Hlavní obsah

Jeden z nejdůležitějších mercedesů posledních let v číslech: Máme pro vás 10 zajímavostí včetně kuriozit, které se u jiných aut vůbec neřeší

Foto: Mercedes-Benz ČR
5:35
5:35

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Je to sice jeden z nejmenších modelů, pro Mercedes-Benz však nové CLA představuje velikou revoluci. Technologicky, ale především technicky. Jde totiž o první vlaštovku na zbrusu nové platformě pro celou rodinu příštích modelů.

Článek

Mercedes nešel tradiční cestou, kdy značky svými top technologiemi nejprve vybaví drahé vlajkové lodi. Naopak vzal techniku s úžasnými parametry a vložil ji do modelu úplně základního. Mercedes-Benz CLA je vstupní branou k elektrickým stříbrným šípům, brzy jej na stejné architektuře doplní nejen Shooting Brake (kombík), ale i crossovery GLA a GLB.

To vše za konkurenceschopnou cenu. A pozor, brzy i se spalovacím motorem! Ale pojďme postupně. Tady je 10 zajímavých čísel, která byste o novince měli vědět:

800 V. Zcela nová platforma MMA pracuje s 800voltovou technologií, takže baterii CLA lze nabíjet výkonem až 320 kW. Evropské zákazníky z počátku překvapila informace, že architektura je kompatibilní pouze s novějšími 800V nabíječkami a starší 400V nebude podporovat. Mercedes ale rychle přispěchal s řešením a DC/DC konvertor pro řádný chod i na starších dobíječkách bude volitelně dostupný od roku 2026.

85 kWh. Kapacita aktuálně dostupné baterie s chemií NMC, která je dostupná pro varianty s pohonem zadních i všech kol. Nejschopnější CLA s ní avizuje dojezd za ideálních podmínek až 792 kilometrů. V reálném světě to (v závislosti na podmínkách) bude o něco méně, dojezdovou úzkostí ale s nejnovějším mercedesem určitě trpět nebudete.

Foto: Mercedes-Benz

Současné CLA 250+ má 272 koní, 335 newtonmetrů a stovku pokoří za 6,7 sekundy. Vedle standardní zadokolky můžete sáhnout i po čtyřkolce s elektromotorem navíc na přední nápravě.

10 minut. Za tak krátkou dobu došťoucháte do baterie CLA až 325 kilometrů dojezdu, což stačí na cestu ze Ženevy do Milána. S novým modelovým rokem navíc nabídku doplní výkonnější 22kW nabíječka pro rychlé nabíjení i v domácím prostředí.

2 stupně. Dvoustupňová převodovka není mezi elektromobily úplnou novinkou, že by ale automobilka nasadila dražší a vyspělejší technologii ve svém základním modelu, to standardem určitě není. Mercedes říká, že první převodový stupeň umožňuje vynikající zrychlení a efektivitu v městském provozu, zatímco druhý je určen pro přenos výkonu při vysokých rychlostech a účinnost na dálnici.

Foto: Mercedes-Benz

V interiéru najdeme digitální budíky, středovou obrazovku multimédií a na přání i displej před spolujezdcem.

600 000 zvukových souborů. Samostatnou kapitolou CLA je jeho pracoviště řidiče (nebojte, ještě na něj na Garáži dojde) s virtuálním asistentem MBUX. Ten nejenže je vybaven umělou inteligencí, do vínku dostal také 600 000 nezpracovaných zvukových souborů ve 27 různých jazycích. Důvod? Díky tomu systém pozná, zda je vaše nálada šťastná, neutrální nebo naštvaná… a na základě toho s vámi potom bude komunikovat, případně vám zlepší náladu „správně“ zvoleným osvětlením. A pozor, prý umí být i sarkastický.

3 tuny. Velkou péči věnoval Mercedes také sedačkám, u kterých aplikoval v testu boční tuhosti třítunovou zátěž. Co to znamená v praxi? Je to, jako byste z auta vzali sedačku, položili ji na bok a poprosili mladého slona, aby si na ni sedl. A ano, prý to vydrží.

90 let. Po takové době se do nabídky Mercedesu vrací model se zavazadlovým prostorem vpředu, tzv. „frunkem“. Pod přední kapotu můžete naložit až 101 litrů, což je víc než dost na dobíjecí kabeláž a další drobnosti. K dispozici je samozřejmě i tradiční kufr vzadu, do kterého se vejde 405 litrů.

Foto: Mercedes-Benz ČR

Ani EQE, ani EQS. Až zcela nové CLA nabízí přední kufr.

3,5 kg. Tolik odpadního PET materiálu můžete najít v novém CLA při volbě ekologického interiéru. Udržitelnost byla pro stříbrné šípy velkým tématem - třeba interiérový koberec je vyroben ze 100% recyklovaných materiálů, oproti předchozí generaci se podíl takových materiálů navýšil až čtyřikrát, bez kompromisů v oblasti designu, pevnosti nebo hmotnosti.

1,5 litru. Takový objem bude mít čtyřválec spalovací verze CLA. Slyšíte správně, i když jde o hypermoderní kousek, pořád se počítá s vůní benzinu. V útrobách mu bude vypomáhat 20kW elektromotor, půjde totiž o hybrid se 48V sítí a 1,3kWh baterií. Elektromotor a měnič jsou zabudovány do nové kompaktní osmistupňové převodovky, ve městě tak vůz jezdí drtivou většinu času na elektřinu, mimo něj to zvládá do rychlosti až 100 km/h. Zvláštností je také možnost rekuperace ve všech osmi převodových stupních, takže lze zpět získat až 25 kW energie.

1 351 570 Kč. Taková je dnes základní cena Mercedesu-Benz CLA s výše zmíněnými parametry. V dohledné době se ale představí provedení s menší LFP baterií o kapacitě 58 kWh, se kterou by cena mohla klesnout lehce nad milion, tedy na úroveň Tesly Modelu 3. A ještě dostupnější bude pochopitelně avizovaný hybrid.

Tak co, které z deseti čísel vás zaujalo nebo překvapilo nejvíce? Zdaleka to nejsou jediné zvláštnosti nového CLA, jen v interiéru, který z auta dělá tak trochu počítač na kolech, jich najdeme celou řadu. Ale o pracovišti řidiče si povíme zase někdy příště.

Načítám