Hlavní obsah

Elektrický Mercedes ujel na jedno nabití dál než diesel s plnou. Jde o průlom v elektromobilitě, hlásí automobilka

Foto: Mercedes-Benz
2:30
2:30

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Klíčem ke zvýšení dojezdů elektromobilů není jenom jejich účinnost, ale i baterie. Ty současné jsou sice postupně vyvíjeny, ale zdá se, že akumulátor s pevným elektrolytem mění pravidla hry. To nyní dokázal Mercedes, když s prototypem EQS ujel na jedno nabití dále než průměrný diesel s plnou nádrží.

Článek

Solid state baterie neboli baterie s pevným elektrolytem mají vyšší energetickou hustotu než v současnosti rozšířené akumulátory. To znamená, že se do jednoho článku vejde více energie, v případě Mercedesu jde o nárůst až 25 %.

Mercedes tuhle pokrokovou baterku, kterou v Číně už pár modelů využívá, zastavěl do prototypu EQS a vyslal jeho posádku na cestu z domovského Stuttgartu přes Dánsko až do švédského města Malmö. Vůz cestou ani jednou nenabíjel a zvládl urazit působivých 1 205 km.

Foto: Mercedes-Benz

Prototyp zvládl ujet 1 205 km, nicméně energie prý měl až na 1 342 km.

Výrobce na to konto ještě uvedl, že v EQS zbývala energie na dalších zhruba 137 km, čili by teoretický dojezd činil až 1 342 km. Oboje jsou skutečně působivá čísla, zvlášť když srovnatelné naftové auto zvládne na jeden tank zhruba tisícovku kilometrů.

V jistém směru je to důvod k oslavám, nicméně Guinnessův rekord prozatím drží model Lucid Air Grand Touring, který zvládl na jedno nabití ujet stejnou vzdálenost (1 205 km). nicméně používal konvenční lithium-iontovou baterii s kapacitou 117 kWh.

Německá automobilka považuje solid state baterii za průlom v oblasti elektromobility. Na jejím vývoji se podílela jak divize AMG, tak technologické centrum F1 se sídlem ve Velké Británii. Články pak dodala americká firma Factorial Energy.

Foto: Mercedes-Benz

Baterii vyvíjel Mercedes, články dodali Američané.

Cílem Mercedesu je do konce roku 2030 uvést podobné inovace do sériové produkce, tedy nabídnout klientům dlouhý dojezd i pohodlí. Klientela toužící po drahém EQS jistě nebude mít problém tuto technologii zaplatit, nicméně o průlom v masové elektromobilitě zatím nejspíš nepůjde.

Ono EQS aktuálně startuje od 2,64 milionu korun, takže ani v budoucnu nepůjde o model do každé rodiny. Na přelomové elektro za dostupné peníze bez masivních dotací si tak budeme muset ještě počkat.

Načítám