Hlavní obsah

Škoda 1202 STW – Stejšn byl MPV, když se to ještě neříkalo

Foto: Miroslav Matoušek

Moderní MPV už takřka vymizela, ale určitě si pamatujete, jak vypadala. Vlastně jako velké kombi s vyšší stavbou karoserie a velkým vnitřním prostorem. No a teď se podívejte na tuhle škodovku ze šedesátých let, copak to není auto podle stejného receptu?

Článek

Škoda je automobilkou, která sází na praktičnost. Znáte to jejich heslo: „Pořádný kus auta navíc.“ Ale platilo to už v minulosti, krásným příkladem je poměrně velká Škoda 1202. Tu tuzemská značka (tehdy se jmenovala Automobilové závody Národní podnik) nabízela mezi roky 1961 až 1973. Byla nástupcem předchozího velkého kombíku 1201 STW. Sedan 1201 nástupce nedostal, ale další verze jako pick-up, dodávka, sanitka a pohřebák ano.

Design modelu 1202 na první pohled prozrazuje příbuznost s tehdejší Octavií a navrhnul jej Raimund Hrubý. V roce 1963 bylo auto modernizováno a od té doby mělo vodorovná žebra na masce místo svislých. Také chromovaný nápis na kapotě byl menší a právě takové provedení si vyzkouším já. Jde o klasické čytřdveřové (ano, opravdu, zadní dveře jsou totiž pouze na pravé straně směrem k chodníku) kombi z roku 1964. Kola jsou hodně utopená v podbězích, což bylo tehdy pro domácí automobily typické. Výhodou je, že se díky tomu méně špiní boky auta. Vzadu jsou vlastně dvoje dvířka, protože kromě výklopné zadní stěny do zavazadlového prostoru jsou pod ní ještě malá dvířka k prostoru pro rezervu a povinnou výbavu, takže při defektu nemusíte vyklízet kufr. Jen při otevření kufrových dveří z nich stéká voda, takže při jejich otevření vám do kufru nateče.

Foto: Miroslav Matoušek

K rezervě a výbavě se dostanete i s pevným kufrem

Interiér je slušně prostorný a působí krásně vzdušně díky velké prosklené ploše a tenkým sloupkům. Líbí se mi třeba zadní rohová okna nebo malé, ale opačně orientované stěrače na tom čelním. V obou předních řadách sedadel je spousta místa, vzadu je to s prostorem pro nohy trochu horší, lavice jsou měkké a pohodlné, navíc nově přečalouněné. Když se sklopí zadní opěradlo, snadno se v autě vyspíte, takže s ním majitel Lukáš na srazy jezdí nejraději. Palubní deska je prostá a lakovaná v barvě karoserie, na ní je jen pár budíků, spínačů, kastlík a popelník. Přepínání dálkových světel ale probíhá spínačem pro nohu. Zapalování je netradičně vlevo pod volantem s tenkým věncem, druhá obruč je klakson. Jediná stropní clona je na místě řidiče a bezpečnostní pásy byste tu hledali marně.

Poděděná technika

Na vývoj techniky tenkrát Škoda moc peněz neměla, takže stejšn přebral většinu od předchozí 1201 STW. Týkalo se to i motoru – čtyřválce s objemem 1 220 cm3 z Octavie Super. Jde o čtyřválec OHV s výkonem 60/47koní (45/35 kW) v 4 500 otáčkách a 85 Nm v 3 000 otáčkách, který se dá nahodit i klikou. Zkoušet to ale nemusím, tento stejšn startuje spolehlivě. K motoru je připojena čtyřstupňová převodovka se synchronizací všech stupňů vyjma prvního.

Foto: Miroslav Matoušek

Interier je roztomile jednoduchý

Maximální rychlost je 100 km/h, ale to je údaj, který je stejně pro majitele většinou orientační. Stará auta prostě nechcete trápit. Průměrná spotřeba se udává 9,4 litru na 100 kilometrů, ale Lukáš dokáže jezdit i za 8, takže vás stejšn úplně nezruinuje. Je to fajn, protože nádrž pojme jen 38 litrů.

Chytrá řešení už tehdy

Kolem motoru je pod kapotou spousta místa, takže je tady prostor na převážení nářadí, náhradního oleje a vody. Je to trochu Simply clever, stejně jako vytahovací roletka pro rychlejší ohřívání v zimě nebo pytlíková nádobka ostřikovačů, která se dá snadno donést k umyvadlu doplnit.

Foto: Miroslav Matoušek

Kolem motoru je spousta místa

Škoda má páteřový rám na centrální nosné rouře a váží 1 062 kilogramů. Odpružení zajišťují příčná půleliptická listová pera a jízdnímu komfortu dost pomůžou i šestnáctipalcová kola a pneumatiky s vysokým profilem. Řadím docela subtilní páčkou pod volantem a dávám si záležet, aby to probíhalo hladce a plynule. Nějak tuto Škodu neberu jako takového toho pracanta, kterému hrubší zacházení nevadí. Tohle je naopak docela normální staré auto, které si zaslouží trochu té péče.

A co nástupce? No přímý zástup stejšn nikdy nedostal (i když svým způsobem jej u podniků nahradila dodávka 1203), ale po letech by se za nepřímého nástupce dal považovat model Roomster. Aut vyrobila Škoda do roku 1971 přes 60 tisíc, přesto dnes nejde o nejčastější veterán a vyjde vás zhruba na 150 tisíc korun. Podvozky Stejšnu sloužily i pro stavby jiných verzí v Pákistánu, Turecku a na Novém Zélandu. A já mám pocit, že Škoda 1202 je jedno z nelepších aut z naší automobilky a doby minulé. Je chytře vymyšlená, praktická a jede se mi s ní mnohem lépe než se Spartakem. Když si postavíte stodvacítku vedle západního auta, musíte jí docela nadržovat, ale stejšn se vedle podobných aut stydět nemusí. I když ve stejné době se vyráběla kombi verze Citroënu DS

Reklama

Související témata:
Škoda 1202
Načítám