Článek
Čínská ofenziva do Evropy je v plném proudu a pro BYD, největšího světového producenta elektrifikovaných aut a aktuálně třetí největší automobilku vůbec, je nový model Atto 2 nástrojem hromadného ničení konkurence. Třída kompaktních crossoverů se totiž těší ohromné oblibě a zahrnuje desítky konkurentů se spalováky, hybridy i elektromotory – a Atto 2 se vrhá přímo mezi ně.
A pokud chce v tom davu opravdu vyniknout, nezačíná úplně dobře. Vypadá totiž možná až zbytečně nenápadně. Proporce jsou docela v pořádku a může se pochlubit pár moc pěknými detaily (zapuštěné kliky, ochranné/dekorativní prvky v prazích inspirované AirBumpy od Citroënu, C-sloupek připomínající Smart a zadní světla s efektem tradičního čínského uzlu), ale tvář s jednoduchými full-LED světly s obyčejnou linkou denního svícení a nevýraznou maskou působí poněkud anonymně. Vzhled v téhle třídě prodává a ostatní se mohou přetrhnout, aby vystoupili z davu. Ale možná právě ta střídmost a zdrženlivost (podpořená pomůže získat srdce těch, co si na pozlátko moc nepotrpí.

Atto 2 je docela pohledné, ale trochu nenápadné auto.
Podobně skromně působí také kabina. V centru zájmu je 8,8palcový přístrojový panel a vedle 12,8palcový dotykový infotainment (obrazovka už není otočná, lidé to prý nevyužívali) s přehledným prostředím, intuitivním ovládáním (otravné jízdní asistenty vypnete v menu stažením horní lišty dolů) a integrovanými Google službami (Google Maps, Google Asistent, Google Play; umí také bezdrátově Android Auto a Apple CarPlay), k tomu polička na dva telefony s indukčním nabíjením (50 W) pro jeden z nich, pár fyzických tlačítek a… to je vše. Na druhou stranu je velmi slušně zpracovaná a ve výbavě nechybí vyhřívaný volant, elektrické nastavování sedačky řidiče, čalounění syntetickou kůží, audio se 6 reproduktory, čtyři USB konektory nebo panoramatická střecha, takže by vám uvnitř nemělo nic chybět.

I kabina je pojatá jednoduše, ale je dobře vybavená a slušně zpracovaná. A ani prostor jí neschází.
A to ani životní prostor. Na délku se Atto 2 vejde přesně mezi Kamiq a Karoq a prostoru nabídne zhruba podobně – dospělák se tak pohodlně usadí nejen vpředu, ale klidně i vzadu (i když do Chorvatska byste tam asi jet nechtěli), kufr má pak velmi slušných 425 litrů, které sklopením zadních sedadel rozšíříte až na 1 335 l.
| Škoda Kamiq | BYD Atto 2 | Škoda Karoq | |
|---|---|---|---|
| Délka | 4 241 mm | 4 330 mm | 4 390 mm |
| Šířka | 1 793 mm | 1 830 mm | 1 841 mm |
| Výška | 1 531 mm | 1 675 mm | 1 603 mm |
| Rozvor | 2 651 mm | 2 620 mm | 2 638 mm |
| Objem kufru | 400 / 1 395 l | 425 / 1 335 l | 521 / 1 630 l |
Největším trumfem je ale nabídka motorizací. Do třídy, kde konkurence nabídne jen mild-hybridy nebo full-hybridy, přichází Atto 2 s chytrým plug-in hybridem. Jeho základem je benzinový čtyřválec Xiaoyun 1,5l (chlubí se tepelnou účinností 43,04 %) a nabízí hned dvě varianty – základní Active s kombinovaným výkonem 166 koní a dojezdem 40 km, nebo vyšší Boost s výkonem 212 koní a dojezdem až 90 km (a celkovým dojezdem až 1 000 km).
| DM-i Active | DM-i Boost | |
|---|---|---|
| Spalovací motor | 72 kW (98 k) | |
| Elektromotor | 145 kW (197 k) a 300 Nm | |
| Kombinovaný výkon | 122 kW (166 k) | 156 kW (212 k) |
| Akcelerace 0-100 km/h | 9,1 s | 7,5 s |
| Maximální rychlost | 180 km/h | 180 km/h |
| Kombinovaný dojezd | 930 km | 1 000 km |
| Elektrický dojezd | 40 km | 90 km |
| Kapacita baterie | 7,8 kWh | 18,0 kWh |
| Nabíjení | AC 3,3 kW | AC 6,6 kW |
| V2L | – | AC 3,3 kW |
A na silnici funguje moc pěkně. Při jízdě na baterii pluje tiše a hladce a vůbec se nemusíte loudat – elektromotor se totiž chlubí výkonem 197 koní a 300 Nm, takže z elektrického režimu nevyskočí, ani když výrazněji přišlápnete plyn. Jízda je pohodlná (hodně tomu pomáhají 17palcová kola nazutá do „balónových“ pneumatikách s profilem 60), podvozek má přitom dost jistoty, abyste se do zatáček mohli vrhat docela odvážně.

Na elektřinu jezdí Atto 2 hladce a tiše. A také daleko, konkrétně až 90 km.
Když pak energie ze zásuvky dojde a nastartuje 98koňový benziňák, většinu času si jen tiše přede a vyrábí energii pro elektromotor. Při potřebě větší akcelerace pak jeho otáčky (a tím i hlasitost) přirozeně rostou s přidáváním plynu, takže to působí zcela přirozeně (na rozdíl od jo-jo efektu známého z hybridů od Toyoty).

Když pak energie z baterky dojde, nastartuje spalovák. Při lehkém zatížení umí být docela tichý a kultivovaný, jakmile přišlápnete plyn, začne vrčet hlasitěji, ale jeho otáčky aspoň přirozeně rostou s tlakem na pedálu.
Pokud ale vrčení spalováku vůbec nemusíte, má pro vás BYD také čistě elektrickou verzi. K základní variantě s výkonem 177 k a 290 Nm a dojezdem 312 km (kapacita baterie 45,1 kWh) se nově přidává také varianta s vyšším výkonem (204 k a 310 Nm), delším dojezdem 430 km (baterie 64,8 kWh) a rychlejším nabíjením (155 kW místo 65 kW).
BYD Atto 2 je tak velmi atraktivním přírůstkem už tak dost široké nabídky aut segmentu B. Možná vás nepřitáhne na první dobrou svým vzhledem, ale solidními vlastnostmi a plug-in hybridním pohonem by mohl – díky němu totiž můžete jezdit na elektřinu bez obav z omezeného dojezdu a vysokých pořizovacích nákladů elektromobilu.
BYD Atto 2 se totiž bude vyrábět v maďarské továrně (po boku elektrického prcka Dolphin Surf) a bude tak osvobozen od dovozních cel, což by mělo znamenat příznivější ceny. Podle evropského ceníku by plug-in hybrid mohl vyjít na plus minus 700 tisíc, elektrická verze pak na 900 tisíc. Ale na definitivu si ještě raději počkejme, až bude odhalen oficiální český ceník.







