 a 912 je v motorovém prostoru – zatímco první zmíněný vůz byl vždycky vybaven plochým, vzduchem chlazeným šestiválcem, 912 je poháněna čtyřválcem. Důvod byl jasný – rozšířit nabídku a díky levnější, úspornější verzi se čtyřválcem oslovit širší okruh zákazníků. Vznikl vůz, který byl interně označen jako 902, na veřejnosti pak 912.

Základem nové řady 912 se tehdy stalo krátké šasi a karoserie raného modelu 911, vybavená plochým push-rod čtyřválcem 1,6 litru, založeným na motoru 616/16 z modelu 356SC z let 1964-1965. Motor měl nižší kompresní poměr a nové karburátory Solex, ale nabídl celkově o pět koní méně, točivý moment byl zachován. Celkový výkon dosáhl na 90 koní (DIN) a točivý moment 121,6 Nm při 3500 otáčkách.

Foto: Ondřej Kroutil

Hlavní rozdíl Porsche 912 proti 911 najdeme za zadní nápravou - skromnější, čtyřválcový motor.

Doplníme, že 912 vznikala do roku 1969 buď jako kupé (které preferujeme), nebo patentovaná targa. V letech 1965-1969 vzniklo celkem zhruba 28 000 aut, z čehož bylo přes 25 000 kusů kupé a zhruba desetkrát méně karoserie typu targa s plastovým zadním oknem na zip. Už od počátku se vůz dobře prodával v USA, kde se stal dostupnější a levnější alternativou klasické 911. I proto se vrátil speciálně pro americký trh s příchodem modelu 912E, vybaveným motorem VW typ 4 se vstřikováním o objemu dvou litrů. Typ 912E vznikl pro spojené státy v počtu pouze 2 099 kusů.

Mezi ty nejzajímavější modely z hlediska sběratelského zájmu patří rané 912 se třemi budíky, vyráběné jen zpočátku. Přitažlivá odlišnost, zejména ve spojení s faktem, že klasické Porsche 911 máme rádi i díky tomu, že má pět budíků. Aby Porshe dosáhlo na nižší cenu, zbavilo svou 912 některých prvků z dražší 911. V roce 1965 byla 912 zhruba o 27 % levnější než 911, což z ní dělalo „sweat spot“ mezi 356C a „moderní“ šestiválcovou 911. Pro představu, za 356C byste tehdy zaplatili 4 125 dolarů, za 912 pak 4 745 dolarů a za 911 dokonce 6 490 dolarů.

Foto: Ondřej Kroutil

Porsche 912 je vzácnější se třemi budíky, testovaný model jich nabídl už pět.

Přechod z 356 na 912 si dokážu představit docela reálně vzhledem k tomu, že jsem s klasickým kupé najezdil tisíce kilometrů. Podvozek 356 je na svou dobu moc fajn, ale 912 je opravdu jiná liga – zatímco starší kousek vycházel z koncepce VW Brouk, novější vůz měl zcela novou samonosnou platformu s delším rozvorem (2 211 mm proti 2 100 mm).

Jízda je báječná!

Více rozdílů poznáte zejména v zatáčkách při ostřejším jízdním stylu – u 356 pracuje vpředu lichoběžníkové zavěšení s torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči, u 912 se přešlo vpředu na modernější zavěšení typu McPherson (včetně stabilizátoru), vzadu byla pak kyvná náprava nahrazena výkyvnými rameny a torzními tyčemi. Větší míru stability dodaly širší kola a pneumatiky (5,5 J × 15 či více) a jistotu na volantu hřebenové řízení (některé 356 měly ještě šnekové). Doplníme, že celkově modernější dojem dokreslily kotoučové brzdy na všech kolech.

Foto: Ondřej Kroutil

Tyto sedačky v zatáčkách skutečně podrží.

Jízdní zážitek je báječný, vlastně bych potřeboval jen víc zatáček a kopců, protože rovinky nedokážou naplno ukázat, jak příjemně čitelné, tuhé a ovladatelné tohle autíčko je. Uvnitř testovaného exempláře z roku 1967 už sice najdeme pět budíků, ovšem i tak je interiér elegantně strohý, bez zbytečností – tak například 912 nemohla mít klimatizaci, neměla hodiny, měla jen 6V elektroinstalaci a na palubní desce byl jednoduchý hliníkový dekor.

Představený kousek je vybaven výrazně lepšími sedadly, než jaká byla v originálním autě, což ještě přispívá k radostnému jízdnímu zážitku, protože tělo v zatáčkách tolik nelétá sem tam. Líbí se mi dobrá pozice za volantem i dosah na pedály. Řazení je tradičně trochu „bláto“ jako u většiny starých porsche, v našem případě pracujeme se čtyřstupňovou převodovkou, ale k dispozici byla i pětistupňová. Co se týče motoru, s výkonem 100 koní při hmotnosti zhruba 970 kg je dynamika dostatečná, nikoliv však dramatická. Netřeba připomínat, že specifický zvuk plochého motoru s karburátory těší při každém vytáčení k hranici 6 000 otáček, reakce na plyn je okamžitá. A jinak? Až na nevkusná kola moc fajnové svezení a sebejisté jízdní vlastnosti.

Foto: Ondřej Kroutil

Žlutá Porsche 912 sluší, co říkáte?

Kolik za 912?

Jestliže byla 912 v 60. letech levnější alternativou k 911, jak je to dneska? Stále platí, že 912 je o zhruba 50 až 60 % levnější než srovnatelná 911. Auta v průměrném stavu stojí v rozmezí od 45 do 70 000 eur (1,1 až 1,7 milionu korun), výjimečně zachovalé kousky s matching numbers motoru a převodovky pak od 85 do 110 000 eur (2,1 až 2,7 milionu korun). V praxi to znamená, že v posledních letech zájem sběratelů o čtyřválcovou 912 pomohl, ovšem s tím, že 911 se sběratelsky zajímavými staly už dřív, rozdíl je tak stále patrný.

Ryzí mechanický zážitek z 912 určitě nebyl poslední, rád se ke konceptu nenáročného, jednoduchého auta zase vrátím. Líbí se mi, jak snadno se usazuje do zatáčky, jak se čitelně koriguje přetáčivost a jak motor snadno buduje otáčky a sílu. Továrna uváděla maximální rychlost 185 km/h a zrychlení na stovku za 12 vteřin, což jsou vlastně docela fajn hodnoty – zejména, když si dovolíte zbytečně nespěchat a budete si víc užívat výhledy do okolí…

Související témata:
Porsche 912
Načítám