Článek
Po přečtení úvodního perexu si možná někteří z vás vybavíte nástup vlajkového modelu Kia EV9, což byla první sériová Kia, kterou jste mohli koupit i za více než dva miliony korun. Na korejskou automobilku odvážný počin, tento crossover však postupem času kdekomu dokázal, že ty peníze vesměs stojí.
A tentokrát je tu Hyundai, s jiným designem, větší baterkou a neméně ambiciózním základním cenovým rozpětím od 1 754 990 Kč do 2 224 990 Kč. Plus příplatky, samozřejmě.
Ioniq 9 je pětimetrové plně elektrické SUV s rozvorem dlouhým 3,13 metru, proto tenhle vůz s šesti nebo sedmi místy k sezení stejně jako Kia EV9 vstoupil do segmentu velkých SUV (případně crossoverů, jak chcete), kde najdete třeba Volvo EX90/XC90, Voyah Free, Volkswagen Touareg nebo třeba Mazdu CX-80.

Pět metrů na délku a rozvor přes tři metry. Ioniq 9 je kus auta.
Exteriér hraje na aerodynamickou notu a odráží v sobě korejský design vylepšený hi-tech adaptivními diodovými lampami. Siluetu karoserie připomínající krabici od bot z roku 2077 doplňují výsuvné kliky dveří, zatímco vzadu mají své místo vertikální diodové svítilny.
Toto zakončení je zcela záměrné a má podstatný vliv na aerodynamiku, protože tam tolik nedochází k víření vzduchu. Můžete si rovněž všimnout horní diodové lišty, ta svítí a slouží jako brzdové světlo.
Díky praktické „useknuté“ konstrukci dozadu naložíte hodně věcí, v základním provedení tak auto nabízí objem kufru 908 litrů, který po sklopení sedadel vzroste na 2 419 litrů pro sedmimístnou verzi a na 2 494 litrů pro šestimístnou. A to je slušný stěhovák.

Základní objem kufru je přes 900 litrů.
Uvnitř se pak můžete těšit na klasické Hyundai rozhraní (tedy nic graficky hi-tech) složené ze sdružených zakřivených displejů s infosystémem podporovaným umělou inteligencí (která neumí česky, ale jen anglicky, německy, francouzsky, španělsky, italsky a holandsky), pod nimiž má své místo ovládací panel s dotykovými i fyzickými voliči a další úložná schránka s USB porty.
Středová konzole je v šestimístné verzi posuvná o 190 mm, podobně jako u Ioniqu 5. Sedačky prémiové, příjemné, ergonomické, v šestimístné verzi dokonce otočné. Výbavou auto ani v základu nešetří, namátkou zmíníme třeba výhřev sedadel, volantu, autonomní řízení druhé úrovně, parkovací senzory, tepelné čerpadlo, zatmavená skla, hromadu asistentů nebo armádu airbagů včetně důležitého středového. Je toho skutečně hodně.

Interiér inspirovaný elipsami nabízí sdružené displeje a větší volant s informačními diodami uprostřed.
Co nás zaujalo, je vůbec poprvé do vozů Hyundai dodávané aktivní potlačení hluku, které se dodává s prémiovým audiosystémem Bose, dostupným od střední výbavy.
A jak je u Hyundaie zvykem, vůz můžete mít i s kamerami místo zrcátek. Stojí navíc 30 000 Kč a jsou určeny jen pro nejvyšší výbavu za 2,22 milionu korun. Takže tam se tyhle „drobné“ ztratí. Inovací zde je, že kamery jsou napevno, takže menší, tudíž snižují aerodynamický odpor. Nutně za ně však připlácet nemusíte, klasická zrcátka dostačují.

Kamery napevno zlepšují aerodynamiku, nicméně není nutné za ně připlácet. Je to spíš taková hi-tech vychytávka.
Pro jízdu je Ioniq 9 standardně vybaven obřím trakčním akumulátorem korejské výroby s využitelnou kapacitou 110,3 kWh, což mu podle výbavy a kol papírově vystačí na 600, 606 nebo až 620 km.
Základní zadokolka naladěná na 218 koní nabízí krouťák 350 Nm (ta ujede nejdál), zatímco základní čtyřkolka pracuje se stádem 308 koní a silou 605 Nm.

Baterka je prozatím jedna, možnosti pohonu pak tři.
Prozatímní vrchol Performance 4×4 pak disponuje 428 koňskými silami a točivým momentem 700 Nm. To nejvyšší specifikaci o hmotnosti kolem 2,7 tuny zajistí zrychlení z nuly na sto za 5,2 sekundy a maximálku 200 km/h (tu má i standardní čtyřkolka, zadokolka jede nejvýš 190 km/h).
Škoda jen, že palubní nabíječka vozu (AC) dokáže pracovat jen s 11 kW, a nikoli s 22 kW. Ptali jsme se proč. Odpovědí bylo, že to platforma technicky neumožňuje, ale že od Ioniqu 3 možnost 22kW palubní nabíječky přibude. V rámci nabíjení stejnosměrným proudem (DC) výrobce uvádí maximální výkon 233 kW.

Čtyřkolka utáhne až 2,5 tuny.
Hodí se dále vědět, že SUV zvládne v zadokolce utáhnout přívěs o hmotnosti 1 600 kg a ve čtyřkolce až 2 500 kg. Navíc připojení přívěsu i zátěž auto pozná, takže dle toho umí přepočítat dojezd.
Komfort v popředí
Ale jak „devítka“ jezdí? Jde o právoplatnou vlajkovou loď, o které má smysl uvažovat? Přece jen dva miliony korun nejsou úplně málo. To jsme zjišťovali na silnicích kroutících se okolo Vysokých Tater nedaleko Popradu.
Ioniq 9 je primárně pohodlné cestovní SUV, nabízející kýžený komfort i na velkých 21palcových kolech. Uvnitř je znát prostornost pro každého člena posádky, stejně tak výrobce dobře zvládl celkové odhlučnění automobilu. Tím vším se jen potvrzuje použitelnost vozu i na dlouhé silniční přesuny.

Devátý Ioniq nezklame ani na dlouhých trasách, je komfortní a dobře odhlučněný.
Na vyzkoušení jsme měli výhradně čtyřkolky, obě zvládly testovací trasy vedoucí skrze města i hory se spotřebou okolo 20 kWh na sto. V praxi to pak znamená letní reálný dojezd na plnou baterku okolo 500 km, plus rezerva.
U Performance provedení jsme si všimli svižnějších reakcí na pokyny plynu a vyšší míry zapojení pohonu předních kol (proti standardní čtyřkolce). Přestože má nejvýkonnější provedení zrychlení z nuly na sto za 5,2 sekundy, reálně neočekávejte sportovní divočiny nebo znatelné přetížení. Ioniq 9 umí být svižný, ale primárně vždy pohodlný a rodinný.

Reálný kombinovaný dojezd čtyřkolek činí okolo 500 km, plus vám zbyde nějaká rezerva.
O vlajkovou loď jde právoplatně, protože tolik pohodlí, prostoru a technologií vám prozatím neposkytne žádný jiný model této jihokorejské značky.
Korea v popředí
Ačkoli Hyundai patří mezi mainstreamové značky, už dávno nelze říct, že by šlo o levnou značku, byť v portfoliu výrobce najdeme několik cenově dostupných vozů. Mnozí lidé však stále žijí v devadesátkách, kdy se (jiho)Korejci teprve učili a vyráběli spíše vehikly než auta.
Jenže dnes máme druhou polovinu roku 2025 a skupina Hyundai patří k průkopníkům automobilových technologií, poslední dobou zejména v oblasti elektra nebo vodíku.

Český ceník vlajkového elektromobilu Hyundai Ioniq 9.
Každopádně jde o právoplatného konkurenta nejen značkám typu Škoda Auto, Renault či třeba Toyota, ale díky Ioniqu 9 rovněž členům lepší společnosti jako Volvo, Volkswagen nebo Land Rover.
Možná teď začnou do salonu Hyundai zvídavě chodit majitelé třeba bavoráků (stalo se s Kiou EV9), kteří shání nějaké velké nové či druhé auto rodiny a představa základní ceny BMW X7 od 2,7 milionu je prostě nebaví.
Takže ano, Hyundai Ioniq 9 není levný, ale taky jde o kus rodinného auta s velkou baterkou, relativně přijatelnou spotřebou (na efektivitu Tesly to pořád není), slušným vnitřním prostorem a komfortem.
Vyšší cenu si však Ioniq 9 umí obhájit. A to si myslí i české zastoupení Hyundai, které věří v prodeje 50 až 70 kusů Ioniqu 9 ročně.