Hlavní obsah

Takový Golf už nikdy nevznikne. GTD se silnou naftou je úsporný čipera, přesto z nabídky v tichosti mizí

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen Golf slaví půlstoletí existence, ke kterému si nadělil omlazení současné osmé generace. Pokud ale chcete výkonný nafťák GTD, utíkejte probrat skladovky. Povedená verze se navzdory své všestrannosti modernizace nedožije.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Drobné kosmetické retuše, nový software infotainmentu a pokročilejší palubní technologie. To jsou ve zkratce zásadní novinky osmé generace Volkswagenu Golf po faceliftu. Došlo také na motorové rošády a zatímco některé jsou příjemné (litrový tříválec končí, nahradí jej podladěná jedna-pětka), ty jiné už méně. Třeba konec univerzálního hot-nafťáku GTD.

Leckdo by mohl říct, že GTD je vlastně GTI na naftu. Tak jednoduché to však není. „Déčko“ je sice opravdu nejsilnější diesel v nabídce, ani jeho 200 koní a 400 newtonmetrů z něj však ryzí sportovní náčiní nedělají. I stovka za 7,1 sekundy napovídá, že půjde spíše o čiperného polykače kilometrů než regulérní hot hatch.

Možná i proto si od „gé-té-íčka“ nepropůjčuje některé charakteristické designové prvky. Má sice sportovní nárazník s mlhovkami ve tvaru šachovnice nebo károvaný vzor na sedačkách, ale třeba typickou červenou vodorovnou linku mezi hlavními světlomety byste hledali marně. A když pak zvolíte černo-černé barevné provedení jako v případě našeho exempláře, stojí před vámi vlastně docela nenápadný Golf.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Takto nakonfigurovaný kousek se v davu snadno ztratí. Příslušnost ke sportovní rodině prozrazují alespoň červené brzdové třmeny.

Až když GTD přestaneme chápat jako dieselovou alternativu GTI, uvědomíme si, jak schopný všeuměl před námi stojí. Naftovému dvoulitru v kombinaci se sedmistupňovým DSG sice chvíli trvá, než zareaguje na sešlápnutí plynového pedálu, potom ale ochotně zatáhne a hlavně ve středním pásmu se z něj stává hbitý společník. Ne vyloženě sportovní, ale dostatečně silný pro bezpečné předjížděcí manévry či připojení do rychlého pruhu.

Auto dosáhne maximální rychlosti skoro 250 km/h, tu však využijí jen opravdu horliví přesouvači po německém autobahnu. Pravdou nicméně je, že vysoké rychlosti nedělají autu problém. Ze 130 km/h umí nafťák pořád solidně zatáhnout, a když se tempo ustálí na nějakých 160 km/h, neruší vás výrazný aerodynamický svist ani valivý hluk od kol.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Čistá kabina s minimem tlačítek je výsadou osmé generace Golfu. Modernizace přinesla větší obrazovku a hlavně odladěný software, který byl velkou slabinou současného provedení. Toho už se ale GTD nedočká…

V Česku budete pochopitelně jezdit pomaleji, za což se vám dvoulitr odvděčí sympatickou spotřebou paliva. Na okreskách ji s lehkou nohou stlačíte hlouběji pod pět litrů, dálniční stotřicítka vykouzlí pořád hezký průměr do 6 l / 100 km.

A vytříbený je i cestovní komfort, který povyšují adaptivní tlumiče DCC v kombinaci se sofistikovanější víceprvkovou nápravou vzadu. Podvozek je přikovaný k asfaltu, zatáčky projíždí jistě a nikam neodskakuje. Až na opravdu rozbitých cestách se tu a tam ozve nějaká ta tupá rána, což je dáno devatenáctipalcovým rozměrem obouvaných kol. Sáhnete-li po menším provedení, rozhodně nic nezkazíte.

Absence chytrého samosvoru VAQ (nabízí GTI) by asi mrzela víc, kdyby šlo o regulérní sportovní náčiní. Pro svižné svezení s GTD bohatě stačí alternativa v podobě systému XDS+, který autu v oblouku pomáhá stočit se přibrzděním vnitřního předního kola. Univerzální celek podtrhuje naladění řízení – příjemně přesné, ale bez výrazné zpětné vazby. Takže čiperný univerzální „dálkáč“ třeba pro rodinu, kde nafta ještě není sprostým slovem? Mohlo by být, jenže…

… GTD se nabízí pouze coby hatchback, praktičtější kombík byste v nabídce hledali marně. Škoda, v takové karoserii by nám auto s jedním z posledních „normálních“ motorů dávalo největší smysl. A hlavně by si snáze obhájilo pořizovací cenovku. Golf GTD startuje nad milionem, kousek vyšperkovaný příplatkovou výbavou pak stojí klidně milion a čtvrt.

Technické údajeVW Golf GTD
Motorřadový vznětový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon147 kW (200 k) při 2 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 465 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,1 s
Maximální rychlost245 km/h
Spotřeba (kombinace)5,2 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 287/1 789/1 443 mm
Rozvor2 626 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l
CenyDuben 2024
Základní cena1 055 900 Kč
Cena testovaného kusu1 259 200 Kč

Reklama

Načítám