Hlavní obsah

Chceme zase vyrábět lidová auta, nechal se slyšet šéfdesignér Volkswagenu. Dočkáme se už příští rok

Foto: Volkswagen

Šéfdesignér Volkswagenu Andreas Mindt.

Volkswagen se opět hodlá vrátit k charakteru, který mu dal jméno. Budoucnost značky bude ve znamení lidových aut, i když budou na elektřinu.

Článek

Elektromobilita možná není takový prodejní hit, jak se čekalo, mnohé automobilky brzdí své příliš optimistické plány. To platí i pro Volkswagen, zároveň se však nevzdává a usilovně pracuje na „druhé generaci“ svých elektroaut. Už jsme ji poznali, a to přímo v Praze!

Volkswagen totiž na veletrhu čisté mobility E-Salon 2025 ukázal dva koncepty, které naznačují blízkou budoucnost značky. A to velice věrohodně, oba koncepty jsou totiž na 80 % shodné s připravovanými sériovými vozy, jak nám prozradil sám šéfdesignér Volkswagenu, Andreas Mindt. Ten nám v předvečer autosalonu oba koncepty osobně představil.

Andreas Mindt nastoupil na pozici šéfdesignéra osobních vozů Volkswagen v únoru 2023, kdy v této roli nahradil Jozefa Kabaně. Předtím vedl design u Bentley, historicky se mimo jiné podílel na designu Tiguanu první generace nebo Golfu 7. Jeho hlavním úkolem je tvorba druhé generace elektromobilů značky, kterými jsou primárně nové městské modely s novou technikou s pohonem přední nápravy.

Prvním prezentovaným vozem je Volkswagen ID.Cross, který debutoval teprve na nedávném autosalonu IAA Mobility v Mnichově. Jde o vizi městského SUV s elektropohonem, tedy jakousi elektrickou alternativu k dnešnímu T-Crossu, výroba elektrické novinky by se měla rozběhnout už příští rok.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Volkswagen ID.Cross na veletrhu e-Salon.

Mindt potvrzuje, že auto použije shodný technický základ jako připravovaný městský hatchback s elektropohonem, ID.Polo, které se rovněž začne prodávat v příštím roce. Auto tudíž bude postaveno na bázi nové platformy MEB Plus, která bude mít poháněná přední kola. S ID.Polo má být shodný také rozvor.

Volkswagen přitom věří, že právě ID.Cross by mohl být tahounem prodejů elektromobilů, respektive, že jeho prodeje budou vyšší než u ID.Polo. A to přestože bude o něco dražší než výchozí hatchback, u něhož je cílem srazit základní cenu na 25.000 eur (tedy v přepočtu asi 600.000 Kč). U T-Crossu tak počítejme spíše se základní cenovkou 27.000 eur (zhruba 650.000 korun). I díky těmto cílům automobilka zdůrazňuje, že se vlastně vrací ke kořenům a hodlá zase nabízet „lidové vozy“, což je koneckonců překlad jejího názvu.

To druhý v Praze prezentovaný koncept, Volkswagen ID.Every1, jde v tomto směru ještě dál. V jeho případě chce značka dostat jeho cenovku na hranici 20.000 eur, tedy zhruba 480.000 Kč.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Design možná vznikal s důrazem na nízkou cenovku, nám se však zamlouvá daleko víc než stávající rodina ID modelů.

Šéfdesignér Volkswagenu přitom přiznává, že snaha o nízkou cenu ovlivnila take jeho tvary. „Cílem bylo snížit cenu auta, mít tu co nejméně komponentů, čemuž se musel přizpůsobit i design,“ říká Mindt.

Výsledkem je čistý, ryzí design bez nadbytečných prvků. Mindt upozorňuje na to, že autu na karoserii chybí jakékoliv zdobné lišty či dekorace, což má snížit cenovku auta. Zároveň to však dělá design vozu nadčasový.

Těžkým úkolem pro designéry byl i fakt, že se od tohoto městského hatche čeká hodně různorodá klientela. „Může to být vaše první i poslední auto,“ říká Mindt, čímž myslí, že majiteli mohou být jak mladí řidiči s čerstvým řidičákem, tak senioři. A oslovit tak různorodou klientelu není jen tak.

Obě cílové skupiny každopádně určitě ocení skvělé obestavení prostoru. Koncept ID.Every1 s délkou 3 880 mm má prostor pro čtyři osoby a k tomu na 305 litrů zavazadel. Také v tomto případě je základem nově vyvinutá platforma MEB Plus s pohonem předních kol, koncept pohání elektromotor o výkonu 70 kW.

Volkswagen se tak elektromobility rozhodně nevzdává a v příštích dvou letech hodlá na poli elektroaut dále expandovat, a to hlavně mezi těmi cenově nejdostupnějšími. Na E-Salonu 2025 prezentované ID.Cross a ID.Every1 totiž nejsou jedinými potvrzenými novinkami. Řeč už byla o ID.Polo pro rok 2026, Mindt také nenápadně zmínil příchod většího bratra ID.Cross v roce 2026, kterým by mohlo být spekulované kompaktní SUV ID.Tiguan. O tom ale zase někdy příště…

Související témata:
Volkswagen ID. EVERY1
Načítám