Hlavní obsah

S pistolí do souboje na nože? Kompaktní BYD Atto 2 přiváží trumf, který vám může ušetřit spoustu peněz

Foto: BYD

Na silnicích v Barceloně a v kopcích kolem ní jsme mohli poprvé vyzkoušet BYD Atto 2, nový kompaktní crossover z Číny, který má v rukávu jeden zásadní trumf.

Článek

Čínská ofenziva do Evropy je v plném proudu a pro BYD, největšího světového producenta elektrifikovaných aut a aktuálně třetí největší automobilku vůbec, je nový model Atto 2 nástrojem hromadného ničení konkurence. Třída kompaktních crossoverů se totiž těší ohromné oblibě a zahrnuje desítky konkurentů se spalováky, hybridy i elektromotory – a Atto 2 se vrhá přímo mezi ně.

A pokud chce v tom davu opravdu vyniknout, nezačíná úplně dobře. Vypadá totiž možná až zbytečně nenápadně. Proporce jsou docela v pořádku a může se pochlubit pár moc pěknými detaily (zapuštěné kliky, ochranné/dekorativní prvky v prazích inspirované AirBumpy od Citroënu, C-sloupek připomínající Smart a zadní světla s efektem tradičního čínského uzlu), ale tvář s jednoduchými full-LED světly s obyčejnou linkou denního svícení a nevýraznou maskou působí poněkud anonymně. Vzhled v téhle třídě prodává a ostatní se mohou přetrhnout, aby vystoupili z davu. Ale možná právě ta střídmost a zdrženlivost (podpořená pomůže získat srdce těch, co si na pozlátko moc nepotrpí.

Foto: BYD

Atto 2 je docela pohledné, ale trochu nenápadné auto.

Podobně skromně působí také kabina. V centru zájmu je 8,8palcový přístrojový panel a vedle 12,8palcový dotykový infotainment (obrazovka už není otočná, lidé to prý nevyužívali) s přehledným prostředím, intuitivním ovládáním (otravné jízdní asistenty vypnete v menu stažením horní lišty dolů) a integrovanými Google službami (Google Maps, Google Asistent, Google Play; umí také bezdrátově Android Auto a Apple CarPlay), k tomu polička na dva telefony s indukčním nabíjením (50 W) pro jeden z nich, pár fyzických tlačítek a… to je vše. Na druhou stranu je velmi slušně zpracovaná a ve výbavě nechybí vyhřívaný volant, elektrické nastavování sedačky řidiče, čalounění syntetickou kůží, audio se 6 reproduktory, čtyři USB konektory nebo panoramatická střecha, takže by vám uvnitř nemělo nic chybět.

Foto: BYD

I kabina je pojatá jednoduše, ale je dobře vybavená a slušně zpracovaná. A ani prostor jí neschází.

A to ani životní prostor. Na délku se Atto 2 vejde přesně mezi Kamiq a Karoq a prostoru nabídne zhruba podobně – dospělák se tak pohodlně usadí nejen vpředu, ale klidně i vzadu (i když do Chorvatska byste tam asi jet nechtěli), kufr má pak velmi slušných 425 litrů, které sklopením zadních sedadel rozšíříte až na 1 335 l.

Škoda KamiqBYD Atto 2Škoda Karoq
Délka4 241 mm4 330 mm4 390 mm
Šířka1 793 mm1 830 mm1 841 mm
Výška1 531 mm1 675 mm1 603 mm
Rozvor2 651 mm2 620 mm2 638 mm
Objem kufru400 / 1 395 l425 / 1 335 l521 / 1 630 l

Největším trumfem je ale nabídka motorizací. Do třídy, kde konkurence nabídne jen mild-hybridy nebo full-hybridy, přichází Atto 2 s chytrým plug-in hybridem. Jeho základem je benzinový čtyřválec Xiaoyun 1,5l (chlubí se tepelnou účinností 43,04 %) a nabízí hned dvě varianty – základní Active s kombinovaným výkonem 166 koní a dojezdem 40 km, nebo vyšší Boost s výkonem 212 koní a dojezdem až 90 km (a celkovým dojezdem až 1 000 km).

DM-i ActiveDM-i Boost
Spalovací motor72 kW (98 k)
Elektromotor145 kW (197 k) a 300 Nm
Kombinovaný výkon122 kW (166 k)156 kW (212 k)
Akcelerace 0-100 km/h9,1 s7,5 s
Maximální rychlost180 km/h180 km/h
Kombinovaný dojezd930 km1 000 km
Elektrický dojezd40 km90 km
Kapacita baterie7,8 kWh18,0 kWh
NabíjeníAC 3,3 kWAC 6,6 kW
V2LAC 3,3 kW

A na silnici funguje moc pěkně. Při jízdě na baterii pluje tiše a hladce a vůbec se nemusíte loudat – elektromotor se totiž chlubí výkonem 197 koní a 300 Nm, takže z elektrického režimu nevyskočí, ani když výrazněji přišlápnete plyn. Jízda je pohodlná (hodně tomu pomáhají 17palcová kola nazutá do „balónových“ pneumatikách s profilem 60), podvozek má přitom dost jistoty, abyste se do zatáček mohli vrhat docela odvážně.

Foto: BYD

Na elektřinu jezdí Atto 2 hladce a tiše. A také daleko, konkrétně až 90 km.

Když pak energie ze zásuvky dojde a nastartuje 98koňový benziňák, většinu času si jen tiše přede a vyrábí energii pro elektromotor. Při potřebě větší akcelerace pak jeho otáčky (a tím i hlasitost) přirozeně rostou s přidáváním plynu, takže to působí zcela přirozeně (na rozdíl od jo-jo efektu známého z hybridů od Toyoty).

Foto: BYD

Když pak energie z baterky dojde, nastartuje spalovák. Při lehkém zatížení umí být docela tichý a kultivovaný, jakmile přišlápnete plyn, začne vrčet hlasitěji, ale jeho otáčky aspoň přirozeně rostou s tlakem na pedálu.

Pokud ale vrčení spalováku vůbec nemusíte, má pro vás BYD také čistě elektrickou verzi. K základní variantě s výkonem 177 k a 290 Nm a dojezdem 312 km (kapacita baterie 45,1 kWh) se nově přidává také varianta s vyšším výkonem (204 k a 310 Nm), delším dojezdem 430 km (baterie 64,8 kWh) a rychlejším nabíjením (155 kW místo 65 kW).

BYD Atto 2 je tak velmi atraktivním přírůstkem už tak dost široké nabídky aut segmentu B. Možná vás nepřitáhne na první dobrou svým vzhledem, ale solidními vlastnostmi a plug-in hybridním pohonem by mohl – díky němu totiž můžete jezdit na elektřinu bez obav z omezeného dojezdu a vysokých pořizovacích nákladů elektromobilu.

BYD Atto 2 se totiž bude vyrábět v maďarské továrně (po boku elektrického prcka Dolphin Surf) a bude tak osvobozen od dovozních cel, což by mělo znamenat příznivější ceny. Podle evropského ceníku by plug-in hybrid mohl vyjít na plus minus 700 tisíc, elektrická verze pak na 900 tisíc. Ale na definitivu si ještě raději počkejme, až bude odhalen oficiální český ceník.

Související témata:
BYD ATTO 2
Načítám