Hlavní obsah

Devadesátková Toyota Camry je úžasně normální auto, takové už dnes nekoupíte. Je fantasticky pohodlná a nekonečně spolehlivá

Foto: Martin Palonder

Představte si, že máte v devadesátkách normální auto. Normální, tedy průměrné, to bude sedan s čtyřválcem a pohonem předních kol. Nebude mít nijak výrazný design. Máte představu hotovou? Tak se mrkněte na fotky a možná jste si představili právě tohle.

Článek

Toyota Camry je skvělý sedan, který se vyrábí už od roku 1982. Do roku 1998 jako sedan střední třídy, od roku 1991 se přidala souběžně druhá linie vyšší střední třídy, která běží dodnes. Po modelu Corolla se jednalo o druhý globální model japonské automobilky a vyráběl se kromě Japonska i v USA a Austrálii. Jméno je odvozeno z japonského kanmuri, tedy koruna. Ano, stejný původ mají i jména Crown, CoronaCorolla, takže moc invencí u Toyoty v té době asi neměli.

U nás Camry nebylo až do minulé generace nikdy prodávané ve velkých počtech. Například model XV20 na fotkách, v Asii nástupce modelu Corona, dnes už nemáte prakticky šanci potkat. Také se začal vyrábět už v roce 1997 po šestiletém vývoji. Tento model byl druhým s větší karoserií a vyráběl se souběžně s menší Camry V40 a později V50. Prodával se také pod jménem Vienta, případně také jako Daihatsu Altis (nástupce Applause a pouze jako sedan) a Lexus ES. Kromě líbivého nízkého sedanu Toyota nabízela v Japonsku a USA ještě u nás vzácný až sedmimístný kombík a v USA kupé a kabriolet. Evropské exempláře se dovážely z Japonska.

Foto: Martin Palonder

Camry má líbivý, elegantní a přitom nenápadný design.

Líbivý design navrhl Kawazu Masahiko. Má jednoduché elegantní linie a dodnes moc nezestárnul. Camry je prostě devadesátkový elegán. V tomhle ohledu si zaslouží pochvalu. Camry prošlo i testy Euro NCAP a dostalo čtyři hvězdičky. Kromě toho nabízí hezký, prostorný, měkce čalouněný a kvalitně vyrobený interiér, který ani po letech a s vysokým nájezdem nevykazuje známky velkého opotřebení. Měkčené plasty stále lícují a nijak nedrnčí. V autě je obecně ticho, do kabiny nedoléhá ani aerodynamický hluk, ani zvuky od kol a pneumatik. Slušná výbava obsahuje dálkové centrální zamykání, elektrická okna, zrcátka, airbag, rádio s kazeťákem a čtyřmi reproduktory a také klimatizaci. Ergonomie je povedená, volant lze výškově nastavit a celkově je to tu velmi útulné. Nechybí ani dostatečně velký počet odkládacích prostor a slušných 518 litrů v zavazadlovém prostoru.

Klasická nenáročná koncepce

Camry má motor vředu a pohon předních nebo všech kol. Američané si většinou vybírali třílitrový šestiválec, ale u nás najdete spíš motorizaci, kterou jsem si vyzkoušel i já – čtyřválec 5S-FE se vstřikováním a objemem 2 184 ccm. Ten má výkon 130 koní (97 kW) v 5 200 otáčkách a točivý moment 199 Nm ve 4 400 otáčkách a je spojený s manuální pětistupňovou převodovkou. Na výběr byl i automat, naopak šestiválce měly pouze ten. Některé trhy dostaly i vznětový motor, ale s ním je Camry moc hlučná, tomu bych se vyhnul úplně.

Foto: Martin Palonder

Šedý interiér vás asi neohromí, ale nic vám v něm nebude chybět.

Jízdní vlastnosti jsou vynikající. Camry je mimořádně pohodlné auto a vyžehlí většinu nerovností. Na českých silnicích je jich ale tolik, že se v nápravách po letech objevují vůle. Pokud jezdíte převážně pohodově, bude Camry senzační parťák. Přizpůsobí se vám a ukáže vám pravý komfort, je to tedy skvělé auto na delší trasy. Ostatně také vznikala původně s ohledem na americký a australský trh. Nepotřebovat Isofix, tak bych si jí snad klidně koupil na každodenní dojíždění do práce. Je tak krásně tichá a měkká, jak jen velký sedan může být.

Pohodové auto

Camry váží 1 360 kilogramů, ale i tak se na stovku dohrabe do deseti sekund. Není pomalá, jen není dělaná na ostrou rychlou a zábavnou jízdu. Má nezávislé zavěšení všech kol, vpředu s dnes už klasickým McPhersonem. Ale je naladěná do komfortu, takže řízení je spíš vágní a náklony v zatáčce větší. Když budete jednou za čas chvátat a točit motor k omezovači, dostanete se do cíle rychle, ale jinak Camry není autem, které byste vzali na svou oblíbenou okresku. Spíš jí to sluší na dlouhých cestách nebo na dálnici.

Foto: Martin Palonder

S takovým kufrem už odvezete leccos.

Provozní náklady jsou přijatelné, díly nejsou extrémně drahé, ale Toyota je za to extrémně spolehlivá. A ani spotřeba vás nezruinuje, dlouhodobě není problém jezdit za 6,5 litru, pod deset se vejdete vždy. Ve své době to byly u takto velkého auta skvělé hodnoty. Ve výbavě jsou dva airbagy a systémy ABS a ESP, ale na systém kontroly trakce bylo tehdy ještě brzo.

V současnosti už je Camry zavedené jméno i u nás, když minulá generace XV70 nahradila model Avensis. Dnes se nabízí už generace XV80. Technika a platforma Camry tradičně také slouží v Lexusech ES. Tato stará generace se přestala vyrábět v roce 2001, o dva roky dříve ale prošla modernizací a faceliftem. Nástupcem byla analogicky pojmenovaná verze XV30.

Nenáročný youngtimer

Pokud náhodou sháníte bezúdržbové auto, které je dostatečně velké pro celou rodinu, možná je Camry ta pravá volba pro vás. Jistě, koroze se může objevit zejména na podvozku, ale celkově jí Camry vzdoruje lépe než jiné japonské automobily z té doby. Hlavním trumfem toyot z té doby je absolutní spolehlivost, což snad o této Camry platí dvojnásob a najezdí v pohodě stovky tisíc kilometrů. Nebo spíš už najezdila, jak uvidíte na budících prodávaných exemplářů. Samozřejmě tedy za předpokladu, že na průběžný servis předchozí majitelé nekašlali. Když už potřebujete servis, nejsou spotřební díly nijak drahé. Objevují se problémy s elektroinstalací a kabeláží v zadní části auta, zejména ve víku zavazadlového prostoru. Stářím odchází číslo váhy vzduchu nebo prosakuje olej přes těsnění víka ventilů. Pokud se ozývají rány od podvozku, tak mohou korodovat díly uložení nebo stabilizátory, ale může to být i únavou z nekvalitních cest. A korodovat mohou kontakty na ventilátoru klimatizace.

Jen bude těžké nějakou na prodej najít, v inzerci se objevují zřídka, vysokému počtu vyrobených aut navzdory. Když už se najde inzerát, bude Camry stát pár desítek tisíc korun a za své peníze získáte opravdu skvělou protihodnotu. Jistě, Camry nikdy nebyla autem z plakátů a snů, které by lidé toužili mít v garáži. Ale na druhou stranu, všichni toužíme po tom, aby naše auto bylo pohodlné, příjemné a spolehlivé.

Tím nechci říct, že by Camry mělo být jen pro staré páprdy. To by nebyla několikrát nejprodávanějším autem v USA a nebyla jedním z nejrozšířenějších taxikářských aut. Toyota Camry je prostě skvělá v tom, čím má být – autem. Jak prosté. Jenže v jednoduchosti se skrývá i genialita, dnes už se snad nějaké úplně obyčejné auto ani nevyrábí, trh se posunul a na průměr v něm není místo. Každý chce být sportovní nebo cool nebo luxusní a stylový. V Camry jste pro okolí prakticky neviditelní, možná právě proto mi přišla tak sympatická.

Související témata:
Načítám