Hlavní obsah

Normální motor, manuální převodovka a sedm míst za akční ceny! Citroën C3 Aicross je povedenou odpovědí na čínskou ofenzívu

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz
5:18
5:18

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Z tradičních evropských automobilových skupin to byl právě koncern Stellantis, který jako jeden z prvních bil na poplach před vlnou nových levných aut z Číny. Rozhodl se tedy postavit odpověď - s moderními technologiemi, slušnou porcí místa, ale pořád dostupnou cenovkou. Jedním z výsledků tohoto snažení je dnes testovaný Citroën C3 Aircross.

Článek

A nutno říct, že mezigeneračních změn hlásí tento model požehnaně. „Nakopnutá“ C3 je posazena na zbrusu nové platformě, kterou sdílí nejen se svými francouzskými sourozenci, ale třeba i Opelem Frontera nebo Fiatem Grande Panda.

Hlavní změnou oproti předchůdci je významný nárůst rozměrů - jen délka si polepšila o 235 milimetrů, aircross tedy dnes měří skoro 4,4 metru a prakticky poskočil o celý automobilový segment výše. Přifouknutá karoserie přinesla i větší zavazadelník, který pojme až 460 litrů (mezigeneračně +40 l). Pokud tedy nesáhnete po třetí řadě sedadel…

Nový C3 AircrossPředchozí C3 AircrossRozdíl
Délka4 395 mm4 160 mm+235 mm
Šířka1 850 mm1 756 mm+94 mm
Výška1 660 mm1 637 mm+23 mm
Rozvor2 670 mm2 604 mm+66 mm
Objem kufru460/330 l410-520 l+40 l

Sedm míst za hubičku

Slyšíte správně, Francouzům se do kompaktního půdorysu skutečně povedlo našroubovat tři řady sedadel. Dobrá zpráva? Za férový příplatek třicet tisíc máte sedm míst. Poslední řada je sice vhodná hlavně pro děti (nebo dospělé na krátké cesty), ale je tam!

Nevýhody? Sedm míst je k dispozici jen se spalovacími motory (což asi bude vadit málokomu), a i když jsou sklopená, ukrojí ze zavazadelníku nemalých 130 litrů. No a když je vzpřímíte, zůstane za nimi jen symbolický čtyřicetilitrový prostor na pár drobností. Dobře tedy zvažte, jestli třetí řadu vážně potřebujete.

Foto: Citroën

Třetí řada je dělená v poměru 50:50.

Naopak prostor ve druhé řadě je slušný, zadní dveře se navíc otevírají pořádně, takže i robustní dětskou sedačku nainstalujete raz dva. I když prim při stavbě tohoto auta hrála co možná nejnižší cenovka, na zadních cestujících se rozhodně nešetřilo. Sedačky tu jsou díky dvoubarevné látce nejen líbivé, ale také se v nich pohodlně sedí.

No a potom je tu neotřelé pracoviště řidiče - s členitou přístrojovou deskou, promyšlenou středovou konzolou a šišatým volantem. Za ním nejsou posazeny tradiční budíky ani digitální štít (i když to tak na první pohled vypadá), ale překvapivě malý projektor s úzkou linkou plnou informací. Je to vlastně sympatické řešení - výrobce ušetřil nějakou tu kačku, vás to nijak neobtěžuje a ještě máte v autě něco mezi budíky a head-up displejem.

V námi testované vyšší výbavě vystřídala prostý držák telefonu desetipalcová obrazovka infotainmentu. Grafika i samotné prostředí jsou velmi jednoduché, důležité ale je, že systém podporuje zrcadlení chytrého telefonu a součástí je i indukční nabíječka. Co víc je dneska potřeba?

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Teplota se pořád nastavuje tradičně na samostatném panelu pod obrazovkou. A otravní asistenti? Ty deaktivujete snadno tlačítkem vlevo pod volantem.

Velmi jednoduchá je i nabídka motorizací. Můžete mít elektromobil s výkonem 113 koní a dojezdem 300 km, který je samozřejmě nejdražší. Raději něco všednějšího? Žádný problém. Co takhle 136koňový mild hybrid s tříválcovou turbo dvanáctistovkou, šestistupňovým automatem a spotřebou lehce nad pěti litry?

Že byste si i v roce 2025 raději zakvedlali pákou manuální převodovky? Tak pozor, i na vás Citroën myslel! Zkoušený exemplář je vybaven také přeplňovanou jedna-dvojkou, ale slabší (101 koní), se šestistupňovým manuálem a bez špetky elektrifikace.

Turbo 100Hybrid 136EV
Motorřadový tříválec 1,2 l, turbořadový tříválec 1,2 l, turbo + mild-hybrid1× elektromotor
Výkon74 kW (101 k)100 kW (136 k)83 kW (113 k)
Točivý moment205 Nm230 Nm124 Nm
Převodovkamanuální 6stautomatická 6stautomatická 1st
Akcelerace 0-100 km/h11,0 s10,7 s11,7 s
Maximální rychlost183 km/h206 km/h143 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9 l/100 km5,3 l/100 km
Dojezd300 km

Maximálnímu výkonu sekunduje 205 newtonmetrů točivého momentu, výsledkem je stovka za 11 sekund a maximální rychlost 183 km/h. Samotný projev odpovídá papírovým předpokladům, nenaložený aircross není trhačem asfaltu, zrychlení je spíše lineární a pozvolné. A když ho naplníte pěti dospělými, při připojování na dálnici už musí do otáček a ozve se typický tříválcový rykot.

Pro pohodové nenáročné cestování je to ale prima volba. Motor je slušně odhlučněný, kvalty manuálu netrpí na někdejší pověstnou francouzskou „gumovost“ a padají tam jedna radost, navíc přehnaně nekolísá spotřeba. Mimo dálnice budete jezdit lehce pod sedmi litry, včetně dálnic lehce nad.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Základem nabídky je hodně zjednodušená výbava You, vyšší Plus je o 40 000 Kč dražší, ale kromě 10“ obrazovky přihazuje zadní parkovací kameru, kožený volant, automatickou klimatizaci, lité sedmnáctky s okrasnými kryty, automatické stěrače s dešťovým senzorem nebo střešní nosiče v černé barvě.

Někdo při vývoji auta naštěstí přemýšlel a nesnaží se dělat z aircrosse sportovní náčiní s utaženým podvozkem. Vůz je i na sedmnáctkách příjemně houpavý a pohodlný, přitom v zatáčkách pořád jistý. K celkové jízdní pohodě nepřispívá jen podvozek s progresivními hydraulickými dorazy, ale i měkčená křesla s extra vrstvou polstrování. Citroën C3 Aicross tak v nové generaci není jen pojízdnou nákupní taškou, ale vlastně vcelku dospělé auto, se kterým budete snadno překonávat i dlouhé vzdálenosti.

No a když si pospíšíte, můžete francouzskou novinku pořídit za extra výhodných podmínek. Už standardní ceník začínající na částce 470 000 Kč není vůbec špatný. Teď ale Citroën přihazuje dvacetitisícovou slevu, výkupní bonus ve stejné hodnotě a ještě další zvýhodnění při volbě značkového financování. S kombinací všech akcí a slev se tedy můžete propracovat k cenovce 395 000 Kč!

I když zůstaneme „jen“ u akční ceny bez výkupu a financování, jste tam za solidních 430 000 Kč (respektive 460 000 Kč se třetí řadou sedadel, takže je C3 Aicross jedním z nejdostupnějších sedmimístných aut na trhu), případně 470 tisíc s naší vyšší výbavou. Kdo chce silnější automat, musí sáhnout hlouběji do kapsy a přihodit pětadevadesát tisíc. Nejlevnější elektromobil je ve slevě k mání od 629 900 Kč. Jediné omezení? Nezbývá vám moc času, akční ceník platí jen do konce září.

Technické údajeCitroën C3 Aicross
Motorřadový tříválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 199 cm3
Výkon74 kW (101 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment205 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 312 kg
Akcelerace 0–100 km/h11 s
Maximální rychlost183 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9 l/100 km
Objem palivové nádrže44 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 395/1 795/1 633 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru460 l
Načítám