Článek
Zástupci Citroënu tvrdí, že jejich auta jsou na světě nejvíce sbíraná. Rovněž jde o značku, která dlouhé roky sázela na prostorné rodinné vozy typu MPV, významným modelem moderních dějin je rozhodně Xsara Picasso.
Jenže preference klientů se změnily a SUV vozy rodinné obýváky na útěku značně vytlačily, čemuž se museli přizpůsobit také Francouzi a přání zákazníků vyhovět. A tak se v roce 2018 představil první C5 Aircross.

Tohle je první Citroën C5 Aircross, odhalený v roce 2018.
Dnes - v roce 2025, tu máme druhou generaci, s níž české zastoupení primárně cílí na muže ve věku 56 let bydlící na předměstí, kteří najedou asi 15 000 km ročně. A také na rodiny, protože s druhým C5 Aircross chtějí následovníci André Citroëna oslovit zákazníky, kteří by jinak kupovali právě MPV.
Dále jsme se dozvěděli, že kupci zvažující sportovně-užitkový vůz, chtějí robustní a svalnatý design, na což automobilka u C5 Aircross zareagovala poměrně odvážným vzhledem, přepracovanou aerodynamikou, unikátním světelným podpisem a divokými zadními svítilnami, jimž se kvůli aero tvaru říká světelná křídla.

Zadní lampy svým tvarem podporují aerodynamiku.
Vůbec poprvé se u modelů Citroën objevují 20palcová kola, nechybí adaptivní Matrix světla a také se zde mění přední nárazník podle zvolené motorizace.
Pokud jde o interiér, tak se při jeho tvorbě vývojáři inspirovali obývákem a gaučem, proto zvolili skutečně měkké obložení. Dominantu kabiny tvoří středový vertikální dotykový displej, díky jeho velikosti může být virtuální menu klimatizace dostatečně rozměrné na to, abyste jej mohli pohodlně ovládat. Tvrdí čeští zástupci značky.

Interiéru dominuje vertikální středový displej.
Za obrazovkou jsou odkládací prostory i USB porty, vůz má dále chlazenou bezdrátovou nabíječku mobilů, přední sedadla vybavená masáží, výhřevem i ventilací nebo zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradel v rozsahu 21 až 33 stupňů a možností výhřevu. Kufr je pak slušně objemný a poskytne kapacitu 651 litrů.
Třikrát jinak
Citroën C5 Aircross přijíždí ve třech motorizacích. Základ tvoří mild-hybrid 1,2 litru o systémovém výkonu 145 koní. Cenově startuje od 685 000 Kč, respektive 655 000 Kč při využití bonusu za výkup starého vozu.

Ceník modelu Citroën C5 Aircross druhé generace (11/2025).
Plug-in hybrid o systémovém výkonu 195 koní a čistě elektrickém dojezdu až 81 km vyjde na 990 000 Kč, respektive na 955 000 Kč s výkupem starého vozu.
Plně elektrické varianty jsou dvě. Základní 213koňová s baterkou 73,7 kWh a dojezdem až 520 km stojí od 935 000 Kč, zatímco 231koňová varianta s baterií 96,9 kWh a dojezdem až 679 km vyjde na 1 110 000 Kč.

SUV C5 Aircross nabízí tři pohony. Čtyřkolka ani diesel nebudou.
Pohon 4×4 nebude ani v elektrice. Na dotaz ohledně zástavby dieselového motoru rovněž zaznělo jednoznačné ne.
Měl by na víc
Krátce jsme měli možnost vyzkoušet variantu s mild-hybridem, tedy pohon, který bude u klientů převažovat. Benzinový tříválec se choval očekávaně, tedy slušně zabíral v nižších otáčkách, elektromotor pomáhal i při rekuperaci a v nízkých a středních rychlostech rozhodně propůjčil autu potřebnou živost.

Mild-hybrid cílové skupině postačí, s jiným motorem by auto mělo na víc.
Co na tom, že zvuk odpovídá spíše naštvanému luxu, pro cílovou skupinu s nízkým ročním nájezdem bude hybrid postačovat.
Jenže SUV je navíc velmi komfortní, což je zásluhou tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy dodávanými už ve standardu. Jízda je tak měkká, houpavá a vážně příjemná. Dokonce natolik, že byste si s tímhle prostorným autem uměli představit polykat klidně desetitisíce kilometrů za rok.
Jenže na časté přesuny po dálnicích mild-hybrid není, nejvíc se mu líbí na okreskách a ve městech, kde lze využít potenciál elektromotoru.

Na tuzemskou premiéru C5 Aircross dorazil i Marek Eben. Pochvaloval si hlavně kufr.
Modelu by určitě slušel i silnější spalovací motory, ale to není v plánu. Každopádně C5 Aircross druhé generace nejspíš osedlá i dlouholetý ambasador značky Marek Eben, který byl na tuzemském uvedení a těšil se zejména z velkého kufru C5 Aircross a obecně z jízdního pohodlí vozů s dvojitým šípovým ozubením v logu.






