Článek
Ikonických fordů je za dobu existence automobilky dost a mezi ty nejpopulárnější patří určitě pick-upy série F. První z nich uvedla automobilka už v roce 1948 (pick-upy ale vyráběla už od roku 1941) a díky obrovským prodejním úspěchům jej vyrábí dodnes a jen tak s tím určitě neskončí. Nejpopulárnějším modelem je F-150 (nejprodávanější pick-up od roku 1977 a nejprodávanější auto v USA vůbec od roku 1981), ale dnes máme ve veteránské rubrice větší F-250 z roku 1975, ale už modelového roku 1976. Jde tedy o model šesté generace, který byl částečně spřízněný i s Fordem Bronco a kromě USA se vyráběl i v Austrálii a Argentině.
Tento model byl automobilkou Ford uveden na trh poprvé v roce 1973. Právě u něj se mimochodem poprvé objevila verze F-150 coby doplněk k F-100, kterou ale během chvilky nahradila úplně. V roce 1973 debutoval i ještě větší model F-350. Rok 1975 zase přinesl drobnou modernizaci, kdy se objevila typická dělená maska a černé detaily kolem předních světlometů. Líbivé barevné pruhy se objevovaly jen na těchto vyšších výbavách a pick-upu opravdu sluší. Auto je v původním stavu, a proto má i hezkou patinu. Navíc ho Milan dodnes používá částečně jako pracanta. A musím upřímně říct, že tento model je opravdu velký. Přijde mi dokonce o dost větší než starý Chevrolet Suburban, který jsem řídil před časem.

Interiér laděný do červena musel ve své době působit i luxusně.
Kabina povyrostla, takže je mnohem prostornější. Nabízela se samozřejmě i ve čtyřdveřové verzi, ale tato dvoudveřová trojmístná asi bude většině lidí stačit. Za sedadly v kabině už není nádrž (z bezpečnostních důvodů se přemístila pod korbu), takže tam najdete odkládací prostor na povinnou výbavu a další věci, které chcete vozit raději zamčené a schované. Původní velký dvouramenný volant byl vyměněn za neoriginální menší tříramenný, který vypadá trochu sportovněji. Docela se do rudě čalouněného interiéru hodí, nemyslíte?
Lepší speciální výbava mění pracanta na volnočasové auto
Verze Ranger XLT je pak druhým nejvyšším stupněm výbavy a oznamují vám to štítky všude možně na autě. Díky tomu má vůz kožené čalounění, dekor s imitací dřeva, klimatizaci (momentálně dočasně nefunkční) a rádio. Zvenčí dostal pick-up chromované nárazníky. Korba má v sobě prolisy, kam si můžete nechat nařezat dřevěné hranoly a pak na ně položit desku a budete mít krásně rovnou podlahu.

U pick-upu je vždycky důležité, kolik toho do něj naložíte.
Speciální výbava Camper se nabízela u pick-upů už od roku 1961. V takovém případě bylo auto lépe připravené pro ty, kteří chtějí s ním trávit v přírodě ještě více času. Tak, jak je automobil na fotce, má samozřejmě klasickou korbu s nástavbou, která má na jedné straně otevírací okno. Když si tedy dovnitř hodíte matraci, můžete si při spaní i vyvětrat. Mezi další změny ale patřila i odolnější převodovka, vylepšený chladicí systém, větší alternátor a také místo pro druhou baterii. Ta sloužila k napájení elektroinstalace v případě, že jste korbu odmontovali a nahradili ji obytnou nástavbou.
Technika byla odolná a spolehlivá
Novinkou byly také přední kotoučové brzdy, vzadu ale zůstaly klasické bubny. Pick-up má poháněná jen zadní kola, ovšem pohon všech kol byl u některých variant k dispozici. Auto stojí na osvědčené platformě, která sloužila už od čtvrté generace z roku 1965. Ford váží kolem dvou tun, takže vám s řízením pomáhá posilovač. Podvozek je dost měkký, tudíž je ford krásně pohodlný.

Dlouhá rovná silnice a kolem lány polí, rázem si připadám jako na americkém středozápadě.
Tomuto motoru řady FE ale už tehdy zvonil umíráček a od roku 1976 nastoupila nová generace pohonných jednotek. Mám ovšem štěstí na vrcholnou motorizaci – vidlicový osmiválec 460, tedy po našem o objemu 7,5 litru. Ten se dodával jen do aut s pohonem zadních kol a je naladěný na výkon 240 koní (162 kW) a točivý moment 465 Nm. Nepočítejte ale s vysokou maximální rychlostí, ford byl stavěný jako silák na převoz dvoutunových nákladů, ne na lámání rychlostních rekordů. Slušný zátah ovšem nabídnout umí. S motorem je spojený třístupňový automat C6. Nádrž má objem76 litrů, ale počítat musíte se spotřebou 17 až 20 litrů dle jízdního stylu. Ale komu by to vadilo, když u toho osmiválec tak nádherně mocně burácí.

Vrcholný vidlicový osmiválec je hodně příjemná motorizace.
Americké auto samozřejmě musí mít posilovače, které pomáhají opravdu výrazně. Díky tomu by si s tímhle pick-upem hravě poradila i nějaká kovbojka od koní, jež by potřebovala dojet do města ze svého ranče. Ale i tak si v něm můžete připadat chlapácky. Jen by to chtělo džínovou košili, slamák na hlavu, sluneční brýle a do pusy stéblo trávy, aby iluze amerického středozápadu byla dokonalá. Do kazeťáku bych si nahrál nekonečnou smyčku písničky Jessica od Allman Brothers a jezdil bych venkovem mezi lány polí a pastvinami pro koně a dobytek a připadal si jak skutečný redneck. Co by mi tak asi mohlo chybět ke štěstí?
Dá se s ním ale žít i u nás?
Díky většímu použití galvanizovaných plechů a pozinkované oceli vzdorují tyto pick-upy lépe korozi. Jistě, občas asi najdete nějaký povrchový flíček, ale nejde většinou o nic zásadního. A protože pick-up byl často pracovním autem, většina ojetin bude mít nějaké důlky a promáčkliny. Na motoru se poměrně často objevují nějaké netěsnosti, takže vám bude nechávat nějakou tu stopu na podlaze. Většinou ale nepůjde o nic vážného, spíš jen o nějaká těsnění zralá na výměnu. Podle recenzí počítejte s častější výměnou brzd, rychleji se opotřebovávají.
Tento model pick-upu řady F byl vyměněn následující sedmou generací v roce 1980. A pokud si to nechcete hledat, tak aktuálně je od roku 2021 na trhu už čtrnáctá generace. Dnes se z pick-upů řady F staví klidně i závodní speciály. Tato generace se dokonce dělala i s volantem vpravo, a to u australské pobočky. A výroba běžela i v Argentině. Její technika posloužila i druhé generaci modelu Bronco a těžším verzím (nebo spíše už lehčím nákladním automobilům F-500 až F-800). U nás si ho patrně budete muset nechat dovézt ze zahraničí, ale měly byste se vejít do půl milionu korun. A když si zvyknete na nadstandardní rozměry vůči evropskému provozu, budete mít doma fajn parťáka.