Článek
Milion korun. Bývaly časy, kdy jste si za takový ranec peněz mohli pořádný kus auta, dnes za ně dostanete sotva pěkně vybavenou Octavii. Ale pokud budete nakupovat chytře (jak to Češi umí) a využijete akční nabídku VW, můžete mít velké rodinné SUV s obřím kufrem a silným dieselem. Máte zájem?
Bavíme se tu o Volkswagenu Tayron, německém sourozenci Škody Kodiaq. Oproti ní má trochu usedlejší design bez větších výstřelků, tedy pokud vám nevadí světelná lišta vpředu a vzadu s osvětleným logem. Vlastně se hodně podobá vzrostlejšímu Tiguanu – a tím také je, jen má v této generaci nové jméno (místo dřívějšího Tiguanu Allspace).
| Tayron | Tiguan | Rozdíl | |
|---|---|---|---|
| Délka | 4 792 mm | 4 539 mm | +253 mm |
| Šířka | 1 853 mm | 1 842 mm | +9 mm |
| Výška | 1 668 mm | 1 668 mm | – |
| Rozvor | 2 788 mm | 2 677 mm | +111 mm |
| Objem kufru | 885 / 2 090 l | 652 / 1 650 l | +233 / 440 l |
Ve srovnání s Tiguanem tak získáte nejen víc prostoru (Tayron může být až sedmimístný, případně pětimístný s obřím kufrem), ale také o chlup propracovanější interiér (na přání můžete mít i vkusné dřevěné dekory, v zásadě jsou si ale obě auta podobná jako vejce vejci. To znamená, že dostanete ergonomicky povedený interiér, ve kterém si snadno uděláte pohodlí, ať sedíte vpředu nebo vzadu.

Tayron je pořádný kus auta, rodina se do něj vměstná i se svými zavazadly úplně v klidu. Dokonce i ta sedmičlenná (ta ale bude muset poslat kufry dodávkou).
Snadno se s ním také sžijete, přestože je Tayron doslova našlapaný nejmodernějšími technologiemi – od Matrixových světel nebo adaptivního podvozku přes armádu jízdních asistentů až po infotainment s širokými online funkcemi a mobilní konektivitou nebo ergonomická sedadla s masáží.
Ale i když se budete držet při specifikování výbavy při zemi a sáhnete po akční verzi Limited, nedostanete žádné holátko. Obsahuje totiž 17palcová litá kola, LED světlomety s osvětlenými logy vpředu i vzadu, adaptivní tempomat, parkovací asistent se senzory vpředu a vzadu, třízónovou automatickou klimatizaci, 10palcový přístrojový panel a 13palcový infotainment (s možností dokoupení navigace online) s bezdrátovým Android Auto/Apple CarPlay, audio s 8 reproduktory nebo ambientní osvětlení, bezklíčové startování, volič jízdních režimů a mnoho dalšího.

Kabina je nejen prostorná, ale taky kvalitně sestavená, ergonomická a dobře vybavená. A to se ani nemusíte rozvášnit s příplatky.
Když však přihodíte 75 tisíc za akční výbavu Friends, přidá vám Volkswagen navíc adaptivní podvozek DCC, akční paket Technik (elektricky sklopné tažné zařízení, elektrická dětská pojistka dveří, přímá kontrola tlaku v pneumatikách cargo prvky v kufru a další) a paket design (akustická okna se zatmavenými skly, stříbrně eloxované střešní nosiče) a metalízu navrch.
K tomu si můžete vybrat z osvědčené nabídky motorů: Základní benzinová patnáctistovka s mild-hybridem a výkonem 150 koní stačí na většinu úkolů, pokud ale častěji jezdíte dálky nebo plně naložení, dává víc smyslu turbodiesel 2,0 TDI. A jestli můžete nabíjet doma, sáhněte po povedeném plug-in hybridu s čistě elektrickým dojezdem až 123 km, můžete tak ušetřit dost peněz za palivo (i když si za něj připlatíte). Všechny pohonné jednotky roztáčejí přední kola prostřednictvím dvouspojkového automatu.

Benzinová 1.5 TSI na většinu věcí naprosto stačí, ale pokud jezdíte často plně naložení anebo křižujete dálnice, pak dává smysl připlatit si za 2.0 TDI.
Nejčastější volbou pro auto této velikosti bývá turbodiesel a věřte, že i základní 150koňová verze má dost síly, aby vám nepřišla dýchavičná, přitom je dostatečně kultivovaná (pomáhají jí i laminovaná skla pro lepší odhlučnění interiéru), a hlavně úsporná – v kombinovaném režimu s ní můžete jezdit za plus minus šest litrů, což je na tak velké auto skvělá hodnota.
Základní verze podvozku není vůbec špatně naladěná, ten adaptivní z akční nabídky však dokáže divy v oblasti komfortu i sportovního nasazení – podle toho, který z 15 volitelných stupňů nastavení si vyberete. Tayron přitom i přes své rozměry působí docela obratně a díky slušnému rejdu (a kamerovému systému s parkovacími senzory) s ním není problém manévrovat i v těsných prostorách. Tohohle obříka se tak nemusí bát řídit ani ženy.
VW Tayron je tak velmi povedeným rodinným autem, prostorným, praktickým a konejšivým korábem silnic. A to, že ho nyní seženete za tak pěkné peníze, je jednoznačně moc příjemný bonus.
Základní cenovka Volkswagenu Tayron činí „baťovských“ 999 000 Kč – za ty peníze dostanete benzinový 1,5 TSI 110 kW ve výbavě Limited. Akční výbava Friends ale představuje lepší nabídku, za benzin dáte 1 074 900 Kč, za diesel 1 154 900 Kč a plug-in hybrid vyjde na 1 211 900 Kč.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
| Zdvihový objem | 1 968 cm³ |
| Výkon | 110 kW (150 k) při 3500–4200 ot./min. |
| Točivý moment | 360 Nm při 1600–2750 ot./min. |
| Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
| Pohon | předních kol |
| Pohotovostní hmotnost | 1 750 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 9,6 s |
| Maximální rychlost | 207 km/h |
| Spotřeba (kombinace) | 5,4 l/100 km |
| Objem palivové nádrže | 58 l |
| Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
| Rozměry (d/š/v) | 4 792/1 853/1 655 |
| Rozvor | 2 788 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 885/2 090 l |







