Hlavní obsah

Testy: Citroën C5 Aircross 1,6 PureTech – komfort především

Foto: Jakub Deml
21. 6. 2019

Konec modelu C5, a především jeho hydropneumatického podvozku, všichni fanoušci Citroënu oplakali. Na jeho místo však přichází nástupce, který je neméně pohodlný a pro dnešní dobu mnohem atraktivnější – stylový crossover C5 Aircross. Jak se popasuje s extrémně silnou konkurencí?

Článek

Hydropneumatické pružení legendárního Citroënu DS přineslo tehdy nevídaný komfort jízdy, který jim hrdý Rolls-Royce záviděl natolik, že mu nezbylo nic jiného, než ho od Francouzů koupit. Jenže to bylo už před 64 lety, a i když Citroën svůj systém vylepšoval, pro moderní dobu se stal zbytečně drahý na výrobu a komplikovaný na údržbu. Přišel čas na změnu…

Složité rozvody hydraulické kapaliny, čerpadla a slavné zelené koule nahradili konstruktéři jednoduššími, přesto stále rafinovanými tlumiči s hydraulickými progresivními dorazy, které pomáhají prodloužit rozsah propružení a změkčit pohyb tlumiče v krajních polohách (v podstatě jde o takový tlumič v tlumiči). Svou premiéru si tato inovace odbyla ve faceliftovaném modelu C4 Cactus. Pokud chcete vědět, jak přesně funguje, mrkněte na video přímo od Citroënu:

Vypadá to možná komplikovaně, ale funguje to docela jednoduše – prostě si plujete. Sedíte si v pohodlném křesílku (vyvinutém speciálně pro komfortní posez), řízení je naprosto nenáročné (a dostává velký palec nahoru za skvělý rejd připravený na křivolaké městské uličky a podzemní parkoviště) a auto se jen mírně pohupuje, ať jedete po jakkoli hrbolatém nebo rozbitém asfaltu (a to dokonce i na 19palcových kolech). Žádné poskakování, žádné kodrcání, žádné mlácení od podvozku, jen dokonalá plavba jako na výletní lodi na klidném jezeře.

Foto: Jakub Deml

C5 Aircross si s jiným autem rozhodně nespletete

O tu správnou pohodu na palubě se stará i zbytek auta. Kabina je vzdušná, architektura palubní desky povedená, digitální přístrojovka přehledná, dotykový infotainment se díky fyzickým klávesám menu pod ním snadno ovládá, ergonomie řidičského posezu je bezproblémová a všude je dost odkládacích ploch. Inspirace nižším modelem C4 Cactus je jasně pozorovatelná, stejně dobře je ale poznat, že tentokrát nemuseli návrháři tolik šetřit (ačkoliv plasty panelů dveří a pár dalších by sneslo kvalitnější materiál).

Ještě povedenější je motor, benzinová přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka se 180 koni připojená na nový osmistupňový automat. Motor je při běžném zatížení tichoučký, což automat podporuje hladkým a brzkým řazením, při jízdě vás tedy vůbec nic neruší. U crossoveru sice láká automaticky sáhnout po turbodieselu (na výběr jsou hned dva: 130koňový 1,5 l a 180koňový 2,0 l), ale tenhle benzin vám nabídne výrazně kultivovanější provoz. I když ne lacinější – budete v tom za plus minus osm litrů, diesel by měl umět jezdit o litr až dva úsporněji. Rozhodnutí je na vás…

Ani s jedním určitě neuděláte chybu a neuděláte ji ani s volbou C5 Aircross, protože je to momentálně nejlepší auto, jaké Citroën vyrábí (tedy hned po výborné a podstatně dražší DS7, která se navíc zarputile tváří jako samostatná značka). I když to neznamená, že je bezchybné.

Toho houpání je totiž někdy až moc a v zatáčkách působí kolébání karoserie trochu nejistě (ačkoliv jsou kola stále zakousnutá do silnice), takže na rychlou jízdu tohle auto vážně není (dřív totiž vypadnete ze sedačky – ostatně tohle platilo i pro ikonické DS). Konstruktéři se taky pokusili vmáčknout do zadní řady tři plnohodnotná sedadla (i když pořád jen dvě z nich mají isofix), proto jsou ta krajní bohužel dost nalepená na dveře. A víko kufru by se mohlo otevírat trochu výš. Ale nic z toho není věc, která by vás vyloženě štvala. Horší by to mohlo být s absencí pohonu všech kol, který zákazníci milují, i když ho většinou nedokáží využít.

Citroën s nástupcem C5 sice utekl z málo lukrativního trhu klasických sedanů a kombi, ale rovnou do našlapaného segmentu SUV/crossoverů, kde se vždy najde silný soupeř, který do mezery v brnění bez milosti vrazí meč. Všechna auta tu jsou talentovaná a mají jen málo chyb, takže zákazník může vybírat podle libosti a vždy najde takové, které by mu perfektně vyhovovalo. O to důležitější je něčím se odlišit; Citroën má na své straně především neuvěřitelné jízdní pohodlí, které jinde nezažijete. A to dokonce ani u mnoha luxusních aut prémiového segmentu. Duch DS tak stále žije!

Základní motorizací je tříválec 1,2 Puretech (130 k), který bude stačit, jen pokud jezdíte sami nebo v páru. Lepší bude sáhnout po silnější šestnáctistovce nabízené jen s automatickou převodovkou (proto je o masitých 105 tisíc dražší – začíná se na střední výbavě s cenovkou 695 tisíc). Něco ušetřit můžete s patnáctistovkovým dieselem (konkrétně 35 tisíc), který vám menší stádo koní vynahradí vyšším točivým momentem a nižší spotřebou, automat je za příplatek 60 tisíc. Na vrcholu je pak dvoulitrový diesel s automatem, který je ale jen pro rozmařilé. Pěkně vybavené auto pořídíte za zhruba 700 tisíc, kus našlapaný výbavou se snadno překulí přes 800 tisíc.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon133 kW (180 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment250 při 1 650 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 505 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,0 s
Maximální rychlost216 km/h
Spotřeba (kombinace)5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže53 l
Kola a pneumatiky205/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 500/1 840/1 654 mm
Rozvor2 730 mm
Objem zavazadlového prostoru580 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb