Článek
A ten nejdůležitější test přichází už po pár desítkách metrů za volantem – zpomalovací retardér. Tady se rozhodne, jestli je nový C5 Aircross opravdový citroën. A skutečně je, protože se přes něj jen elegantně přehoupne, místo aby do něj narazil nebo přes něj přeskočil. Citroëny mají pohodlí v krvi a nová vlajková loď značky ukazuje všem, jak se to dělá.
C5 Aircross za to vděčí nejen podvozku s hydraulickými dorazy, který i na 20palcových kolech umí být nenuceně plavný, ale také měkkým křesílkům Advanced Comfort s extra porcí pěnového polstrování, nastavitelnou boční oporou, vyhříváním i odvětráváním a také masážní funkcí. Tohle je létající koberec s VIP komfortem!

Hlavní devizou nového C5 Aircross je plavný komfort.
Gauč křížený s hi-fi
Když v Citroënu navrhovali interiér druhé generace C5 Aircross, nechali se inspirovat útulným gaučem (odráží se v látkovém čalounění celé kabiny, jinak jsou tu spíš tvrdé plasty) a čistotou designu moderního hi-fi – 13palcový infotainment orientovaný na výšku (má připomínat vodopád) tak nenásilně přechází do středové konzole, odkud zmizely všechny rušivé předměty, ty se dají uložit do jejího spodního patra. Máte tak po ruce volič převodovky a jízdních režimů a telefon na indukční nabíječce, víc za jízdy určitě nutně nepotřebujete.

Látkové čalounění kabinu příjemně oživuje, výbava je doslova vyčerpávající.
Infotainment je zcela nový a až nečekaně přehledný a intuitivní, má taky ostrý obraz a povedenou grafiku, takže je radost na něj pohledět i s ním pracovat. Mezi oblíbené položky si taky můžete nadefinovat všechny asistenty, které snadno povypínáte, pokud vás při jízdě ruší.

Infotainment je přehledný a docela snadno se s ním žije.
K prvotřídnímu zážitku přispívají také elektrifikované pohony – multienergetická platforma STLA medium (sdílená s Peugeoty 3008/5008 a Opelem Grandland) totiž umožňuje zástavbu spalováku i elektromotoru bez kompromisů. Nový plug-in hybrid umí ujet tiše a hladce až 85 km v čistě elektrickém režimu (následně přejde do stále hodně kultivovaného a úsporného hybridního režimu) a zcela nová elektrická verze ë-C5 Aircross sametově klidnou jízdu natáhne až na 680 km. Plížit se bezhlučně na elektřinu zvládne (i když jen kousek) i základní 145koňový mild-hybrid, ačkoliv ten jsme ještě neměli šanci vyzkoušet.
Hybrid | Plug-in hybrid | EV standardní dojezd | EV prodloužený dojezd | |
---|---|---|---|---|
Motor | 1,2 turbo MHEV | 1,6 turbo PHEV | 1x elektromotor | 1x elektromotor |
Výkon | 107 kW (145 k) | 143 kW (195 k) | 157 kW (213 k) | 170 kW (231 k) |
Točivý moment | 230 Nm | 350 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
Převodovka | automatická | |||
Akcelerace 0-100 km/h | 10,2 s | 7,7 s | 8,9 s | 8,8 s |
Maximální rychlost | 201 km/h | 220 km/h | 170 km/h | 170 km/h |
Baterie | – | 17,8 kWh | 73,7 kWh | 96,9 kWh |
Dojezd | – | 85 km | 520 km | 680 km |
Spotřeba | 5,4 l/100 km | 2,7 l/100 km | 17,0 kWh/100 km | 17,8 kWh/100 km |
Při vývoji nového C5 Aircross si Citroën vzal k srdci připomínky majitelů předchozí generace, jejichž děti už povyrostly a potřebují víc životního prostoru – novinka proto narostla a těží z toho především posádka vzadu, která má nyní víc místa pro kolena (+51 mm) i nad hlavou (+68 mm). Zadní sedadla jsou navíc vyhřívaná a mají polohovatelná opěradla dělená v poměru 40:20:240, takže v případě potřeby můžete přifouknut obří 651litrový kufr až na 1 985 litrů a udělat z C5 Aircross stěhováka.
Nový C5 Aircross | Předchozí C5 Aircross | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 652 mm | 4 500 mm | +152 mm |
Šířka | 1 902 mm | 1 840 mm | +62 m |
Výška | 1 688 mm | 1 654 mm | +34 mm |
Rozvor | 2 784 mm | 2 730 mm | +54 mm |
Objem kufru | 651 l | 580 l | +71 l |
Řidičsky C5 Aircross samozřejmě není žádný velký hit. V lehkém volantu toho moc necítíte a ani se mu moc nechce vracet do středové polohy, auto se i ve sportovním režimu dost naklání a plug-in hybridní i elektrický pohon sice mají dost síly, ale charakterem ani vzrušením pochopitelně nepřekypují.

V zatáčkách si s ním moc zábavy neužijete. Ale komu to vadí…?
To však v tomto případě vůbec nevadí, žádnou divočinu nemá C5 Aircross ani v popisu práci. Citroën je celý o pohodlí a klidu. Jako by vám celou dobu našeptával, ať se uklidníte a začnete relaxovat, že toho loudu před vámi přece nemusíte za každou cenu předjet, vždyť nikam nespěcháte. Raději se pohodlně uvelebte, pusťte si oblíbenou hudbu, nechte se konejšit houpavým komfortem a jemnou masáží a hoďte se do pohody.

Pokud máte rádi klid a pohodlí a nemáte na Mercedes, Citroën vám kryje záda.
Nový C5 Aircross tak kráčí ve stejných stopách jako jeho veleúspěšný předchůdce (od roku 2018 se ho prodalo přes 560 tisíc kusů), ale všechny jeho přednosti rozvíjí ještě dál – je pohodlnější, prostornější a praktičtější, komfortněji jezdí a rozmazluje vás svou obsáhlou výbavou.
K tomu nabízí široký výběr úsporných elektrifikovaných pohonů, z nichž nejlákavěji zatím působí plug-in hybrid kombinující výhody elektrických (tichá a hladká jízda, dlouhý elektrický dojezd a nižší provozní náklady; akorát se nevejde do 50 g/km CO2, takže nedostane „EL“ značku) i spalovacích aut (“neomezené” možnosti použití), k tomu má docela zajímavou cenovku.
Citroën nabízí nový C5 Aircross za akční ceny (platné na vozy objednané v říjnu 2025) – základní 145koňový Hybrid s dvouspojkovým automatem tak pořídíte již za 645 000 Kč, 195koňový plug-in hybrid vyjde na 895 000 Kč a čistě elektrický ë-C5 na 925 000 Kč.