Článek
Zapomeňte na červené šátky uvázané kolem krku a budovatelská hesla, Nissan Leaf je pionýrem v pravém slova smyslu. První masově vyráběné elektrické auto se začalo prodávat v roce 2010, kdy pro něj prakticky ještě ani neexistoval trh. Všichni konkurenti si klepali na čelo, jací jsou v Nissanu blázni. O 15 let a 700 tisíc vyrobených aut, které dohromady najely přes milion kilometrů, se už nikdo nediví. Jenže za tu dobu se elektromobily staly tak běžné, že se Leaf musel změnit, aby vynikl.
Základem nového Leafu se stala osvědčená platforma větší Ariyi (CMF-EV) a vývoj probíhal v Japonsku, ale zadání pocházelo z Evropy, která pro Leaf představuje největší trh. Tím hlavním evropským požadavkem bylo pojetí crossoveru – jiná auta se tu už skoro ani neprodávají. A i když je novinka fyzicky o trochu menší než předchůdce, poskytuje díky lepšímu packagingu stejný, ale vzdušněji působící vnitřní prostor.

Nissan Leaf se v třetí generace změnil z hatchbacku na crossover.
Leaf 2. gen | Nový Leaf | Ariya | |
---|---|---|---|
Délka | 4 480 mm | 4 350 mm | 4 595 mm |
Šířka | 1 790 mm | 1 810 mm | 1 850 mm |
Výška | 1 540 mm | 1 550 mm | 1 660 mm |
Rozvor | 2 700 mm | 2 690 mm | 2 775 mm |
Objem kufru | 435 l | 437 l | 468 l |
Druhým požadavkem byla aerodynamicky účinná karoserie, proto je výsledkem uhlazený design SUV-kupé se zapuštěnými klikami a kompletně zakrytovaným podvozkem. Dokonce se oproti mimoevropským verzím měnil tvar zrcátek, aby součinitel aerodynamického odporu klesl na výsledných 0,25. Díky tomu Leaf ujede na jedno nabití až 622 km.

Nissan kromě kombinovaného dojezdu 622 km uvádí, že v rychlosti 130 km/h ujedete pohodlně 340 km. A pokud zpomalíte na 110 km/h (což je nejvyšší rychlost povolená v řadě evropských zemí), natáhnete to na 430 km. S celkovým průměrem spotřeby kolem 15 kWh/100 km se určitě nebudete muset omezovat v rozletu.
Srovnání generací
Tři generace modelu Leaf ukazují, jak dlouhou cestu ušly elektromobily za pouhých 15 let. První generace měla výkon skromných 108 koní a baterii o kapacitě 24 nebo později 30 kWh. Takovou dnes mívají plug-in hybridy. Není tedy divu, že první Leaf ujel papírově 170, reálně spíš 120 km na jedno nabití. Když nebyla moc zima. A nefoukal protivítr. A trasa nebyla moc do kopce. A hvězdy měly správnou konstelaci…

Nissan Leaf patří k průkopníkům elektromobility.
Druhá generace z roku 2017 představovala z hlediska použitelnosti značný posun vpřed. Elektromotor už poskytoval dostatečných 150 koní a baterie s kapacitou 40, později dokonce 62 kWh stačila na dojezd slušných 243, resp. 364 km. Že třetí generace dokázala hodnotu dojezdu posunout až na 622 km jen potvrzuje, jak překotný technický vývoj se v oblasti elektromobilů poslední roky odehrává.
A to nemusí mít ani gigantickou baterii jako někteří konkurenti – vystačí si s rozumnou kapacitou 75 kWh (k dispozici bude i verze s 52kWh baterií a dojezdem 440 km). Místo hrubé síly totiž kráčí cestou efektivity. Elektromotor má účinnost 98 %, termomanagement baterie je propojený se systémem chlazení/vyhřívání celého auta (včetně tepelného čerpadla) a veškeré jízdní odpory byly minimalizovány. Stačí pustit za jízdy plyn a auto plachtí skoro bez zpomalování.

Leaf jde na dlouhý dojezd nikoliv hrubou silou a obří baterií, ale cestou vysoké efektivity. Proto po puštění plynu tak klidně plachtí.
Případně začne chytře zpomalovat, pokud auto před vámi začne brzdit nebo se blíží ostrá zatáčka či třeba kruhový objezd. Leaf je totiž vybavený systémem chytré automatické rekuperace využívající radar a data z GPS. K tomu si můžete vybrat jeden ze čtyř stupňů rekuperace, nebo rovnou zvolit řízení jedním pedálem.

Řízení Leafu usnadňuje automatický režim rekuperace, který za vás řeší řadu dopravních situací.
To ale neznamená, že se musíte pořád za někým nudně loudat – pod pravým chodidlem máte totiž na povel stádo 217 koní s instantním zátahem 355 Nm, které Leaf rozjedou z klidu na stovku za svižných 7,6 sekundy. Podvozek je dost stabilní, abyste si všechen výkon mohli užít i v zatáčkách, a přitom dost poddajný, aby z vás nevyklepal duši ani ve městě na kostkách. Jízda je navíc příkladně tichá nejen díky pohonu samotnému, ale také díky propracovanému odhlučnění. Pobyt v kabině Leafu si tak zaručeně užijete.
Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | |
---|---|---|
Pohon | 1x elektromotor | 1x elektromotor |
Výkon | 130 kW (176 k) | 160 kW (217 k) |
Točivý moment | 345 Nm | 355 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,6 s | 7,6 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h |
Dojezd | 440 km | 622 km |
Kapacita baterie | 52 kWh | 75 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 105 kW | AC 11 kW, DC 150 kW |
I proto, o kolik si polepšila po stránce zpracování a výbavy. Nejvyšší verze mají vkusný interiér kombinující kožené čalounění s látkou příjemně oživující prostředí, dojmu vzdušnosti pomáhá i velká panoramatická střecha s tekutými krystaly umožňující okamžité zatmavení (taky má tepelnou ochranu, takže vám v létě nebude opékat hlavu). Elektricky nastavitelné sedačky jsou vyhřívané (volant také), ta řidičova může mít navíc masážní funkci.

Kabina nového Leafu je moc příjemné místo k pobytu, je našlapaná technologiemi i výbavou, navíc skoro až prémiově zpracovaná.
V centru zájmu ale bude dvojice 14palcových displejů (v základu 12palcových) přístrojového štítu a dotykového infotainmentu (s možností doplnění o průhledový displej). Na nich běží přehledný a svižný systém integrující služby Google – mapy s navigací plánující i efektivní nabíjení na delších trasách, digitálního asistenta (který dokáže ovládat i některé funkce vozu) a možnost instalace aplikací třetích stran z obchodu Play.
Nový Nissan Leaf tak udělal další obrovský skok ve vývoji elektromobilů. Nyní je i takhle kompaktní crossover zcela použitelný nejen při každodenním popojíždění po městě, ale i při zdolávání dlouhých tras. Oproti předchůdci navíc výrazně dospěl také v oblasti kvality a vybavení interiéru, ale také je o mnoho hezčí, což dokládaly zvědavé pohledy všech kolem. A to jsou v Kodani na moderní elektromobily už naprosto zvyklí. Nový Leaf by se tak mohl líbit i vám.
Posledním dílem do skládačky je cena, ale tu se dozvíme nejspíš až při uvedení nového modelu na trh někdy na jaře 2026. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz, dáme vám včas vědět!
Tři otázky pro…
Při prvních jízdách s novým Leafem jsme si povídali s Matthew Wrightem, viceprezidentem vývoje pohonů v rámci Nissan Europe.
Máme ještě očekávat nějaký zásadní posun v oblasti technologií elektromobilů?
Už v dnešní době jsou parametry bateriových elektromobilů velmi daleko. Elektromotory dosahují efektivity 98 %. I tak kompaktní auto, jako je Leaf, nabízí víc než dostatečný dojezd přes 600 kilometrů. To znamená kolem čtyř set kilometrů na dálnici. Pak už bude záležet spíš na nabíjecí infrastruktuře.

Matthew Wright z Nissanu očekává další technologický průlom v podobě solid-state baterií do tří let.
Můžeme čekat ještě nějaký zásadní technologický průlom?
Velký skok přijde s přechodem k technologii pevného elektrolytu (solid-state battery), ta umožní zdvojnásobit energetickou hustotu – tedy mít v současné baterii dvakrát takový dojezd, případně stejnou energii uložit do baterie o polovinu menší. Také nabíjecí výkony výrazně porostou. Tuto technologii plánujeme uvést do prodeje někdy v letech 2028 nebo 2029.
A co zákazníci, kteří ještě nejsou připraveni na elektromobilitu?
Pro ně máme náš hybridní pohon e-Power. Ten kombinuje zážitek jízdy s elektromobilem se snadností používání spalovacího auta. Jeho třetí generace představená v modernizovaném modelu Qashqai představuje posun v oblasti výkonu i efektivity. Nyní produkuje o 10 kW vyšší výkon při kombinované spotřebě o 10 procent nižší, tedy 4,5 l/100 km. Emise CO2 tak klesly na 102 g/km.