Článek
Seznamte se, tohle je nový Mercedes-Benz CLA, který je konstrukcí podřízený aerodynamice. Z toho důvodu je tak zakulacený, podobně jako vajíčkovité EQS a EQE. A když se podíváte na zpětná zrcátka se dvěma kamerami, tak zjistíte, že jsou vlastně docela malá. To vše jen kvůli menšímu odporu vzduchu a efektivitě, takže zvykejte si.
Prostornost v interiéru dokázali v Mercedesu navzdory nižší výšce vozu 1,46 metru a svažující se střeše vyřešit poměrně slušně, a to včetně zástavby prosklené střechy, co místo nad hlavou po krajích ještě snižuje. Zkrátka i člověk o vzrůstu 192 cm bude mít nějakou rezervu nad hlavou, a to i vzadu, což je pozitivní.
Místo vpředu i nad hlavou je, po stranách už méně.
O něco stísněněji se však budete cítit vpředu do stran, protože uprostřed najdete širší centrální tunel a na bocích vystouplé dveřní loketní opěrky. Naopak směrem dopředu je díky krátké palubní desce s rovným displejem místa dostatek.
Když jsme u těch displejů, tak ten centrální je příjemně široký a nabízí nové jednoduché rozhraní podobné tomu, jaké najdete třeba v mobilu. Jsou tu i různé aplikace, například Spotify nebo ikonické Beach Rally známé z Tesel. To jsme hned vyzkoušeli, nicméně bohužel nejde ovládat volantem a pedály jako v autech Elona Muska.
Navigace už je vymakaná, sází na Google data a úpravu na míru pro Benz.
Zajímavost se váže k navigaci, je totiž podpořená umělou inteligencí a navíc poprvé založena na datech Google Maps na míru pro Mercedes. To znamená, že systém vychází z reálných dat a zohledňuje topografii, trasu, okolní teplotu, rychlost, provoz nebo požadavky na vytápění a chlazení.
Mapu si můžete pustit i do digitálních budíků, potažmo si připlatit za displej spolujezdce. Ten v naší specifikaci nicméně chyběl a celkově je tento prvek populární spíše v Číně.
Interiér je zpracovaný kvalitně. Sedačky mají dokonce jednoduchou masáž.
Celkově kabina nového CLA působí kvalitně, příjemně, plus se nám líbily bílé dekory vyrobené z recyklovaných materiálů. Někdo se možná ještě pozastaví nad velikostí volantu, který je spíše větší k poměru ke kabině vozu. Nějaký kompaktnější věnec by autu slušel víc.
Dvě tuny aero hmoty
Dvoutunové testované CLA má zadní elektromotor o výkonu 272 koní a síle 335 Nm, která putuje skrze dvourychlostní (!) převodovku na zadní kola. A tady se můžeme zastavit nad tím, že užití dvou převodů u čistých elektroaut bylo dosud záležitostí spíše drahých modelů typu Taycan, a to kvůli maximální rychlosti.
Mercedes CLA s maximálkou 210 km/h umí převod navíc použít spíše k efektivitě. Za běžné jízdy není přeřazení znát, v zátěži změnu kvaltu poznáte mírným cuknutím. Zajímavost! U provedení s pohonem všech kol má přední motor umět toto přeřazení vyhladit.
CLA je efektivní a umí perfektně plachtit. Pusťte dvě tuny z kopce a budete se divit, jak vajíčkový design funguje.
Během cestování jsme ocenili nastavitelnou rekuperaci, úplně vypnutá skutečně umožnila autu dlouhé plachtění bez zbytečného zpomalování. Ono když pustíte dvě tuny aerodynamické hmoty z kopce, tak se pak nestačíte divit, jak ladně rozráží vzduch. Vajíčkový design tu zkrátka funguje.
Vůz má i slušné odhlučnění, které si můžete narušit umělými kosmickými zvuky vydávanými při akceleraci nebo brzdění. Během plného plynu navíc začnou grafiky pracovat (vizuálně pulzovat) i budíky.
Naše finální spotřeba byla 15,3 kWh na sto ve dvou lidech, což autu umožní reálný dojezd přes 500 km.
Během prvních dojmů jsme jezdili po českých dálnicích i okreskách, leckde zkoušeli akcelerovat a nesčetněkrát předjížděli. Zkrátka jako se neomezovali, vždy však v mezích dopravních regulí. Výsledná spotřeba na příplatkových 19palcových kolech (na nich je auto na rozbitých cestách lehce nekomfortní) s letním obutím pak činila 15,3 kWh na sto s tím, že okolní teplota byla kolem patnácti stupňů a uvnitř jsme seděli dva dospělí.
A to vůbec není špatné, protože s využitelnou kapacitou baterie 85 kWh se dostáváme na reálný dojezd přesahující 500 km. Čistě po dálnici odhadujeme nějakých 400 km.
Řidičské auto? Ani ne…
Jestli ale budete v CLA hledat řidičské auto, pak vás asi spíš zklameme. Zpětná vazba do volantu nebo přesnost řízení tady moc nejsou, kompaktní Mercedes cílí na komfort a slušné zrychlení.
Nabíjení, ale…
Nakonec tu máme několik příjemných, ale i nepříjemných detailů. Zaujala nás možnost volby příplatkové palubní nabíječky na 22 kW, což může ušetřit peníze při provozu auta, protože nabíjíte rychleji, ale platíte za pomalý proud.
Vůz dosahuje i vysokého DC nabíjecího výkonu 320 kW na superrychlých stanicích, nicméně prozatím neumožňuje nabití na řadě klasických stanic o výkonu 50 kW, protože podporuje jen 800voltové stanice. Příplatkově se tato možnost v budoucnu objeví, ale teď máte smůlu.
Přední kufr nabídne objem slušných 101 litrů.
Zadní kufr má objem 405 litrů, což není u elektra žádná hitparáda, nicméně ten přední nabídne 101 litrů, a to je na frunk slušné.
A nakonec cena. Ta základní činí 1 351 570 Kč, což je na auto s normovaným dojezdem skoro 800 km dobré, jenže… V základu jste taky obraní o výbavu, kterou byste možná očekávali bez příplatku.
Například u námi námi testované specifikace se doplácelo třeba za zatmavená skla (25 tisíc), sadu zahrnující automatickou klimu, výsuvné kliky dveří, bezdrátovou nabíječku mobilů, bezklíčový start a další věci (83 tisíc), adaptivní lampy (15 tisíc), kola R19 (18 tisíc), vyhřívaný volant a lišty stěračů (8 tisíc), digitální parkovací asistent (20 tisíc) a jiné.
Takže ono to pak naskáče, a když si auto takhle vybavíte, tak jste najednou na ceně 1 590 475 Kč. Ale to je Mercedes, takhle to u něj je a bude i u konkurence typu BMW či Audi. Jediný, kdo na to jde jinak, je Tesla. A s tou si CLA také papírově porovnáme.
Mercedes vs. Tesla
Model 3 Highland v provedení Long Range se zadním pohonem je totiž přímou konkurencí CLA 250+ se zadním pohonem. Americký vůz vyráběný pro EU trh v Číně se začátkem října dočkal nových baterií, takže nabídne dojezd 750 km a cenu od 1 125 490 Kč včetně poplatku za doručení.

Když ne Mercedes, tak co ještě? Nabízí se Tesla Model 3 Highland RWD Long Range.
Některé prvky výbavy má proti CLA ve standardu, ale řadu věcí si zde prostě nepřiplatíte, protože se jednoduše nenabízí. Nicméně pojďme se na obě auta podívat očima dat.
Model | CLA | Tesla |
---|---|---|
Délka | 4 723 mm | 4 720 mm |
Šířka | 2 021 mm | 2 089 mm |
Výška | 1 468 mm | 1 441 mm |
Rozvor | 2 790 mm | 2 875 mm |
Hmotnost | 2 055 kg | 1 747 kg |
Výkon | 272 k | 320 k |
Toč. moment | 335 Nm | 450 Nm |
Pohon | zadní | zadní |
Převodovka | 2st. | 1st. |
Akumulátor | 85 kW | 79 kW |
Dojezd | 792 km | 750 km |
AC nabíjení | 11, 22 kW | 11 kW |
DC nabíjení | 320 kW | 250 kW |
0–100 km/h | 6,7 s | 5,2 s |
Max. rychlost | 210 km/h | 201 km/h |
Spotřeba na 100 km | 12,2 kWh | 13,6 kWh |
Kufr | 405 l | 594 l |
Frunk | 101 l | 88 l |
Cena | 1 351 570 Kč | 1 125 490 Kč |
Pokud by vám chyběl kombík, tak od Tesly jej pravděpodobně neuvidíme, nicméně Mercedes má v rukávu praktické CLA Shooting Brake, plus do budoucna na stejných základech přijedou SUV modely GLA nebo GLB. Komu elektro nevoní, ten se dočká CLA jako mild-hybridní předokolky nebo čtyřkolky.