Hlavní obsah

První vlajkové SUV od Lexusu se u nás moc nevidí, ale je to cesta, jak si za pár desítek tisíc pořídit stále kvalitní auto

Foto: Martin Palonder

Lexus není značka s extrémně dlouhou tradicí, přesto dokázala rozvířit vody prémiového segmentu a získat si pozici mezi nabitou německou konkurencí. Nejprve to bylo s luxusními sedany, ale brzy se představilo i jejich SUV RX, jehož první generaci chci dnes připomenout.

Článek

Nebylo to tak dlouho po vzniku celé značky Lexus a Toyota pochopila, že potřebuje i SUV. Jejich popularita stále rostla a tak si to nemohla nechat žádná prémiová automobilka ujít. Proto se v roce 1993 zahájil vývoj modelu RX a v prosinci 1997 se začala vyrábět první generace s interním označením XU10. Tehdy šlo o kompaktní SUV a zkratka měla vyjádřit slova Radiant Crossover (cross znamená anglicky kříž, takže odtud to X). Střídmý, ale na svou dobu velmi moderní design vytvořil Makoto Oshima. Tehdy šlo o zcela nový styl plný trojúhelníků a dosavadním modelům automobilky se příliš nepodobal. Hezky jej doplňují originální kola s malými otvory.

Bohatá výbava obsahovala audiosystém Pioneer se sedmi reproduktory a měničem na 6 CD, nechybělo dřevěné obložení a čalounění z kvalitní kůže. Ta už na dveřích vytváří malé varhánky a připomíná mi strukturu pohodlného koženého křesla. Uprostřed palubky je LCD displej s informacemi o přehrávané hudbě, navigací, nastavením automatické klimatizace nebo údaji o spotřebě. V bezpečnostní výbavě nechybí přední a boční airbagy, ABS, kontrola stabilizace a denní svícení. Sedadla jsou pohodlná, ta přední doplněná vyhříváním.

Foto: Martin Palonder

Interiér devadesátky nezapře.

Řidičská pozice je typická pro SUV, sedíte prostě výš a víc vzpřímeně. Dostatečný prostor pro nohy mají i cestující vzadu, navzdory tomu, že auto je na dnešní poměry opravdu malé. Slušný zavazadlový prostor lze zvětšit sklopením zadních opěradel do roviny s podlahou kufru. Ten pojme 439 litrů a ještě najdete v autě spoustu dalších odkládacích prostor. Je ale pravdou, že šedé plasty a tvary přístrojovky jsou poplatné době vzniku a zaměření na americký trh, což mnohé nepotěší. Přesto je interiér lexusu mnohem hezčí než v jiných japonských automobilech z té doby.

Ve své době šlo o moderní SUV

Lexus má samonosnou karoserii, motor vpředu a pohon všech kol (na některých trzích se ale nabízel i jako předokolka), část techniky sdílel se sedanem ES. V případě motoru jde o osvědčený třílitrový vidlicový šestiválec 1MZ-FE s výkonem 220 koní (164 kW) v 5 800 otáčkách a točivým momentem 301 Nm ve 4 400 otáčkách. Ten chce občas seřídit ventily, jinak ale patří k nejspolehlivějším motorům od Toyoty.

Foto: Martin Palonder

Kdysi velké SUV, ale v reálu je menší než dnešní Toyota RAV4.

K motoru je připojená čtyřstupňová automatická převodovka U140E/F s dlouhým voličem. Co se týká spotřeby, počítejte tak s 12 až 14 litry. Dostat se pod deset je při normální jízdě nemožné. Tenhle lexus je zkrátka z doby, kdy ještě hybridy v nabídce nebyly. Zrychlení na stovku zabere necelých devět sekund, takže pomalý není.

Terén? Umí, ale je stavěný pro město

Auto má dost slušnou světlou výšku, a tak se ani v terénu neztratí. Lexus si přitom nechal vypracovat průzkum, že jen 7 % majitelů SUV jezdí častěji mimo zpevněné cesty, auto tedy do terénu nijak zvlášť nepřipravil. Má jen slušnou světlost a pohon všech kol, tím to hasne. Výrobce se spíš snažil, aby se vůz dobře choval na silnici, a to se opravdu povedlo. Lexus nemá výrazné náklony a působí velmi stabilním dojmem. Hlavním trumfem je však jízdní komfort, příjemně plavná jízda a hlavně krásné ticho v interiéru. Jo, takhle by mělo jezdit prémiové SUV!

Foto: Martin Palonder

Infotainment je také poplatný době vzniku, ale ve stejné době měl můj táta v první Octavii kazeťák ze zeleným displejem.

Model RX se vyrábí dodnes už ve své páté generaci, která ovšem proti té první fakt hodně vyrostla. V USA patří k nejlépe prodávaným luxusním SUV (model RX stál vlastně u zrodu segmentu) a celkově se zatím vyrobilo přes dva miliony kusů.

Tato první generace se v domácím Japonsku prodávala jako Toyota Harrier a mohla mít pod kapotou i čtyřválec. Její výroba skončila v Kyushu v roce 2003, předtím se v roce 2000 dočkala faceliftu. První generace byla vyrobena v 370 tisících exemplářích, což byl velký úspěch a Lexus si jen potvrdil, že bude pokračovat s dalšími generacemi. Přitom ušetřil na vývoji, protože technika částečně pocházela ze sedanu ES 300, jen se v RX prodávala za víc peněz. Prodejně sice Lexus za ostatními prémiovými automobilkami zaostával, ale pokud vám nejde o značku jako status a netoužíte po klapotu turbodieselu, tak je Lexus skvělá volba.

Je dobrý nápad koupit si ho?

První RX 300 má tichý a kvalitní motor, který vyniká spolehlivostí. Na svou dobu měl i bohatou výbavu a kvalitní zpracování. Povedené jsou i jízdní vlastnosti. SUV z přelomu tisíciletí nebyla moc řidičsky zajímavá, ale tento lexus jezdí opravdu příjemně. Tradiční japonská spolehlivost je zde samozřejmostí, ale u aut s vyšším nájezdem se objevuje selhání vodní pumpy nebo prosakování chladiče, případně úniky oleje přes ventilová víka. Nespoléhejte ani na doživotní oleje v převodovce a diferenciálu a už jej v tomhle věku také vyměňte. Náhradní díly na tyto starší generace jsou hůře dostupné (sehnat je umí v každé Toyotě, ale na dodání si počkáte) a dražší, což je ale pro prémiová starší SUV typické i u jiných značek. V případě Lexusu vás ale čekají nižší nutné investice, než tomu bude u evropské konkurence. Při koupi zkontrolujte i stav koroze. Lexus jí sice odolává dobře, ale věkově už má na nějaké puchýře nárok.

Cenově se první Lexusy objevují už za desítky tisíc korun, ale raději bych si připlatil a koupil lépe zachovalý exemplář za cenu převyšující sto tisíc. Případně můžete zkusit najít v inzerci i přímo tento exemplář. U nejlevnějších kusů bych se bál zanedbaného servisu a nepravidelných výměn oleje. Moc inzerátů se staršími generacemi RX ale na internetu nenajdete, jejich majitelé (jako majitelé snad jakýchkoliv lexusů) se jich neradi zbavují. Nedivím se, protože pohodlné a spolehlivé SUV je pro spoustu lidí ideální parťák.

Načítám