Hlavní obsah

V zasněženém Finsku jsme řádili s vylepšenou Toyotou GR Yaris. Na zamrzlém jezeře nás vozila i hvězda WRC!

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za novou Toyotou GR Yaris jsme se vypravili do země tisíce jezer a duchovní domoviny světového rallye sportu – do Finska. Konkrétně do městečka Jyväskylä, kde sídlí závodní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team, jenž se na vývoji vozu podílí.

Článek

To takhle dojíte vynikající losí polévku v krásné roubence a před vámi se rozprostírá zamrzlé jezero s perfektně nachystanou tratí, kterou navíc zkrášluje vymazlený GR Yaris, jenž se na evropských trzích začne prodávat v létě. Zní to jako motoristická pohádka. Také že je! To však není vše. Redakce Garáž.cz se dostala mezi hrstku vyvolených, na které čeká ještě jedno překvapení.

Na místě řidiče sedí Elfyn Evans, špičkový velšský rallyový závodník. „Tak co, jsi připravený?“ Člověk ani nestihne říct ano a tovární pilot Toyoty se pouští na bílou trať. Už od první zatáčky cítím sílu přeplňovaného tříválce, který byl při uvedení na trh nejvýkonnějším sériově vyráběným tříválcovým motorem na světě. Teď skýtá ještě více - výkon poposkočil o 19 koní a řidič se nyní může „opřít“ o dalších 30 Nm točivého momentu. Maxima se našponovala z 261 koní a 360 Nm na aktuálních 280 koní a 390 Nm. Na našem kontinentu se nový model nabízí v jediné specifikaci „Dynamic“.

Foto: Toyota

Pohon všech kol fungoval na ledu parádně!

Přestože Elfyn Evans je chirurgicky přesný a nanejvýš opatrný, někde vzadu mi zní slova, která jsem slyšel několikrát při předchozí návštěvě v továrně v Jyväskyle. Program vývoje nové Toyoty se drží koncepce „vývoj, závodní nasazení, poškození, oprava“. Snad ale na hranici svých možností dnes nepůjde… „Do každého aspektu nové Toyoty GR Yaris se promítlo know-how a zkušenosti získané za reálných podmínek motorsportu a v rukách našeho jezdeckého mistra Akia Toyody i závodních a rallyových jezdců,“ popisuje hlavní konstruktér Naohiko Saito.

Přichází automat, ale manuál zůstává!

Za jednu z kardinálních změn v projektu nové Toyoty GR Yaris platí zcela nová osmistupňová převodovka Gazoo Racing Direct A/T, nabízená na přání vedle stávajícího šestistupňového manuálu. „Při navrhování jsme se zaměřili na co nejvyšší rychlost podřazování. Díky automatickému ovládání se řidič může lépe soustředit na vlastní řízení a používání brzdového a plynového pedálu,“ vysvětluje dále konstruktér Naohiko Saito. Mimochodem nový systém již prokázal své přednosti při testování na okruzích, kdy dokázal vylepšit časy na kolo v konfrontaci s manuální převodovkou.

Foto: Toyota

Šedá, tedy pardon „stříbrná Kovová“ je novým odstínem pro GR Yaris.

U lehké karoserie Toyoty GR Yaris se navíc povedlo zvýšit tuhost díky nárustu počtu bodových svarů a širšímu použití strukturálních lepidel. Auto se tak pyšní lepší stáčivou odezvou i zpětnou vazbou od řízení a zprostředkovává pocit lepšího kontaktu s vozovkou, což můžu dvakrát podtrhnout a jednou podepsat. Přičemž současně byl zachován lehký a tuhý systém zavěšení kol. Vozidlo funguje opravdu dokonale! Nad optimálním záběrem a držením stopy drží ochranou ruku elektronicky řízený systém stálého pohonu všech kol GR-Four, podobně jako u současné Toyoty GR Yaris.

Po několika nadmíru svižných kolech si dáváme s velšským pilotem horký jablečný džus u ohně a v klidu si procházíme designovou stránku vozu. Teploměr ukazuje minus sedm stupňů, a proto pragmaticky startujeme v interiéru. Tam vůz podstoupil nemalé úpravy, jejichž výsledkem je kokpit s ryzí sportovní atmosférou, což oba kvitujeme. Tým návrhářů po konzultaci se soutěžními jezdci upravil rozmístění ovládacích prvků pro rychlejší a snadnější použití. Namátkou jde o výstražná světla, která se blíže přesunula k řidiči, aby na ně snadno dosáhl.

Foto: Toyota

Nebojte, kromě novinkového osmistupňového automatu GR Yaris pořád koupíte i s manuálem!

Na straně spolujezdce zase nalézám větší přihrádku v palubní desce, aby zde bylo dostatek prostoru na další přístroje či monitor navigátora. Malinkou vadu na kráse představuje naklonění ovládacího panelu o patnáct stupňů směrem k řidiči, kdy levá noha spolujezdce není v úplně komfortní pozici. Precizní úpravy se však promítly do optimální polohy za volantem. Sedadlo se podařilo snížit o 25 mm včetně odpovídajících změn polohy volantu. Směr ovládání voliče převodovky upravili v Toyotě v souladu s koloritem soutěžních vozů, tj. zatlačením páky vpřed se podřazuje, zatažením dozadu se řadí nahoru.

Lehké změny i na karoserii. A speciální edice!

Co se týče vnějších úprav, ty se neomezily pouze na kosmetické změny. Základ ovšem zůstává stejný - GR Yaris je třídveřový vůz představující do značné míry samostatný a nezávislý model. Ze standardního hatchbacku byly beze změny převzaty jen zadní skupinové svítilny, anténa a vnější zpětná zrcátka. Na přídi ve spodní části masky chladiče najdeme nový ocelový rastr, optimálně vyvažující tloušťku, pevnost a nízkou hmotnost. Boční části masky chladiče jsou rozměrnější - ve spodní části nárazníku se používá nová dělená konstrukce za účelem levnějších oprav a výměn. Novinku na zádi tvoří otvor na dolním okraji spodního dekoru umožňující lepší odvod vzduchu z prostoru pod vozidlem, což se propisuje do lepší manévrovatelnosti a stability. Poté pětatřicetiletý Evans polkne poslední lok džusu, rozloučí se a vydává na svůj osobní trénink.

Foto: Toyota

Účelný a spíš chladný vnitřek připomíná strohý závodní speciál.

Společně s novou Toyotou GR Yaris spatří světlo světa také odstín karoserie „stříbrná Kovová“, který doplňuje dřívější charakteristické odstíny (červenou Karmínovou, černou Klasickou a bílou Čistou / perleťově bílou) používané na závodních speciálech týmu Toyota Gazoo Racing. Šmrnc Toyoty GR Yaris ještě zvyšují dvě speciální edice, vyvinuté za osobního přispění mistrů světa jezdících v barvách týmu Toyota Gazoo Racing World Rally Team - Sébastiena Ogiera a Kalleho Rovanpery.

Jelikož jsem ve Finsku, věnuji patrioticky větší prostor provedení Rovanperä Edition. To skrývá jedinečný jízdní režim „Donut“ – šitý na míru speciálně pro nejmladšího šampiona WRC. Nový režim v tomto případě usnadňuje projíždění zatáček „dveřmi napřed“ s konstantním přídělem vysokého točivého momentu na zadní kola. Rovanperä Edition paralelně disponuje režimem „Kalle“ - ten využívá diferenciál zadní nápravy se soukolím stálého převodu a přední/zadní samosvorný diferenciál Torsen na podporu lineární odezvy systému handlingu, aby jezdec mohl snadno vybočit záď vozu při nájezdu do zatáčky a naopak ve výjezdu chvatně vytáhnout auto pod plynem předními koly.

Karoserii zvelebuje exkluzivní trojbarevné lakování sestávající z řady lakovaných motivů od renomovaného návrháře Henriho Liupakky. Na předních blatnících se nachází polepy s odkazy na úspěchy ve WRC. Prošívání obkladů a čalounění v kabině odpovídá národním barvám finského jezdce. Stejně jako u provedení Ogier Edition je zde speciální plaketa připomínající vítězství týmu TGR ve WRC. Dlužno podotknout, že objem výroby provedení Ogier a Rovanperä Edition bude striktně omezen.

A teď už dost slov, ještě si jdu jednou užít motoristickou pohádku s výtečným GR Yaris v překrásných finských kulisách…

Načítám