Hlavní obsah

A nejdražší auto, jaké jsem kdy řídil, je… ano, Volkswagen! Ale trošku speciální. Trošku

Foto: Volkswagen

Úplně přesnou cenovku mi tedy neřekli, ale prý je to víc než čtyři miliony eur. Po našem skoro sto milionů. Zeptal jsem se, jestli je doslova unikátní Volkswagen ID.Cross Concept pojištěný.

Článek

Zkušené čtenáře Garáže určitě nenachytám, těm bude jasné, že nešlo o žádnou speciální limitku nebo závoďák, našim ostříleným fanouškům je nepochybně jasné, že vítr fouká odjinud. A že jde o jedinečný koncepční kousek, postavený primárně pro výstavní účely. Výjimečně se s takovými automobilovými unikáty svezeme, naposledy nám takovou příležitost dal Volkswagen - jako jediným novinářům z Česka. A já tak díky konceptu ID.Cross dalece překonal cenovku čehokoliv, co jsem za svou více než dvacetiletou kariéru řídil.

Nejdřív T-Roc…

… a pak ID.Cross Concept. Já vám to v prvních jízdních dojmech s novým T-Rocem říkal, že vás svezení s ID.Crossem nemine. A je to tady. I když, jízdní dojmy nebo nedej bože „test“ bych pro kratičké seznámí s konceptem nepoužil, jak to tak u podobně výjimečných akcí bývá, jde spíš jenom o takové popojetí kolem komína.

Naprosto pochopitelná věc. Nejen kvůli zmíněné stamilionové částce, ale i kvůli technice, která je taková, řekněme, syrová… ID.Cross Concept sice už z nějakých pětaosmdesáti procent jako sériové auto vypadá, ani zdaleka tak ale nejezdí. Jak jsme si řekli hned v úvodu, je to showcar, a ten má prezentovat hlavně design.

I tak jsem byl ale na těch pár metrů zvědavý, na molu až nebezpečně blízko moři (auto pojištěné bylo, po spoluúčasti jsem se už nepídil) jsem si díky velmi klikaté trase mohl osahat práci s nezvykle tvarovaným, spíš hranatým než kulatým volantem. Na definitivní verdikt si po takto letmém otočení pochopitelně netroufám, ale jako vyznavač klasického řešení (proč vymýšlet něco jiného než kulatý volant) jsem to čekal určitě horší.

Foto: Volkswagen

Ale jo, trochu vyjevený jsem. To mě totiž fotograf popoháněl, abych jel trochu rychleji. A já viděl ty vystrašené obličeje VW skupinky, která měla vzácný koncept na starost. Koncept za nějakých sto milionů… A všimněte si kytiček pod středovým tunelem.

Když už jsme začali takto uvnitř, pojďme si napsat, že základní tvar přístrojové desky zůstane zachovám, stejně tak možná překvapivě i ten hranatý volant. Přepracovaný bude nepochybně středový tunel, zahrádka pod ním (všimněte si na fotkách kytiček) do sériové výrobě nejspíš taky nevydrží. Mimochodem, pamatujete na vázičku na kopretinu v prvním novodobém Broukovi?

Zpátky k ID.Crossu – pro co bych hlasoval, to by byla hrubá látka, kterou jsem u konceptu našel nejen na sedadlech, ale také výplních dveří (i zde jsem bral za kliku schovanou v loketní opěrce jako u T-Rocu) a taky na spodní části přístrojovky. Vnitřek ID.Crossu díky tomu působil neskutečně útulně, přirovnání k obýváčku je sice otřepané, ale tady dokonale sedí.

Foto: Volkswagen

Lůžkové úpravy se v sérii nejspíš nedočkáme.

Co v sérii uvidíme s jistotou, to je dvojice displejů, menší s úhlopříčkou jedenáct palců, větší, třináctipalcový, dominuje prostředku přístrojové desky a patří infotainmentu. Ale pod ním, milí čtenáři, zaostřete zrak a pohleďte na řadu nádherných, klasických tlačítek ventilace! Trvalo to, ale má je tam! Normální tlačítka nechybí ani na volantu, pod ním najdeme už známé, sdružené koncernové ovladače pro volič jízdních režimů a páčku blinkrů i s dalšími funkcemi (stěrače, světla…). Tohle vypadá nadějně!

A ještě víc…

… design karoserie. Zatímco vnitřek je svým základním uspořádáním vlastně do značné míry očekávatelný a až na zvláštní volant mě ničím výrazně nepřekvapil (pardon, ještě tlačítkové zadostiučinění), vnější design mi udělal vysloveně radost. Po jistých rozpacích z posledních let a tápání kolem ID modelů, které auta z Wolfsburgu připomínaly maximálně tak znakem (podobně se ale sekl třeba i Mercedes u svých EQ vajíček bez překvapení), je tu opět Volkswagen.

Takto jsem se radoval i v případě nového T-Rocu, ID.Cross však podle mě jde ke kořenům ještě víc. Jedna z prvních věcí, která mě při pohledu na koncept napadla, byla vzpomínka na Golf IV. Ten doteď považuju za jeden z nejhezčích volkswagenů, jaký kdy vznikl. Ne že by se mu ID.Cross nějak výrazněji podobal, spíš jde o celkový pocit z auta. Nejsem designér, nedokážu vám přesně popsat, jaké linie, plochy, zakřivení, ve mně tuto už dávnou vzpomínku vyvolaly (čtyřkový Golf se představil v roce 1997), ale takto na mě zkrátka ID.Cross na první pohled zapůsobil.

Foto: Volkswagen

Vidíte tu krásnou řadu tlačítek pod středovým displejem infotainmentu?

A že jsem nebyl tak úplně vedle, mi potvrdil šéfdesignér exteriéru Volkswagenu pro Evropu, Stefan Wallburg. „Golf čtvrté generace je svým charakterem určitě auto, k němuž bychom se rádi našimi nejnovějšími modely přiblížili,“ řekl mi Stefan při společné obhlídce ID.Crossu. U Volkswagenu novému stylu říkají Pure Positive a tento elektrický koncept je prvním vozem, který v tomto novém designérském směru vznikl. Tohle vzletné pojmenování vysvětlil Stefan alespoň pro mě srozumitelnějším jazykem. „Chceme, aby byl náš design jednoduše rozpoznatelný a do určité míry jednotný. Minimálně v tom smyslu, aby byl každý nový volkswagen snadno identifikovatelný.“ Opakovat by se tak neměla jistá roztříštěnost vzhledu z posledních let, volkswagen byste měli znovu poznat i bez loga. A když to všechno půjde ruku v ruce s marketingovým „čistým pozitivismem“ a novinky tak znovu chytnou za srdce a nespokojí se jen s tím, že nikoho a nic na světě neurazí, bude to fajn.

Nadšený jsem byl i z klasických klik dveří, rádi za ně budou jistě rovněž záchranné složky. „Byli jsme za dinosaury, když jsme se drželi tradičního řešení. A teď se k normálním klikám začínají vracet i ostatní výrobci,“ zhodnotil aktuální situaci Stefan. Připomenu, že výklopné kliky plánují zakázat v Číně. Kvůli několika tragickým nehodám, kdy pasažéři v autě uhořeli. Za nezapuštěnou kliku totiž spolehlivě vezmete vždy…

Foto: Volkswagen

I barva je na koncept vlastně docela sériová. Však se taky díváme na v podstatě hotové auto!

Vyzkoušel jsem si i posezení na zadních sedačkách, vešel jsem se v pohodě. Možná víc v pohodě, než bych od auta s délkou necelých 4,2 metru čekal. Překvapivě štědrý je vzhledem ke kompaktním rozměrům i zavazadlový prostor, který nabídne 450 litrů objemu.

Taky se těšíte?

Pokud se chystáte naklusat k nejbližšímu prodejci Volkswagen, zpomalte krok. Nebo lépe, zůstaňte zatím doma. Sériová verze se totiž představí až v roce 2027, času tak máme dost i na konkrétnější informace o technice. U konceptu se Volkswagen omezil na konstatování, že ID.Cross vyjíždí na platformě MEB+ s pohonem předních kol, elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 155 kW a vůz dojede 420 km daleko. Víc nic.

Pár základních faktů o specifikaci akumulátorů jsme se však dozvěděli od šéfa Škodovky, který pustil něco málo k připravovanému Epiqu, tedy sesterskému modelu VW ID.Cross. Klaus Zellmer prozradil, že tyto budoucí koncernové elektromobily vyjedou s bateriemi typu lithium-železo-fosfát, které jsou levnější. A s kapacitou 38 a 56 kWh.

Dostupnější technologie baterek se bude hodit, Volkswagen by totiž základní cenovku sériového ID.Crosse chtěl udržet kolem 650 tisíc korun. Uvidíme, jestli to nakonec klapne, ale první dojem udělal Volkswagen ID.Cross parádní! Já se těším!

Načítám