Hlavní obsah

Poprvé jsme jezdili s Cuprou, která by prý měla změnit pravidla hry. Byla ještě zamaskovaná

Foto: Cupra

Měli jsme unikátní možnost projet předprodukční prototypy Cupry Raval. A teď vám i můžeme říct, jak jezdí. Protože tohle by konečně mohl být ten elektromobil, který přepíše pravidla hry.

Článek

Je fajn odletět z mínus tří stupňů a tří centimetrů čerstvého prašanu do Barcelony, kde chodíte v tričku, protože venku je 18 stupňů. Ale asi je vám jasné, že jsem do španělské metropole nedorazil kvůli doplnění vitamínu D. Sídlí tu totiž jejich automobilové rodinné stříbro, tedy značky Seat a Cupra z koncernu Volkswagen. A právě Cupra si pro nás připravila lahůdku v podobě možnosti vyzkoušet krátce předprodukční exempláře modelu Raval.

O designu vám toho mnoho zatím říct nemůžeme, všechny exempláře byly v maskovací fólii. Ta je mimochodem zajímavá, protože nejde o nahodilou grafiku. Ty bílé čáry nejsou beztvarou směsicí, ale jde o mapu uliční sítě čtvrti Raval v Barceloně, podle které dostala nová Cupra své jméno. Je to živá, kosmopolitní čtvrť s úzkými uličkami plnými barů, zdmi plných grafitti a neutichající hudbou. Pro Barcelonu je důležitá a Cupra doufá, že stejně důležitý bude pro ni tento model. Nedávno oslavili milion prodaných aut pod touto značkou, z toho čtvrt milionu elektromobilů a Raval by měl pomoci tato čísla dál zvyšovat.

Foto: Cupra

Konečně sympatický malý elektrický hatchback od koncernu Volkswagen.

Jediné, čeho si šlo i přes folii všimnout, byly nové Matrix LED světlomety s třemi trojúhelníky a malými obdélníkovými segmenty mezi nimi. Trojúhelníky tvoří ještě okrajový pásek okolo plochy a právě ten plní funkci blinkru, zatímco plocha trojúhelníku zůstává svítit bíle. To se mi líbí, doteď se u jiných aut bílé světlo vypínalo a bylo jen to oranžové blikání. Zadní LED svítilny spojuje lišta a Raval přichází s novým světelným podpisem a svítícím logem. Interiér zůstal v prototypech také zakrytý, ale konstruktéři slíbili, že se vrátila tlačítka na základní funkce. Jsou tu i skvělá sportovní sedadla.

Při uvedení tři modely

Při uvedení by měl základní stupeň výbavy tvořit model Raval Dynamic, byť prý později dorazí ještě model pod ním. Ten nabídne dojezd 450 kilometrů, výkon 155 kW, osmnáctipalcová kola a sportovní sedadla. Střední stupeň je Dynamic Plus se stejným výkonem i dojezdem. Ten už má devatenáctipalcová kola, inteligentní parkovací systém, Matrix LED světlomety a prémiový audiosystém Sennheiser. Vrcholem je Raval VZ Extreme, který jsme mohli otestovat my. Ten nabízí výkon 166 kW (ekvivalent 226 koní) a točivý moment 290 Nm. Má o 10 milimetrů snížený podvozek DCC Sport, progresivní řízení, možnost vypnout ESC a elektronický samosvorný diferenciál. Cupra u něj slibuje dojezd 400 kilometrů.

Foto: Cupra

V zatáčkách je Raval schopnější, než jsem čekal.

To všechno zní na papíře hezky, ale u aut, zvláště u stylovějších značek, je pro některé zákazníky pořád ještě důležité, jak se s ním jezdí a jak se řídí. A to je něco, s čím mají často elektromobily navzdory zajímavým parametrům někdy problém. Cupra se mezi takové značky počítat chce, takže u ní na jízdních vlastnostech záleží. A tak se nedočkaví už hrneme z centrály Cupry ven a tady na nás čekají čtyři předprodukční prototypy Raval VZ Extreme, všechny ve stejné maskovací kamufláži.

Nevíme, jak vypadá, ale víme, jak jezdí!

Do jednoho usedám za volant, nastavím si ideální pozici a ani se moc nedívám po interiéru. Vyjma dotykového displeje infotainmentu uprostřed a toho před řidičem je vše ostatní pečlivě zakryté. Dnes jde opravdu jen o jízdní dojmy, zbytek Cupra ukáže až v únoru. Sedadlo jde ale dát opravdu nízko a mně se začíná líbit, že Raval není další z řady crossoverů, ale opravdu malý hatchback. To je v dnešní době sympatické.

Foto: Cupra

Nasednout, nastavit sedačku a hurá do provozu!

Chvíli poskakujeme v provozu u továrny, který připomíná městský ruch. Na první dobrou je z auta cítit hbitost a dostatek výkonu. Navíc je Raval malý a obratný, je zhruba ve velikosti současného Pola, což je do města akorát. Vyjíždíme na přivaděč a máme možnost dát autu… chtěl jsem napsat obligátní „napít“, ale to se k elektromobilu moc nehodí, že? Takže dávám Ravalu šťávu a on mi velmi rychle ukáže dálniční rychlost na displeji přede mnou. A já už oceňuji, jaké je v něm ticho. Neozývá se žádný hluk od kol, jako jsme zažili u Tavascanu, který nás do továrny dovezl. A ani aerodynamický hluk od zrcátek, na který větší crossover také trpěl. Ne, v Ravalu se ozývá opravdu jen jemný svist od kousíčku odlepené maskovací folie, ale auto samotné je jinak tiché. To je rozhodně velmi dobré znamení a také něco, čeho zatím podobně velké čínské elektromobily nejsou schopné, ale ty mají také jinou cenu. Raval by měl v nejlevnější verzi startovat na 26 tisících eurech (lehce přes 600 tisíc korun).

A jezdí opravdu dobře!

Sjíždíme a míříme do kopců nad městem. Tavascan v čele kolony a první Raval zrychlují, já si nechám trochu odstup a pak už také šlapu na pravý pedál, abych zkusil najít limity nového auta. Sice je malé, ale váží tunu a půl. To není na elektromobil moc, byť u aut této kategorie jsme byli zvyklí na dvoutřetinová čísla. Ovšem celkové kilogramy nejsou tak důležité jako umístění těžiště. Když váhu rozložíte dobře mezi nápravy a většinu budete mít nízko, může se i dvoutunové auto chovat velmi dobře a díky baterkám v podlaze je to výhoda většiny elektromobilů.

Foto: Cupra

Na silnici jsme sice vytvářeli malou kolonu, ale rozhodně jsme nebyli brzdami provozu.

Raval není výjimkou, po dvou zatáčkách zjistím, že si mohu dovolit vyšší nájezdovou rychlost. I vracáky tenhle prcek vykružuje sebejistě. Opírá se o vnější kola a jen s minimálním náklonem míjí apex, aniž by se ozvalo sebemenší písknutí od gum. Za zatáčkou jen došplápnu pedál a elektromotory pošlou do kol zbylé newtonmetry, aby auto zase akcelerovalo na rovince. Ještě se ujišťuji svého doprovodu, jednoho z vývojářů, že je to opravdu jen předokolka. Nechce se mi věřit, že alespoň trochu síly nejde i do zadní nápravy, když je auto tak jisté. Řízení je přesné, dávkování brzd citlivé a ještě si můžete nastavovat stupeň rekuperace.

Umělý zvuk se moc nehodí

Zkouším i sportovní režim, kdy se jen zrychlí reakce na plynový pedál a mírně ztuhne řízení. A pak ještě režim Cupra, který přidává umělý zvuk do reproduktorů. Tak tohle ne, to je asi hlavní mínus celého auta, zvuk to není vůbec hezký. Takové divně hučení, drnčení, které mi tep ostrého čtyřválce, o který se asi konstruktéři snažili, nepřipomíná ani vzdáleně. Mít tohle auto na delší dobu, upravil bych si režim individual tak, aby jízdní charakteristika byla shodná s režimem Cupra, ale neozýval se žádný umělý zvuk - jako v komfortním nastavení. Po půlhodině horské silničky končí, vracíme se na přivaděč a míříme zpět do továrny. A když vystupujeme, všichni se shodujeme, že se nám auto líbí a že jezdí opravdu dobře.

Foto: Cupra

Maskování je vlastně mapa čtvrti Raval v Barceloně.

Raval je první ze série malých elektromobilů koncernu Volkswagen. Oficiálně se vám představí začátkem února následujícího roku, bráškové Volkswagen ID.Polo a Škoda Epiq dorazí později. Cupra tedy bude mít šanci tento model představit a ukázat jako první, což jí, spolu s faktem, že právě Cupra je ta cool značka v koncernu, dává slušnou výhodu. Uvidíme, zda jí přetaví v reálný úspěch a i auto samotné bude zákazníkům připadat cool. Za sebe říkám, že je to po dlouhé době povedený, sympatický malý a na elektromobil docela lehký hatchback, který má opravdu povedené jízdní vlastnosti.

Tak co na Raval říkáte, líbí se vám? Mně tedy moc, a i když jsem letos řídil hodně elektromobilů, tak Raval u mě zatím vyhrává. Uvidíme, jak budou finálně nastavené české ceny a jestli stejný dojem udělá i na zákazníky. Rozhodně ale Cupra odvedla skvělou práci a postavila malý rychlý hatchback, který si i přes elektrifikaci rozhodně zaslouží slavné sportovní jméno a také zkratku VZ, protože si ponechal DNA značky Cupra.

Načítám