Článek
A nutno říct, že mezigeneračních změn hlásí tento model požehnaně. „Nakopnutá“ C3 je posazena na zbrusu nové platformě, kterou sdílí nejen se svými francouzskými sourozenci, ale třeba i Opelem Frontera nebo Fiatem Grande Panda.
Hlavní změnou oproti předchůdci je významný nárůst rozměrů - jen délka si polepšila o 235 milimetrů, aircross tedy dnes měří skoro 4,4 metru a prakticky poskočil o celý automobilový segment výše. Přifouknutá karoserie přinesla i větší zavazadelník, který pojme až 460 litrů (mezigeneračně +40 l). Pokud tedy nesáhnete po třetí řadě sedadel…
Nový C3 Aircross | Předchozí C3 Aircross | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 395 mm | 4 160 mm | +235 mm |
Šířka | 1 850 mm | 1 756 mm | +94 mm |
Výška | 1 660 mm | 1 637 mm | +23 mm |
Rozvor | 2 670 mm | 2 604 mm | +66 mm |
Objem kufru | 460/330 l | 410-520 l | +40 l |
Sedm míst za hubičku
Slyšíte správně, Francouzům se do kompaktního půdorysu skutečně povedlo našroubovat tři řady sedadel. Dobrá zpráva? Za férový příplatek třicet tisíc máte sedm míst. Poslední řada je sice vhodná hlavně pro děti (nebo dospělé na krátké cesty), ale je tam!
Nevýhody? Sedm míst je k dispozici jen se spalovacími motory (což asi bude vadit málokomu), a i když jsou sklopená, ukrojí ze zavazadelníku nemalých 130 litrů. No a když je vzpřímíte, zůstane za nimi jen symbolický čtyřicetilitrový prostor na pár drobností. Dobře tedy zvažte, jestli třetí řadu vážně potřebujete.

Třetí řada je dělená v poměru 50:50.
Naopak prostor ve druhé řadě je slušný, zadní dveře se navíc otevírají pořádně, takže i robustní dětskou sedačku nainstalujete raz dva. I když prim při stavbě tohoto auta hrála co možná nejnižší cenovka, na zadních cestujících se rozhodně nešetřilo. Sedačky tu jsou díky dvoubarevné látce nejen líbivé, ale také se v nich pohodlně sedí.
No a potom je tu neotřelé pracoviště řidiče - s členitou přístrojovou deskou, promyšlenou středovou konzolou a šišatým volantem. Za ním nejsou posazeny tradiční budíky ani digitální štít (i když to tak na první pohled vypadá), ale překvapivě malý projektor s úzkou linkou plnou informací. Je to vlastně sympatické řešení - výrobce ušetřil nějakou tu kačku, vás to nijak neobtěžuje a ještě máte v autě něco mezi budíky a head-up displejem.
V námi testované vyšší výbavě vystřídala prostý držák telefonu desetipalcová obrazovka infotainmentu. Grafika i samotné prostředí jsou velmi jednoduché, důležité ale je, že systém podporuje zrcadlení chytrého telefonu a součástí je i indukční nabíječka. Co víc je dneska potřeba?

Teplota se pořád nastavuje tradičně na samostatném panelu pod obrazovkou. A otravní asistenti? Ty deaktivujete snadno tlačítkem vlevo pod volantem.
Velmi jednoduchá je i nabídka motorizací. Můžete mít elektromobil s výkonem 113 koní a dojezdem 300 km, který je samozřejmě nejdražší. Raději něco všednějšího? Žádný problém. Co takhle 136koňový mild hybrid s tříválcovou turbo dvanáctistovkou, šestistupňovým automatem a spotřebou lehce nad pěti litry?
Že byste si i v roce 2025 raději zakvedlali pákou manuální převodovky? Tak pozor, i na vás Citroën myslel! Zkoušený exemplář je vybaven také přeplňovanou jedna-dvojkou, ale slabší (101 koní), se šestistupňovým manuálem a bez špetky elektrifikace.
Turbo 100 | Hybrid 136 | EV | |
---|---|---|---|
Motor | řadový tříválec 1,2 l, turbo | řadový tříválec 1,2 l, turbo + mild-hybrid | 1× elektromotor |
Výkon | 74 kW (101 k) | 100 kW (136 k) | 83 kW (113 k) |
Točivý moment | 205 Nm | 230 Nm | 124 Nm |
Převodovka | manuální 6st | automatická 6st | automatická 1st |
Akcelerace 0-100 km/h | 11,0 s | 10,7 s | 11,7 s |
Maximální rychlost | 183 km/h | 206 km/h | 143 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | – |
Dojezd | – | – | 300 km |
Maximálnímu výkonu sekunduje 205 newtonmetrů točivého momentu, výsledkem je stovka za 11 sekund a maximální rychlost 183 km/h. Samotný projev odpovídá papírovým předpokladům, nenaložený aircross není trhačem asfaltu, zrychlení je spíše lineární a pozvolné. A když ho naplníte pěti dospělými, při připojování na dálnici už musí do otáček a ozve se typický tříválcový rykot.
Pro pohodové nenáročné cestování je to ale prima volba. Motor je slušně odhlučněný, kvalty manuálu netrpí na někdejší pověstnou francouzskou „gumovost“ a padají tam jedna radost, navíc přehnaně nekolísá spotřeba. Mimo dálnice budete jezdit lehce pod sedmi litry, včetně dálnic lehce nad.

Základem nabídky je hodně zjednodušená výbava You, vyšší Plus je o 40 000 Kč dražší, ale kromě 10“ obrazovky přihazuje zadní parkovací kameru, kožený volant, automatickou klimatizaci, lité sedmnáctky s okrasnými kryty, automatické stěrače s dešťovým senzorem nebo střešní nosiče v černé barvě.
Někdo při vývoji auta naštěstí přemýšlel a nesnaží se dělat z aircrosse sportovní náčiní s utaženým podvozkem. Vůz je i na sedmnáctkách příjemně houpavý a pohodlný, přitom v zatáčkách pořád jistý. K celkové jízdní pohodě nepřispívá jen podvozek s progresivními hydraulickými dorazy, ale i měkčená křesla s extra vrstvou polstrování. Citroën C3 Aicross tak v nové generaci není jen pojízdnou nákupní taškou, ale vlastně vcelku dospělé auto, se kterým budete snadno překonávat i dlouhé vzdálenosti.
No a když si pospíšíte, můžete francouzskou novinku pořídit za extra výhodných podmínek. Už standardní ceník začínající na částce 470 000 Kč není vůbec špatný. Teď ale Citroën přihazuje dvacetitisícovou slevu, výkupní bonus ve stejné hodnotě a ještě další zvýhodnění při volbě značkového financování. S kombinací všech akcí a slev se tedy můžete propracovat k cenovce 395 000 Kč!
I když zůstaneme „jen“ u akční ceny bez výkupu a financování, jste tam za solidních 430 000 Kč (respektive 460 000 Kč se třetí řadou sedadel, takže je C3 Aicross jedním z nejdostupnějších sedmimístných aut na trhu), případně 470 tisíc s naší vyšší výbavou. Kdo chce silnější automat, musí sáhnout hlouběji do kapsy a přihodit pětadevadesát tisíc. Nejlevnější elektromobil je ve slevě k mání od 629 900 Kč. Jediné omezení? Nezbývá vám moc času, akční ceník platí jen do konce září.
Technické údaje | Citroën C3 Aicross |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Výkon | 74 kW (101 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 312 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11 s |
Maximální rychlost | 183 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 633 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l |