Hlavní obsah

Lepší zvuk než celý orchestr: Originální Volkswagen Golf R32 je skvělý hot hatch se šestiválcem

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šest válců, zdvihový objem 3,2 litru a atmosférické plnění. Dnes už je to přes dvacet let, co Volkswagen zahájil prodej historicky prvního vrcholného sportovního modelu od divize R. Byl jím Volkswagen Golf R32 a už ve své době svou jedinečnou koncepcí přitahoval zájem všech nadšenců pro značku. A teď působí jako ještě větší unikát, protože takového auta se už nikdy nedočkáme.

Článek

Volkswagen Golf, jakým je tenhle, už ve Wolfsburgu nikdy nevznikne. Uvědomuji si to, když se po zhruba hodinovém svezení vracím zpět k majiteli, abych mu vrátil jeho docela exkluzivní vůz. U cedule informující o konci další obce na okraji Prahy podřazuji s meziplynem a s intenzivním řevem zrychluji. Tenhle šestiválec je snad jedním z těch nejlépe znějících a svým okouzlujícím charakterem i projevem ve mně vzbuzuje stejné emoce jako legendární Busso od Alfy Romeo.

Reakce šestiválce na akcelerátor je bleskurychlá. Znovu mi připomíná, co my, benzinoví nadšenci, milujeme na starších autech. Tu okamžitou odezvu motoru, bez legislativou vynucených emisních prodlev. Jedinečná „VR-šestka“ se energicky vytáčí a s každou další otáčkou sympaticky graduje. A sedím v originálním sportovním sedadle s velkým bočním vedením, jednom z charakteristických rysů tohoto unikátního Golfu. Až teď si uvědomuji, že tohle auto jsem chtěl vždycky řídit. Kdybyste mi však ještě včera ráno řekli, že se s ním dnes svezu, nebudu vám věřit.

Foto: Lukáš Volšický

Volkswagen Golf R32 byl krátce po začátku nového tisíciletí prvním sériovým modelem značky s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Šestiválcový Golf přitahuje zájem i dnes

Tuhle akci jsme vymysleli až včera odpoledne, když jsem v poslední naději hledal originální Volkswagen Golf R32, abych jej ukázal vedle nejnovějšího výročního Volkswagenu Golf R „20 Years“. Ten oslavuje loňské 20. výročí založení rodu vrcholných sportovních Volkswagenů R a vzdává hold sběratelsky žádanému modelu zakládajícímu na oblíbené čtvrté generaci.

Základ vychází z normálního čtyřkového Golfu, ale už sportovnějším stylingem říká, že je zcela jiným autem. Nadšenci do starších Volkswagenů už podle modelového označení R32 vědí proč. A pokud vědí kam koukat, originální vůz okamžitě poznají. Jeden z nich teprve před chvílí málem ztratil dech, když tohle auto zahlédl na benzince u Berouna. Je to unikát, jakých je na našich silnicích málo. Český importér tu tehdy prodal jen čtyři kusy. Později se však neoficiální cestou dovezlo i pár dalších ze zahraničí.

Foto: Lukáš Volšický

Češi v éře zahájení prodeje žili tuningem a černý Golf R32 je připomínkou toho, jak to tehdy vypadalo. Čirá zadní světla, hezčí kola a sportovní výfuk byly základem všech přestaveb.

Byla to zlatá éra moderního automobilismu, když evropské automobilky začaly spojovat kompaktní hatchbacky s velkými šestiválci. Alfa Romeo začátkem nového milénia uvedla ještě menší 147 GTA a Volkswagen ve stejném roce představil první Golf R32. Historie se tehdy opakovala – příběh Golfu s největším motorem všech dob připomíná vznik legendárního Golfu GTI. I R32 je dílem skupinky nadšených inženýrů se zájmem o sportovní auta, co jej vyvinuli ve volném čase a následně ukázali vedení automobilky.

Setkání s nejmodernějším Volkswagenem Golf R „20 Years“

Volkswagen v loňském roce oslavil 20. výročí od uvedení originálního Golfu R32 novou speciální edicí. Výroční Volkswagen Golf R „20 Years“ se v Česku objeví v omezeném počtu 20 kusů a nejzajímavější je spojením vrcholné výbavy se specifickými stylingovými doplňky. Nejlákavější specifikaci v bílém odstínu Pure doplňuje osobitými detaily v charakteristické modré barvě divize R. O zážitcích se zábavným Golfem R „20 Years“ si můžete přečíst v našem testu.

Foto: Lukáš Volšický

Originální Volkswagen Golf R32 spolu s výročním Volkswagenem Golf R „20 Years“

Na začátku nového tisíciletí vybavili Volkswagen Golf kompletní technikou z nejsilnějšího Audi TT. Srdcem Golfu R32 tak je kultovní šestiválec VR6 se zdvihovým objemem 3,2 litru, maximálním výkonem 241 koní (177 kW) a točivým momentem 320 newtonmetrů. Důležitým prvkem všech „Rkových“ Golfů už od původního modelu R32 je i pohon všech kol 4Motion. Volkswagen následně tuto specialitu využil k tomu, aby z ní udělal vůbec první produkční koncernové auto s dvouspojkovou převodovkou DSG. Byla za příplatek a jen v Německu.

Foto: Lukáš Volšický

Dnes Volkswagen Golf R32 působí jako specifický hot hatch. Ve své době byl výkonnějším a sportovnějším vozem pro každý den.

Stále v rukách prvního majitele a s autentickým dobovým tuningem

Teď však věnuji svůj čas Golfu R32 se základním šestistupňovým manuálem. Je dokonalou ukázkou toho, že když si jednou koupíte vůz, jaký vás baví, nikdy nebudete mít potřebu jej prodávat. I v dnešních dnech je v rukách svého prvního majitele, který si ho koupil před dvaceti lety. V posledních dvou letech sice jen stál v garáži, ale i díky tomu je v dobrém technickém stavu a má najeto necelých 160 tisíc kilometrů.

A jak můžete vidět, v dnešních dnech připomíná už zapomenutou slavnou tuningovou éru v Česku. Tuningová čirá zadní světla už zažloutlým krycím plexisklem odhalují svůj věk a neoriginální jsou i větší kola BBS s nízkoprofilovou pneumatikou. Vzadu si pak pozorně všimněte tuningového výfuku Supersprint. Zintenzivňuje řev silného šestiválce a dává o vás vědět nejbližšímu okolí. Bezpečnost především – vidět a být viděn, slyšet a být slyšen.

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní sedadla s výrazným bočním vedením jsou jedním z charakteristických rysů prvního Golfu R32.

Z dobových zážitků novinářů v automobilových časopisech vím, že tehdy byli z nejsilnějšího Golfu opravdu nadšení, ale jak tohle auto jezdí a působí dnes? Už během prvních kilometrů jízdy si uvědomuji, že pokud chcete jezdit rychle, bude pro vás nejnovější Golf R lepší. Jenže když se za volantem chcete bavit a odnést si nezapomenutelný zážitek, je lepším autem originální Golf R32. Fascinující energii šestiválce si uvědomíte, když zjistíte, že má spoustu točivého momentu už od volnoběhu.

Ke kultivovanému rozjetí musíte jen správně ovládat spojku a jemně polechtat plyn. Od volnoběhu až k omezovači otáček pak síla i zvuk šestiválce přirozeně gradují a ochotně reagují na každý váš pokyn. S plynem na podlaze se atmosférická „VR-šestka“ radostně vytáčí, a když naopak chcete jet klidnějším tempem a kochat se krajinou, na pětku nebo šestku ji můžete nechat převalovat v otáčkách lehce nad tisícovkou.

Foto: Lukáš Volšický

Atmosférický šestiválec VR6 o zdvihovém objemu 3,2 litru má nejvyšší výkon 241 koní (177 kW). Jedinečný Golf, jako je tenhle, už Volkswagen nikdy nevyrobí.

A před sekvencí zatáček zase podřazujete a vrháte se do oblouků, abyste si užili dynamickou jízdu. Tenhle Golf už sice nezrychluje zdrcující silou jako nejmodernější přeplňované „eRko“, ale pořád je rychlý. Z nuly na stovku mu to trvá 6,6 sekundy (s DSG je o 0,2 sekundy rychlejší) a vyvine maximální rychlost 246 km/h.

Inženýři ve Volkswagenu tehdy moc dobře věděli, s čím si zahrávají. Volkswagen Golf R32 tak vybavili přední nápravou MacPherson, zadním víceprvkovým zavěšením a stabilizátory vpředu i vzadu. A aby nově získanou rychlost i vyšší pohotovostní hmotnost zkrotili, sáhli po výkonnějších brzdách s ventilovanými kotouči o 334 milimetrech vpředu a 256 milimetrech vzadu. Už při pohledu do kol je jasně vidět, že tyhle brzdy jsou masivní a silné.

Foto: Lukáš Volšický

Až příště někde uvidíte znak R32, vzpomeňte si, že tohle není obyčejný Golf.

Je konec. Jsem v cíli a šestiválec nechávám ještě chvilku volnoběžit, než jej zhasnu. Užívám si hlubokého volnoběhu, vylepšeného hlasitějším Supersprintem. Otáčím klíčkem ve spínací skříňce a Golf R32 utichá. Za pár minut už vracím klíče a děkuji za nezapomenutelný zážitek. Golf R32 je lepší, než jsem si kdy myslel. Nejmodernější Golf R „20 Years“ pro mne najednou má ještě lepší příběh.

Celosvětově se prodalo 9 058 kusů šestiválcového Volkswagenu Golf R32, zakládajícího na čtvrté generaci populárního modelu. Největšímu zájmu se těšil na americkém trhu, kam automobilka vyvezla přibližně pět tisíc vozů.

Reklama

Související témata:
Načítám