Hlavní obsah

Největším strašákem elektromobilů není dojezd ani baterka, ale věc, o které se skoro nemluví, ukazuje studie

Foto: Jiří Čermák

V souvislosti s elektroauty se nejčastěji skloňuje cena, dojezd, degradace baterie nebo nabíjecí infrastruktura. Na jednu další, neméně důležitou součást vlastnictví, se ale zapomíná.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Trh s elektromobily sice roste pomaleji, než automobilky předpokládaly, přesto se stávají nedílnou součástí provozu. Za první letošní půlrok tvoří na českých registracích zhruba 5,6 procenta (hlavně díky Škodovce a Tesle), a to pořád patříme mezi ty konzervativnější země.

Zákazníci před koupí řeší především dojezd a nabíjení, nejnovější zámořská studie od CDK Global ale důrazně varuje před jiným potenciálním problémem - složitějším servisem elektromobilů.

Začněme pozitivně. Podle studie je až 82 % majitelů elektromobilů otevřeno ke koupi dalšího. Zarážející ale je, že pětaosmdesát procent z nich potřebovalo už v prvním roce navštívit servisní místo.

Foto: Jan Majurník

Nejprodávanějšími elektromobily v USA za rok 2024 jsou Tesla Model Y, Model Y a Cybertruck (na obrázku). Post nejžádanější „netesly“ drží Ford F-150 Lighting.

A teď to přijde - studie říká, že zatímco v roce 2023 bylo do servisu ještě ten den přijato 40 % zákazníků, v loňském roce to bylo už jen 28 procent. Počet majitelů, kteří museli na servis čekat tři a více dnů, naopak vzrostl z devíti na čtrnáct procent.

Třetina elektromobilistů uvedla, že servisní úkon na jejich voze trvá déle než u auta se spalovacím motorem. Podle CDK Global však 53 % zákazníků říká, že je servis levnější než údržba spalováku. Výjimku představují majitelé tesel, kde s tímto tvrzením souhlasí jen 41 % majitelů.

Foto: Škoda Auto

Servis elektromobilu vyžaduje speciálně proškolené mechaniky.

„Prodejci jsou na servis elektromobilů v zásadě připraveni, ale nejnovější zjištění naší studie ukazují, že se na servis čeká déle. Navíc vyřešení specifických problémů vyžaduje několik návštěv,“ nechal se slyšet David Thomas, ředitel marketingu a analytik ve společnosti, která výzkum provedla.

Podle studie vyřešilo závadu během jedné návštěvy servisu 65 % zákazníků. Až 21 procent jich ale k definitivnímu odstranění muselo navštívit servis čtyřikrát až pětkrát.

V souvislosti s rostoucím počtem elektromobilů hlásí USA také nástup nových služeb. Devatenáct procent majitelů využilo v roce 2024 mobilní servis, kdy za nimi technik přijel domů nebo do práce. Nechme se překvapit, jaká čísla nám přinese rok příští. Vzorek nabídne slušný, jen za první půlrok se ve Spojených státech prodalo přes 600 tisíc elektromobilů, což je nový rekord.

Načítám