Článek
Víkend byl skvělý a slunečný, ale teď je pondělí ráno, venku je šedivo, zima a prší, prostě podzim v plné depresivní parádě. A já musím do práce, i když se mi fakt nikam nechce. Znáte to taky, že?
Vyhecuji se, do termohrnku si udělám kafe poslední záchrany a seběhnu do garáže, tam mě auto přivítá laškovným mrknutím LED světelné grafiky, jako by mě opravdu rádo vidělo. Automaticky se vysunou kliky, aniž bych musel mačkat cokoliv na klíčku nebo dveřích, auto se „nastartuje“, aniž bych musel mačkat jakékoliv tlačítko, z reproduktorů mi už hraje má oblíbená hudba streamovaná z telefonu, já se pohodlně uvelebím v koženém křesílku a hned zapnu vyhřívání a masáž… a na chvilku zavřu oči a užiju si ten moment klidu před bouří. Jo, takhle by to asi šlo.
Zařadím „D“ a neslyšně vyklouznu z garáží a hladce se zařadím do zběsilého pondělně-ranního provozu. Zatímco dopravní zácpa kulminuje a ostatní řidiči nervózně poskakují v řadě nebo divoce střídají pruhy, já si jen tiše pluji v nečekaně uspokojujícím komfortu – kvalitní, jemnou kůži doplňují dřevěné dekory a hliníkové ovladače, displeje s vysokým rozlišením a skvěle znějící audio Sony. Vážně velmi slušné na čínskou značku!

Omoda 9 vypadá elegantně a reprezentativně ze všech úhlů, dojmu (a aerodynamice) pomáhají také zatahovací kliky.
Že v Číně dokáží okopírovat cokoliv, není nic nového. Ale že u docela nové a nepříliš známé značky Omoda okopírují od Mercedesu kromě architektury, detailů a zpracování interiéru i ten nehmatatelný pocit příjemné pohody, které německé prémiové kabiny dokážou v člověku vyvolat, to už docela překvapivé je. Ve vlajkovém modelu Omoda 9 se ale vážně budete cítit zrelaxovaní a povznesení nad běžné problémy každodenního života.
Samozřejmě za to vděčí kromě ukázkového zpracování také vyčerpávající výbavě. Displeje přístrojového štítu a dotykového infotainmentu (má navigaci i bezdrátové zrcadlení telefonu) mají dohromady úhlopříčku 24,6" a doplňuje je průhledový displej. Dvouzónová elektronická klimatizace má filtraci vzduchu PM2.5 (drobné prachové částice). Elektricky polohovatelné, vyhřívané a odvětrávané nejsou jen přední sedačky (ty mají navíc paměť a masážní funkci), ale také ty zadní (ze zadního kapitánského křesla navíc můžete ovládat i sedačku spolujezdce, abyste si udělali víc prostoru), vyhřívaný je i volant a čelní sklo. Audio Sony s prostorovým zvukem a 14 reproduktory má dva přímo integrované v opěrce hlavy řidiče, takže telefonické hovory přes bluetooth vyřizujete v (relativním) soukromí. K tomu dostanete také velký balík jízdních asistentů včetně panoramatického kamerového parkovacího systému se senzory.

Kabina připomíná luxusní kosmickou loď. Ale nebojte, hned se s autem sžijete. Výbava je neuvěřitelně obsáhlá a materiály i zpracování jsou taky překvapivě kvalitní. Pobyt uvnitř je vážně požitek.
Zajímavější je však technika mimořádně sofistikovaného plug-in hybridního pohonu. Ten má ve svém srdci přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku (jako většina čínských aut exportovaných do Evropy) s výkonem docela skromných 143 koní Doplňují ji však hned dva elektromotory (o výkonu 102 a 122 koní) zajišťující rekuperaci, generování energie a pohon předních kol. Vedle nich je tu pak ještě další elektromotor (238 koní) roztáčející pouze zadní kola.
Omoda 9 je díky tomu čtyřkolka. A pořádně silná čtyřkolka – kombinovaný výkon totiž činí masivních 537 koní, které Omodu 9 vystřelí na stovku za pouhých 4,9 sekundy. Až pak brutálním zrychlením z místa ohromíte všechny své kamarády, budete si víc užívat bleskové reakce při pružném zrychlení dané instantním elektrickým boostem. Omoda 9 není žádný závoďák, ale rozhodně taky žádný louda, pokud si to budete přát.

Benzinovou patnáctistovku doplňují dva elektromotory vpředu a ještě jeden vzadu. Dohromady dávají závratných 537 koní, které vás vystřelí z klidu na stovku za pouhých 4,9 sekundy. Sportovní tohle auto ale fakt není.
Jenže tohle auto vášně spíš zklidňuje než podněcuje vášně, takže si budete častěji užívat poklidné plutí na elektrické vlně – řízení je lehké, adaptivní podvozek vyhlazuje nerovnosti a hybridní pohon je tak skvěle sehraný, že většinu času ani nevíte, jestli jedete na elektřinu nebo na benzin. Elektřina z baterky o masivní kapacitě 34,46 kWh (můžete ji nabíjet i DC rychlonabíjením, má také funkci V2L) by přitom měla vystačit až na 145 kilometrů (podle trasy a podmínek), následně pokračujete v úsporném hybridním režimu za nějakých 5 (město, okresky) až 8 litrů (dálnice v levém pruhu), takže na jedno nabití a natankování ujedete kolem 1 100 kilometrů.
Zní to všechno až moc dobře? No jasně, nějaké chybky by se tu taky našly. Pozice za volantem je trochu nepřirozená (zbytečně vysoko na docela krátké nohy a volant si nemůžete přitáhnout dost k tělu), řízení je příliš lehké (k luxusněji pojatému autu se svým způsobem hodí), což vás spolu s plavným podvozkem (znovu daň za luxusní pojetí) a trochu horlivým asistentem udržování v pruhu (snadno je vypnete spolu s upozorňováním na rychlost) odrazuje od rychlé jízdy (ale k ní Omoda 9 stejně nebyla stvořena). Občas od podvozku na příčné nerovnosti ucítíte otřes, občas se motor ozve trochu hlasitěji, občas zavnímáte pocuknutí od pohonu. Ale vážně jen výjimečně.
Vlastně jsem hrozně překvapený – od čínského auta, která bývají z pohledu náročných Evropanů často trochu nedotažená, jsem čekal víc otravných maličkostí kazících celkový dojem a uživatelský zážitek. Omoda 9 však moc nectností nemá a projevují se vážně jen mírně, aby neobtěžovaly. Daleko víc má předností, které dokážou mile potěšit. Zvlášť s přihlédnutím k ceně.
Omoda 9 se totiž prodává pouze v plné palbě a za startovací cenu 1 199 000 Kč – tedy za stejné peníze jako Kodiaq 2,0 TDI (142 kW 4×4) nebo plug-in hybridní Kodiaq iV (150 kW) v základní výbavě Selection. Za jaké auto ale ve finále dáte své peníze, to si už musíte rozhodnout sami…
Omodu 9 SHS si můžete prohlédnout a vyzkoušet u jednoho z 21 dealerů po celé ČR. Výrobce na ni poskytuje tovární záruku 7 let/150 000 km.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 3x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 499 cm³ |
Výkon | 105 kW (143 k) při 5 200 ot./min. |
Točivý moment | 215 Nm |
Elektromotor | Přední 1: 102 k a 170 Nm; přední 2: 122 k a 220 Nm; zadní: 238 k a 310 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 537 k a 650 Nm |
Převodovka | automatická, 3 stupně |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 678 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kapacita baterie | 34,46 kWh |
Elektrický dojezd | 145 km |
Nabíjení | AC 6,6 kW, DC 65 kW |
Kola a pneumatiky | 245/50 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 775/1 920/1 671 mm |
Rozvor | 2 800 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 660 / 1 783 l |