Hlavní obsah

Nejlepší BMW vyrábí Alpina. Exkluzivně za volantem nejrychlejšího kombíku na světě i superlimuzíny

Foto: Invelt

322 km/h. To je rychlost, jakou umí jezdit nejrychlejší kombík na světě, vycházející obyčejného manažerského kombíku od mnichovského BMW. Alpina spojila karoserii Touring se silným osmiválcem ze sedanu a vyvinula dost možná to nejúžasnější rodinné auto na světě. A my jsme jej řídili! A spolu s ním jsme si vyzkoušeli i vrcholnou luxusní Alpinu B8 Gran Coupé.

Článek

Vžijte se do představy, kdy „letíte“ nejrychlejším pruhem neomezené německé dálnice balistickou rychlostí, pozorujete, jak ručička rychloměru přesahuje mýtickou hranici 300 km/h, a přitom cestujete v absolutním komfortu. Závodíte pouze se svým stínem, přičemž řídíte bavorák, jaký je vašemu okolí povědomý. Jenže tenhle je lepší, technicky pokročilejší i mnohem exkluzivnější. A je to rodinný kombík.

Německá Alpina je v Česku vysoce exkluzivní značkou. Spojuje extrémní rychlost s okouzlujícím komfortem i výjimečností, jakou tovární bavoráky nikdy neposkytnou. Česká komunita majitelů a nadšenců je skoro uzavřenou společností kupující si nejlepší bavoráky na světě srdcem. Všichni žijí pro slavnou malosériovou značku s jedním z nejslavnějších jmen německých automobilových výrobců.

Foto: Invelt

Největší flotila modelů Alpina, jaká se v Česku kdy objevila na vyzkoušení, začínala u nejmenším „trojkovou“ řadou a končila majestátní obrovskou XB7

Kult Alpiny okouzluje většinu milovníků aut s tradicí v motorsportu, ale protože vyrábí vozy jen na objednávku, ani my novináři nemáme moc příležitostí je poznat. Dnešek je však jiný. Objevila se totiž příležitost, jaká se neodmítá – ojedinělá šance svézt se dvěma novými Alpinami. A navíc, když jsem si začal myslet, že jsem si nelogicky vybral technicky i jízdně blízká auta, nakonec byla až překvapivě odlišná. Obě přitom dokonale reprezentují to, o čem Alpina je.

Alpina B8 Gran Coupé

Nevšední den s bavoráckými Alpinami začínám jedním z vlajkových modelů. S hřejivým pocitem neobyčejných klíčů v sevřené dlani jdu k až diskrétní Alpině B8 Gran Coupé, naposledy si prohlížím ikonická kola a nastupuji za volant. Architektura interiéru také pochopitelně vychází z normálních bavoráků, ale jsou tu unikátní detaily, jaké bude šikovnější představit až na dalším autě.

Foto: Invelt

Osmiválcová Alpina B8 Gran Coupé je v dnešních dnech tím nejsilnějším a nejbrutálnějším, co značka nabízí. Ve skutečnosti je ale autem, se kterým klidně budete jezdit každý den do kanceláře

„Osmička“ od Alpiny je totiž ukázkou individualizace. Chybí jí typické barevné prošívání, ale má pečlivě sladěný vnějšek s vnitřkem. O vzácnosti vozu tu svědčí hlavně emblémy Alpina, plaketa se sériovým číslem vozu nebo specifický barevnější a veselejší styling digitálního přístrojového štítu. Ovládací prvky jsou stejné jako v normálních bavorácích, přičemž jedinou velkou úpravou jsou nová matně černá hliníková pádla řazení.

Dnes se však nebudeme na Alpiny pouze dívat. Startovacím tlačítkem probouzím k životu nadupaný osmiválec a začínám zjišťovat, co vše je jinak. Je až překvapující, že Alpina nevychází z vrcholných mnichovských modelů od BMW M, ale zakládá na nejsilnějších motorizacích běžných řad, známých jako M Performance. Fakt, že Alpina B8 Gran Coupé čerpá z M850i xDrive, a ne nejrychlejší M8 Competition, prozrazuje i křišťálový volič převodovky.

Foto: Invelt

Všimněte si, že i nejrychlejší Alpina má decentní styling. Kompletně šedá je dokonale diskrétní

Jenže teď je více strhující! Benzinový 4,4litrový V8 továrního BMW M850i s 530 koňmi (390 kW) je díky inženýrům Alpiny hrozivějším monstrem s vrcholnou silou 622 koní (457 kW) a 800 Nm. A je to sakra znát! Jakmile na dálnici zrychluji, nemusím B8 přemlouvat, aby se hnala vstříc horizontu vysokou rychlostí. Je skoro stejně silná jako vrcholná tovární „em-osmička“, akceleruje z klidu na stovku za 3,4 sekundy a jezdí elektronicky omezenou rychlostí 322 km/h!

Alpina říká, že její modely jsou více cestovní než sportovní. Ale jaké jsou na okreskách? S naším konvojem Alpin opouštíme dálnici a s burácejícím osmiválcem se těším na křivoklátské silničky. Vůči továrním bavorákům je tu navíc specifický mód adaptivního podvozku Comfort Plus, nabízející o maličko kultivovanější pohodlí než normální bavorácký Comfort. Začínáme zrychlovat, a tak s blížícími se prvními zatáčkami intuitivně nastavuji Sport.

Mnichovská sportovnost se z asi nejlepších bavoráků na světě neztratila. Ani nepřesahujeme rychlostní limity, abych se nadšeně bavil. Osmička navíc má rychlé řízení se zatáčením i zadními koly, a tak projíždí čistě a svižně i techničtějšími zatáčkami. A protože jsem už něco najezdil s běžnými M850i, začínám si na „alpiňáckou“ osmičku okamžitě zvykat a dostávám se do tempa. Jenže si zatím neuvědomuji, že superhrdina dnešního dne nosí batoh.

Alpina B5 Touring

Je to ten nejrychlejší kombík na světě. Vzrušující myšlenka, že? Už v minulosti Alpina uměla ztrapnit italské supersporty kombíkem B10 Bi-Turbo, když na německých dálnicích zvládla předjíždět exkluzivní placky a současně nabídnout rodinné auto s velkým kufrem. A pochopitelně v tom pokračuje i dnes. A je to auto, na které jsem se dneska opravdu těšil. Jestli B8 Gran Coupé je vážně dobrá Alpina, pak B5 Touring je naprosto boží!

Je jako nejnovější BMW M5, avšak pohodlnější i praktičtější pro život. Mnichovská značka navíc „em-pětku“ v kombíku v dnešních dnech ani nevyrábí, i když ji už údajně vyvíjí. Pokud ale toužíte po exkluzivnější alternativě, spřátelená Alpina pro vás má nejlepší auto na světě. Ne, nedělám si srandu. V posledních měsících jsem nejel s ničím tak ohromujícím, jako je Alpina B5 v kombíku. Je to bourák snů pro taťky od rodin? Nepochybně!

Foto: Invelt

Když v Mnichově řeknete, že byste chtěli osmiválcovou „pětku“ v kombíku, odpoví vám, že máte smůlu. Když to řeknete v Alpině, zeptají se na barvu

Alpina ji založila na standardní řadě 5, přičemž spojila karosářskou variantu Touring s benzinovou osmiválcovou motorizací M550i xDrive ze standardního sedanu. Jen pro zajímavost, nic odpovídajícího si u prodejců BMW ani neobjednáte. A pak zasáhla ruka inženýrů, kterým bylo továrních 530 koní (390 kW) a 750 Nm málo. A výsledek? Osmiválec 4,4 litru v Alpiny B5 má 608 koní (447 kW) a 800 Nm.

Nalijme si čistého vína, slabší sílu o jen málo koní vůči Alpině B8 Gran Coupé normálně ani nepoznáte. Největší odlišnost je však v tom, jak se oba vozy liší celkovým naladěním. A to ve chvíli, kdy oba mají stejný osmiválec, stejný osmistupňový automat ZF a stejný pohon všech kol AllRad (xDrive). Od dneška to chápu tak, že Alpina B5 Touring je jediným autem, jaké potřebujete pro život, pokud milujete rychlost a máte vysokooktanový benzin v žilách.

Foto: Invelt

Alpina B5 Touring je nejlepší kombík na světě pro milovníky rychlosti. Ráno umí odvézt děti do školy v bezpečí a komfortu, odpoledne uhánět přes 300 km/h po německé dálnici

Alpina B8 Gran Coupé sice působí moderněji než dosluhující pětka, ale ve variantě od Alpiny vám to ani nepřijde. Nadto náš dnešní společník s batohem dokonale odpovídá tomu, jak má Alpina vypadat. Charakteristickou barvu Alpina Green s podpisovým stylingem totiž doplňuje koňaková kůže, dokonce kvalitnější než v normálních BMW, i typické prošívání volantu barvami Alpiny – modrou a zelenou.

A proč je Alpina B5 Touring nejúžasnějším autem pro život? Ohromuje komplexním naladěním. Je jemnější, kultivovanější, komfortnější i příjemnější na jízdu. Je brutálně rychlá na dálnicích, pohodlná v městských ulicích, a když ji proháníte i na technických lesních okreskách, fascinuje vás způsobem, jakým se vejde do zatáček i bez nutnosti řízení zadních kol.

S kombíkem navíc jedu stejnou trasu jako s předcházející Alpinou B8 Gran Coupé, akorát v „protisměru“, a dokonce i ve sportovním režimu je znatelně měkčí než předcházející Alpina. Snadněji přejíždíte nerovnosti v silně dynamickém tempu, jízda je přirozeně přetáčivá a pak je tu ten sexy faktor super-kombíku. Na jedinečných autech je přece nejpřitažlivější to, že jsou zvláštní a bláznivá. A to nejrychlejší kombík s elektronickým omezovačem na 322 km/h je!

Zamáčkněte slzu, vše jednou končí

Jenomže vše jednou končí. Když po svém svezení vracím klíče i od superhrdiny s batohem, přemýšlím o dnešním světě. Začátkem letošního roku totiž mnichovské BMW koupilo spřátelenou Alpinu, nad kterou dnes visí otazníky, co s ní bude dál. Specialisté na Alpinu z pražského Inveltu mi znovu potvrzují, že ikonická značka, jak ji známe dnes, asi skončí. Z dnešní Alpiny nejspíše bude Alpina Classic, věnující se starším a klasickým modelům, přičemž BMW přetvoří původní značku v novou luxusní divizi. Odhady říkají, že v nové éře se Alpina v portfoliu objeví mezi vrcholnými sportovními modely BMW M a britským Rolls-Roycem.

A v tu chvíli skončí nejslavnější éra značky. Malá rodinná továrna na nejlepší bavoráky na světě bude minulostí, stejně jako nezapomenutelná jízda osmiválcovým kombíkem tempem přesahujícím 300 km/h při zesměšňování supersportů. S nastávající čistě elektrickou érou se mění automobilový svět, jak jej známe. Jestli je to dobře necháme na vašem uvážení. Pokud vás o blížícím se „konci“ Alpiny zajímají další informace, podívejte se na náš dřívější článek.

Za speciální příležitost svézt se novými Alpinami B8 Gran Coupé a B5 Touring děkujeme společnosti Invelt, českému autorizovanému prodejci značek BMW a Alpina.

Reklama

Související témata:
Načítám