Článek
U nás jste ji téměř nikdy potkat nemohli, ale Toyota Crown je skvělé luxusní japonské auto s tradicí sahající do roku 1955, a jde tak o jedno z nejdéle používaných jmen u japonské automobilky. Oblíbily si jej vládní instituce a policie, ale také taxikáři a společnosti pro služební automobily svých manažerů. V roce 1989 ale převzal roli vlajkové lodi mimo Japonsko Lexus LS.
Jenže nyní si Toyotu Crown přece jen koupit můžete i u nás. Ne, neoblékejte se a nespěchejte do nejbližší Toyoty, tam najdete jen běžné modely. Musíte do LexuSpa v Praze, kde mají aktuálně dvojici exemplářů skladem a případně vám další klidně dovezou. Jsou v prostřední výbavě Limited a v nejvyšší Platinum. A já si tam jel vyzkoušet, jestli Crown za to stojí.

Toyota Crown používá v Japonsku speciální logo.
Dříve měl Crown hodně společného s Lexusem GS. Ten už ale nyní na trhu není, a tak tato již šestnáctá generace, která je na trhu od července 2022, nabídla nové pojetí a hned několik karosářských variant. V našem případě se jedná o sedan, o kterém sama Toyota tvrdí, že je to také crossover. A když koukám na boční siluetu, je to takový čtyřdveřový fastback. Při uvedení sám Akio Toyoda, tehdejší CEO prohlásil, že se právě tento v Japonsku vyráběný Crown poprvé oficiálně podívá na globální trh do minimálně čtyřiceti zemí. Na severoamerickém kontinentu tak nahradil o trochu levnější a podobně velký model Avalon.
Moderní design, ale s odkazy na jiné toyoty a lexusy
Auto má originální a hezký design, který tvořil plně japonský tým vedený Mitsunorim Miyazakim. Trochu mi připomíná model bZ4X, ale vlastně je mnohem hezčí (a ještě nemá tak pitomé jméno). Některé linky mi připomínají povedené modely značky Lexus a tu mám nyní v oblibě. Třeba linka zadního okna odkazuje na SUV RX. V Kanadě, odkud auta pochází, mají na kapotě logo automobilky. Ale bílý exemplář má na sobě jiné, jde o emblém korunky, který v Japonsku Toyota pro model Crown používá. Na výběr je i černé lakování kapot a střechy, ale já jsem konzerva a k velkému sedanu mi sedí spíš jednobarevné lakování.

Interiér působí opravdu prémiově.
Rozvor je 2 850 milimetrů, a tak je vevnitř dost místa, a to i v druhé řadě sedadel. Tam jen prostor pro hlavu omezuje svažující se střecha a v ní panoramatické okno. Navíc tu jsou kvalitní materiály a prvotřídní zpracování, které jistě vydrží dlouho. Jakmile nastoupíte do Crownu, tak jste v prémiovém autě, o tom není pochyb. Pozice za volantem v perfektních sedadlech je vyšší, přesto je pohodlná jako v běžném sedanu. Rozhodně si nepředstavujte posez jako na židli, který mnoho dnešních crossoverů stále má. Sedadla se nastavují elektricky a mají paměť, klimatizace je dvouzónová a interiér má ambientní osvětlení. Chybět nemůže ani bezdrátové nabíjení telefonu. Víko kufru je menší, jak by u sedanu mělo být, objem za ním je ale dostatečný pro většinu lidí.
Bohatá výbava a prověřená technika
Uvnitř je digitální přístrojový štít a dotykový displej infotainmentu, oba s úhlopříčkou 12,3 palce. V infotainmentu je hlasová asistentka a cloudová navigace, základní funkce ale stále mají svá normální tlačítka, a ta najdete i na multifunkčním vyhřívaném volantu. I jinak je výbava bohatá – vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, u verze Platinum vyhřívaná zadní sedadla, audiosystém JBL s jedenácti reproduktory a na přání panoramatická střecha. Platinum výbavu doplní ještě asistent parkování, jedenadvacetipalcová kola a variabilní podvozek. Tohle je opravdu prémiové auto. Toyota nešetřila ani u bezpečnosti a přidala adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích, sledování provozu za vozidlem, rozpoznávání značek, hlídání mrtvého úhlu, nouzové brzdění při detekci chodce, 360stupňovou kameru a antikolizní asistent.

Dostatek místa vzadu musí u auta této třídy být.
V útrobách je hybridní technika. Modely Limited spoléhají na osvědčený šestnáctiventilový čtyřválec A25A-FXS DOHC o objemu 2,5 litru. Ten znají velmi dobře majitelé modelů Highlander, Camry a řady dalších, v modelu Crown je spárovaný s převodovkou eCVT. Nabízí výkon 270 koní (200 kW) v 6 000 otáčkách a točivý moment 300 Nm v rozmezí 3 600 až 5 200 otáček. Auto má navíc několik jízdních režimů a ten s přídomkem Sport opravdu zostří reakce na pedály. Jinak je však podvozek naladěný spíš pro komfortní jízdu. Na pravé sportování má přece Toyota jiné modely.
A co takhle hybrid s turbem?
Vrcholná verze Platinum má ale zcela nový šestnáctiventilový čtyřválec T24A-FTS DOHC. Ten má sice o decku menší objem, ale pomáhá mu přeplňování turbodmychadlem. A řidiče potěší, že se k němu páruje šestistupňový klasický automat. Jeho výsledný výkon je 350 koní (257 kW) v 6 000 otáčkách a točivý moment skvělých 542 Nm v rozmezí 2 000 až 3 000 otáček. To pak stovku pokoříte místo 7,3 za 5,2 sekundy.

Velká kola a lehce zvýšený postoj nepřípraví Crown o eleganci.
Vůbec poprvé má Crown platformu s pohonem předních kol, konkrétně TNGA-K. Ovšem není to předokolka, ale čtyřkolka, protože ve všech verzích najdete elektrický pohon E-Four s vektorováním točivého momentu, případně u verze Platinum E-Four Advanced, který umí až 80 % výkonu poslat na zadní kola. Ta jsou na zcela nové víceprvkové zadní nápravě s vyšší tuhostí, zatímco vpředu zůstal osvědčený McPherson. Náklony karoserie jsou minimalizované, což je i díky novým zadním ramenům. Nové je i uchycení řízení, takže se do volantu přenáší méně vibrací a řízení je tužší a strmější.
Hlavně, aby byla dostatečně komfortní
Hmotnost toyoty se pohybuje v rozmezí 1,7 až 1,9 tuny v závislosti na verzi. Spotřebu u verze Limited není problém srazit pod 6 litrů, opatrnou jízdou mimo město i pod 4 litry. Platinum s přeplňováním si řekne víc, ale do osmi litrů byste se měli vejít vždy. To není na tak velké auto vlastně vůbec špatné. Kola jsou dost velká, devatenáctipalcová, ale přesto nijak nekazí jízdní komfort. Je to i díky na dnešní dobu vyššímu profilu pneumatik, které jsou v rozměru 225/55.

Dotykový infotainment doplňují fyzická tlačítka.
Auto má speciální akustická skla a výborné odhlučnění, takže je v něm nádherné ticho. A věřte mi, že ve voze téhle třídy je to důležitý parametr. Naopak většinu zákazníků nezajímá, zda je zábava auto téhle třídy řídit. Jenže Crown vlastně docela zábavný je a to je vážně fajn. Podvozek je totiž naladěný naprosto perfektně a v režimu Comfort odtlumí prakticky každou nerovnost. U verze Platinum máte pak adaptivní a ten je naprosto nepřekonatelný. A když zapnete režim Sport a dostanete ještě ty okamžité reakce na plynový pedál, zjistíte, že Crown je mnohem schopnější než mnoho aut z této kategorie.
Proč byste si ji měli vůbec koupit? Já mám jasno!
Jestli toužíte po tříprostorové klasické toyotě, která je v Evropě naprosto neokoukaná a jež vás nebude rozčilovat pípáním všech možných asistentů, ale stále nabídne spolehlivou techniku, tak asi znáte svého vítěze. Cenovky dovezených aut se pohybují od 1,2 do 1,6 milionu korun, což je za takto velké a vybavené vozidlo adekvátní cena. Pokud si nevyberete z již dovezených exemplářů, můžete si vybrat v Kanadě sami, následný dovoz zabere další dva měsíce. A auta, které se vlastně u nás oficiálně neprodává, se bát nemusíte. Vždyť techniku sdílí s modelem Camry nebo s Lexusy IS a RX, jež jsou u nás normálně dostupné. A je vyzkoušené, že tahle auta zvládnou najet i milion kilometrů.
Přemýšlím, jestli jsem právě netestoval své příští auto. V portfoliu Lexusu si po konci modelů GS a LS už nějak vybrat neumím. Naopak Crown mě velmi příjemně překvapil výbornými jízdními vlastnostmi, parádně provedeným a skvěle odhlučněným interiérem a příjemně nízkou spotřebou. Navíc se mi vážně líbí i ten design, což o nejnovějších kreacích Lexusu neplatí. Tak uvidíme, až bude začas obměna vozového parku aktuální, ani ten příplatek za verzi Platinum mi nepřijde dramatický. Jen jsem netušil, že se mi někdy bude tak moc líbit auto, které výrobce označí za crossover.